• دوشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93121810790
  • منبع : نمایندگی سمنان

سرقت بخشی از سنگ قبر بایزید بسطامی

سرقت بخشی از سنگ قبر بایزید بسطامی

ایسنا/سمنان رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از بازسازی مقبره بایزدید بسطامی به عنوان یک منطقه گردشگری مذهبی و تاریخی خبر داد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از بازسازی مقبره بایزدید بسطامی به عنوان یک منطقه گردشگری مذهبی و تاریخی خبر داد.

حمیدرضا حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با اعلام این خبر گفت: مقبره بازدید بسطامی با توجه به اصول معماری اسلامی و ایرانی و با توجه به شأن و جایگاه این مجموعه تاریخی و گردشگری پربازدید، بازسازی می‌شود، مقبره جدید طراحی شده ولی هنوز نهایی نشده است ولی به یقین طرح مقبره نسبت به طرح فعلی تغییر می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر به سرقت رفتن قسمتی از سنگ قبر بایزدید بسطامی، گفت: یک قسمت کوچکی از سنگ قبر فعلی کنده شده که خیلی ارزش تاریخی ندارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود اضافه کرد: میراث فرهنگی برای سنگ قبر فعلی که قسمتی از آن کنده شده است، قدمت تاریخی متصور نیست.

اوقاف و امور خیریه بسطام باید پاسخگو باشد

حسنی در خصوص به سرقت رفتن مقبره نیز به ایسنا گفت: مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه بسطام باید پاسخگوی این قضیه باشند، چون نیروهای اوقاف و امور خیریه به صورت شبانه روز در محل مستقر هستند.

وی خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در یک طرح، نسبت به تعویض سنگ قبر و تغییر طرح مقبره بایزید بسطامی اقدام خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مجموعه تاریخی بایزید بسطامی در شهر تاریخی بسطام شهرستان شاهرود، در برگیرنده مجموعه‌ی آثاری از دوران سلجوقی به بعد را شامل می‌شود و در کنار آن مرقد و خانقاه «ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطامی» ملقب به «سلطان العارفین» و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری است.

مرقد ابویزید یک قبر ساده در گوشه جنوبی صحن باز مجموعه تاریخی بسطام و در مجاورت گنبد و ایوان غازان خان است، کل مجموعه بایزید بسطامی شامل خانقاه، مساجد، مناره، برج، امامزاده و... است.

مجموعه بسطام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha