• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93121307836
  • خبرنگار : 71191

«دانشنامه نوروز» تدوین می‌شود

«دانشنامه نوروز» تدوین می‌شود

«دانشنامه نوروز» با همکاری کتابخانه ملی و سازمان میراث فرهنگی در سال 94 تدوین می‌شود.

«دانشنامه نوروز» با همکاری کتابخانه ملی و سازمان میراث فرهنگی در سال 94 تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سفیرها و نماینده‌های 12 کشور عضو پرونده چندملیتی ثبت جهانی نوروز شامگاه 12 اسفندماه با حضور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،‌ از مرکز اسناد،‌ نسخ خطی‌ و قسمت‌های مختلف کتابخانه ملی دیدن کردند و بسته‌های فرهنگی کشورهای خود را به رییس کتابخانه ملی ارائه دادند.

در این نشست صمیمی محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - اظهار کرد: پرونده نوروز علاوه بر این‌که مهم است باعث همکاری کشورهای مختلف با یکدیگر شده که این نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این پرونده جزو نخستین پرونده‌های بین کشوری است که یونسکو روی آن تاکید دارد.

او با اشاره به این‌که هفت کشور در زمان ثبت جهانی این پرونده حضور داشتند و ایران مدیریت آن‌ها را برعهده داشت افزود: اکنون قرار است پنج کشور دیگر اضافه شوند.

طالبیان پیام اصلی نوروز را صلح و شادی برای کشورهای حوزه نوروز دانست و گفت: ما این را به فال نیک می‌گیریم و سعی می‌کنیم درباره موضوعات فرهنگی و به‌ویژه حفاظت از میراث فرهنگی بیش‌تر بکوشیم.

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه نیز سیدرضا صالحی امیری - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی - اظهار کرد: معتقدیم کتابخانه تکه‌ای از بهشت است و امیدواریم که در این بازدید این قضیه برای شما نمود داشته باشد.

او با اشاره به خصوصیات ظاهری کتابخانه ملی که شامل 100 هزار مترمربع در هشت طبقه و با 9 ریشتر مقاومت با سازه معماری ایرانی و تقریبا مدرن است‌، اظهار کرد: در این کتابخانه دو میلیون و 700 هزار جلد کتاب، پنج میلیون نشریه، 38 هزار نسخه خطی، حدود یک میلیون نقشه، همچنین 11 کیلومتر سند وجود دارد.

صالحی امیری افزود: آن‌چه من می‌توانم از فرهنگ ایرانی به طور اختصار بگویم این است که ما چند دوره تمدنی را مانند صفویه‌، ساسانی‌، هخامنشی‌ و ایلخانی طی کرده‌ایم و حتی با فاصله بیشتر از هر تمدنی،‌ تمدن جیرفت را داریم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مقاله‌ای که 10 سال گذشته درباره نوروز تالیف کرده است گفت: معتقدم نوروز رمزآلود است؛ البته این رمزآلودی که در عمق معرفت ایرانی نفوذ قوی‌ای دارد شامل آیین عاشورا هم می‌شود.

او همچنین با تاکید بر این‌که اسلام و روایات زیادی که از بزرگان دینی درباره نوروز به جا مانده روی این آیین صحه می‌گذارد گفت: نوروز اصلی‌ترین حلقه انسجام ملی ماست. زمانی که این اتفاق در ایران واقع می‌شود جامعه‌ ما دچار یک دگردیسی فرهنگی می‌شود و انسجام‌، آشتی، همگرایی و همنوایی ملی به خوبی در میان 80 میلیون ایرانی موج می‌زند.

صالحی امیری وجود یک گفتمان زیست‌محیطی در نوروز را یکی دیگر از شاخصه‌های این آیین سنتی دانست و افزود: زمانی که نوروز در کشورهای منطقه اتفاق می‌افتد یک کتاب شکل می‌گیرد که محتوای آن شریک شدن این کشورها با یکدیگر است.

او ادامه داد: براساس صحبت‌هایی که با معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته‌ایم قصد داریم «دانش‌نامه‌ نوروز» را بنویسیم. این دانشنامه از عراق تا آذربایجان،‌ قزاقستان، تاجیکستان و دیگر نقاط منطقه را در بر می‌گیرد.

صالحی امیری همچنین اضافه کرد: مجموعه‌ آداب و سنت‌های منطقه وقتی در کنار یکدیگر جمع می‌شوند یک فرهنگ جدید را تولید می‌کنند که با تهیه هر مستند می‌توان این فرهنگ را نشان داد. در واقع ما بر این باور هستیم که نوروز بخشی از هویت فرهنگی ماست.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان تاکید کرد: در منطقه پرتلاطم و پرخشونت امروز ما با آیین نوروز خود می‌توانیم بذر صلح و دوستی را بکاریم چون نوروز نماد صلح و آشتی است.

به گزارش ایسنا‌، آیین ثبت جهانی نوروز که چند سال پیش با همکاری کشورهای آذربایجان، ترکیه،‌ پاکستان‌، هند‌، ازبکستان و قرقیزستان در فهرست میراث جهانی ناملموس به ثبت رسید‌، در حال بررسی شرایط عضویت پنج کشور دیگر‌ شامل عراق‌، قزاقستان،‌ تاجیکستان‌، ترکمنستان‌ و افغانستان است که قرار است تا چند روز آینده این شرایط بررسی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha