• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93122615334
  • خبرنگار : 71442

دورهمی «جمعه ایرانی»‌ها برای تجلیل از پدر

دیگر «آمیز عبدالطمع» نیستم!

دیگر «آمیز عبدالطمع» نیستم!

دیروز خستگی شش دهه کار و تلاش در حوزه هنر، تئاتر‌ و رادیو از تن رضا عبدی درآمد. دیروز برای پدر «جمعه ایرانی» یکی از بهترین روزهای زندگی‌اش بود، چراکه تمامی هنرمندان و همکارانش در این برنامه دور هم جمع شدند تا از مستندی که برایش ساخته شده بود، رونمایی شود؛ مستندی نوستالژیک که اشک شوق را برای لحظاتی به چشمان هنرمندان «جمعه ایرانی» آورد.

دیروز خستگی شش دهه کار و تلاش در حوزه هنر، تئاتر‌ و رادیو از تن رضا عبدی درآمد. دیروز برای پدر «جمعه ایرانی» یکی از بهترین روزهای زندگی‌اش بود، چراکه تمامی هنرمندان و همکارانش در این برنامه دور هم جمع شدند تا از مستندی که برایش ساخته شده بود، رونمایی شود؛ مستندی نوستالژیک که اشک شوق را برای لحظاتی به چشمان هنرمندان «جمعه ایرانی» آورد.

این هنرمند پیشکوست، از جمله اهالی رادیو است که بیش از نیم قرن سابقه‌ی فعالیت در عرصه تئاتر، تلویزیون و رادیو دارد. شنوندگان رادیو به ویژه طرفداران برنامه «جمعه ایرانی» صدای او را در قالب کاراکتر «آمیز عبدالطمع» سابق در «صبح جمعه با شما» و «عبدل بیزینس» در «جمعه ایرانی» امروز می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، ضبط برنامه «جمعه ایرانی» روز گذشته متفاوت‌تر از روزهای دیگر بود؛ چرا که رونمایی مستند رضا عبدی، یکی از قدیمی‌ترین نویسندگان و گویندگان پیشکسوت طنز‌ پیش از ضبط برنامه برگزار شد.

روز گذشته همچنین آخرین ضبط برنامه «جمعه ایرانی» با حضور پرشور مخاطبان این برنامه و همچنین هنرمندان جمعه ایرانی در سال 93 به پایان رسید.

«دیدار با رضا عبدی» عنوان مستندی بود که در آن تصاویری از نقاط دیدنی تهران قدیم، گفت‌وگوهای سعید توکل (سردبیر «جمعه ایرانی») و منوچهر آذری با رضا عبدی به چشم می‌خورد.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

رضا عبدی در این مستند گفته است که در یکی از محله‌های قدیمی تهران به نام چهارراه سرچشمه به دنیا آمده است. بخش‌هایی از این مستند به دوران کودکی رضا عبدی، دوران تحصیل در مقطع ابتدایی و آن زمانی که انشایش را پای تخته با کاغذ سفید می‌خواند، اختصاص داشت.

بخش‌هایی از این مستند هم زمانی را به تصویر کشیده است که رضا عبدی در سال 1333 وارد رادیو شد و با کاراکتری به نام «آمیرزا اکتور رادیو» شروع به کار کرد.

رضا عبدی در بخشی از این مستند با بیان طنز کاراکتر خود را با عنوان «عبدالبیزینس» معرفی کرد و گفت: دیگر آمیز عبدالطمع سابق نیستم؛ اسمم را عوض کرده‌ام.

در این مستند رضا عبدی به عنوان پدر «جمعه ایرانی» معرفی شد. همچنین آمیرزا و دوستان، آمیرزا و عیال، بخش‌هایی از گفت‌وگوی منوچهر والی‌زاده،‌ روایتی از فیلم‌هایی که قبل و بعد از انقلاب ایفا کرده است، آشنایی با محمدعلی فردین و همچنین آلبوم خاطرات از دیگر بخش‌های مستند «دیدار با رضا عبدی» را تشکیل می‌داد.

منوچهر والی‌زاده که با صدای گرمش این مستند را روایت کرده بود در جملاتی کوتاه درباره رضا عبدی اظهار کرد: وقتی ایشان را نگاه می‌کنم آنقدر صورت بانشاطی دارد که یاد گذشته‌ها می‌افتم.

همچنین در این مستند از رضا عبدی به عنوان ستاره‌ای یاد شد که در برنامه «جمعه ایرانی» و «صبح جمعه با شما» از قدیم حضور داشت.

این مستند به کارگردانی محسن عبدی و همچنین به همت خانواده «جمعه ایرانی» به رضا عبدی پیشکسوت و پدر «جمعه ایرانی» تقدیم شد.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

***

رضا عبدی، سعید توکل سردبیر و تهیه‌کننده «جمعه ایرانی»، مهران امامیه، الهام صفوی‌زاده، شیما توکل، صادق عبداللهی، عباس محبی، جواد انصافی، بهروز خوش فطرت، مرتضی تبریزی، داود منفرد، احسان کرمی، امیر سهیلی، بهنام قربانی، بهرام سروری‌نژاد، علی باقرلی، امین قاضی، محمود قناعت‌پیشه، میثم عبدی، فریبا طاهری، مونیکا جهان‌بان، نسیم رفیعی، الهام زرتاختی، مریم شایسته، معصومه عزیزمحمدی، ایزد کاویانی، محمد حسین رحیمی از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم رونمایی از مستند پیشکسوت «جمعه ایرانی» حضور داشتند.

پس از پخش این مستند که حسی نوستالژیک را برای هنرمندان و شنوندگان تداعی می‌کرد، برای دقایقی اشک شوق در چشمان بسیاری از حاضران حلقه زد.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

***

سال 1333 کجا و 1393 کجا!

مهران امامیه به عنوان مجری این مراسم پس از پخش مستند «دیدار با رضا عبدی» در سخنانی گفت: نمی‌توانم صحبت کنم. صحنه‌های این مستند خیلی خاطره‌انگیز بود. سال 1333 کجا و 1393 کجا! 60 سال تجربه مردی که وقت شناس بود، انسان را به حیرت وامی‌دارد. سال 68 وارد رادیو شدم و در این مدت افتخار شاگردی رضا عبدی، منوچهر آذری و کسانی که از دنیا رفته‌اند و پیشکسوت بودند را داشته‌ام.

او در ادامه درباره مستند رضا عبدی اظهار کرد: این فیلم بسیار اثرگذار و عالی بود.

او برای دقایقی بغض کرد و گفت: شیرین‌ترین و به یادماندنی‌ترین اثرها همین فیلم‌هاست که در ذهن ما ثبت و ضبط می‌شود و به یادگار می‌ماند.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

***

حسرت می‌خوریم برای هنرمندانی که در میان ما نیستند

سعید توکل، سردبیر و تهیه‌کننده برنامه «جمعه ایرانی» از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

او که پس از دیدن این مستند روزهای خاطره‌انگیزی برایش تداعی شد و به جهت اینکه او نیز نمی‌توانست به راحتی صحبت کند در جملاتی کوتاه گفت: افتخار دارم با همین بضاعت کم در زمانی که رضا عبدی عزیز هستند و مردم از وجودشان استفاده می‌کنند این مستند کوتاه و ساده را ساختیم و حسرت می‌خوریم که ای کاش زودتر از این‌ها این کار را شروع می‌کردیم؛‌برای سایر هنرمندان که اکنون در میان ما نیستند؛ هنرمندانی از جمله مقبلی، مهین دیهیم، منوچهر نوذری، تابش و خیلی‌های دیگر که بر گردن رادیو حق داشتند.

سردبیر برنامه «جمعه ایرانی» همچنین در میان هنرمندان این برنامه اظهار کرد: ما هیچ کاری انجام نداده‌ایم. حتی فکر و ایده ساخت این مستند از سوی همسر رضا عبدی بوده است.

توکل اظهار کرد: امیدواریم آغاز این کار برای مسوولان رادیو و مسوولان فرهنگی کشور بهانه‌ای باشد تا فرصت را در اختیار بگذارند و زحمات هنرمندان را به تصویر بکشند و همچنین جوانان با علاقه‌مندی بیشتری از این هنرمندان یاد کنند؛ از رضا عبدی که چگونه در این سال‌ها زحمات زیادی کشیده و تجربه داشته است.

او در پایان خطاب به رضا عبدی گفت: اگر کاستی در این فیلم بود، ببخشید. در طول یک سال نمی‌توان آیینه‌ای از فعالیت‌های 60 سال تجربه را انعکاس داد.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

***

رضا عبدی با عشق و اشتیاق به رادیو آمد

منوچهر آذری از دیگر طنازان برنامه «جمعه ایرانی» بود که در مطالبی کوتاه و با لحنی طنز گفت: کاش این بضاعت کم را دیگران هم برای ما اجرا کنند. چند وقت پیش تلویزیون فیلمی را راجع به بچه‌ها نشان می‌داد که در آن فرهنگ مهرپرور، اکبر عبدی و ... بودند. من بچه که بودم وقتی به خیابان باربد ته لاله‌زار می‌رفتم، به دلیل بضاعتی که داشتم فقط عکس‌های رضا عبدی را که آن زمان به عنوان هنرمند تئاتر شناخته می‌شد، می‌دیدم.

او در ادامه درباره آشنایی‌اش با رضا عبدی نیز گفت: بعد از آن سال‌ها احساس کردم رابطه نزدیک و صمیمی با رضا عبدی دارم تا اینکه به رادیو آمدم. آمدن به رادیو، عشق و علاقه می‌خواهد مثل آقای عبدی که با اشتیاق کارش را ادامه داد.

آذری در پایان به زحماتی که سعید توکل در مناسبت‌ها برای هنرمندان «جمعه ایرانی» می‌کشد، اشاره کرد و گفت: همین قدم‌هایی که تهیه‌کننده و سردبیر برنامه جمعه ایرانی انجام می‌دهد قابل تقدیر و سپاسگذاری‌ است. امیدوارم خداوند به ایشان سلامتی کامل بدهد. شما می‌گویی با بضاعت کم این مستند را به سرانجام رساندی اما من همین زحمت شما را قبول دارم.

او سپس گفت: امروز این مراسم اجرا شد که بسیار گرم و صمیمی بود. این مناسبت‌ها دیگر گیر نمی‌آید. سال جدید مبارک باشد.

منوچهر آذری که در بخشی از این مستند با رضا عبدی گفت‌وگو داشت، گفت: وقتی آقای توکل برای حضورم در این مستند پیشنهاد داد ذوق زده شدم. از همه کسانی که برای «جمعه ایرانی» هم زحمت کشیده‌اند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

***

به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین قرار بود اکبر عبدی - هنرمند سینما و تلویزیون - نیز حضور داشته باشد اما به دلیل سفری که برایشان پیش آمده بود این اتفاق نیفتاد.

***

پز دادن چیز بدی است اما بعضی وقت‌ها خوب است

عباس محبی از دیگر طنازان برنامه «جمعه ایرانی» بود که در این مراسم به سخنرانی پرداخت.

او گفت: این فیلم را دیدم به لحاظ معنا بسیار عمیق بود، از تهران از آن لوکیشن‌های قدیمی شروع شد تا به شخصیت اصلی آقای رضا عبدی رسید.

محبی افزود: پز دادن چیز بدی است اما بعضی وقت‌ها خوب است، به ویژه در عرصه علم و دانش و هنر که در محضر اساتید گرانقدر باشی و بیاموزی و این جای پز دادن دارد.

او درباره رضا عبدی نیز اظهار کرد: یکی از شخصیت‌هایی که با لبخند همیشگی در کنار من بودند و من از او آموختم، رضا عبدی بود؛ ایشان یکی از هنرمندانی است که به موسیقی ایران واقعا اشراف دارد و من از تجربه‌های ایشان استفاده کردم.

همچنین محبی در پایان گفت: یکی از ویژگی‌هایی که «جمعه ایرانی» داشته، درس‌هایی است که از تجارب ارزشمند و اساتید بزرگواری همچون رضا عبدی آموختیم.

***

در این مراسم جای اصغر سمسارزاده، حسین هاشمی، علیرضا جاوید‌نیا و منوچهر والی‌زاده خالی بود.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

***

رضا عبدی سرت سلامت

احسان کرمی یکی دیگر از هنرمندان برنامه «جمعه ایرانی» بود که به روی سن دعوت شد تا برای دقایقی صحبت کند.

او گفت: خوشحالم از اینکه این مستند را خودمان ساختیم.

کرمی سپس خطاب به رضا عبدی گفت: ممنون از اینکه در این سال‌ها یواشکی به ما لواشک دادی. این خاطرات و اتفاقات خیلی برایم شیرین است و گاهی برایم سوال پیش می‌آید که چه می‌شود که یک هنرمند اینقدر دوست‌داشتنی و محبوب می‌شود. شاید هنرش در وهله سوم و چهارم باشد اما نظمی که این هنرمند داشت، محبتی که از چشم‌ها و وجودش می‌بارید قطعا او را محبوب کرده است.

این هنرمند گفت: بزرگترین مشخصه رضا عبدی این است که مردم را دوست دارد بدون اینکه ادعایی کند. از ته دل نیز آرزوم می‌کنم سال 94 بیشتر با این هنرمند همکاری کنم.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

***

رضا عبدی: امیدوارم بیشتر بر لبان مخاطبان خنده بیاورم

رضا عبدی که در این مراسم حضور داشت به روی سن دعوت شد. او که شوق در چشمانش برق می‌زد در سخنانی گفت: نمی‌دانم با چه زبانی جواب این همه زحمت را بدهم. نمی‌دانید آقای سعید توکل چه زحمت زیادی برای این فیلم کشیده است.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه گفت: امیدوارم خداوند به من سلامتی بدهد تا در برنامه «جمعه ایرانی» شرکت کنم و بیشتر خنده بر لبان مخاطبان بیاورم.

این هنرمند در پایان گفت: امیدوارم «جمعه ایرانی» سال‌های سال برقرار باشد و ادامه پیدا کند.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

***

بهنام احمدپور - مدیر رادیو ایران - به همراه مدیران گروه این شبکه رادیویی نیز روز گذشته در مراسم ضبط آخرین برنامه «جمعه ایرانی» در سال 93 حاضر شدند و در ادامه نیز توسط مدیر رادیو ایران هدایایی به دست‌اندرکاران و هنرمندان جمعه ایرانی اهدا شد.

صدرالدین شجره از دیگر هنرمندانی بود که در مراسم ضبط برنامه «جمعه ایرانی» حاضر شده بود‌.

او طی سخنانی از همکاری‌اش با رضا عبدی و ارزش کار هنرمندان کمدی و دشواری کار در رادیو، در قالب صدا سخن گفت.

دکتر میرجلال‌الدین کزازی نیز در این مراسم حضور داشت و در سخنانی درباره آغاز سال نو شادی و لبخند مردم اظهار نظر کرد.

همچنین دکتر کاظمی دینان، دبیر انجمن روابط عمومی‌های ایران نیز در این مراسم حضور داشت.

***

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از مستند «دیدار با رضا عبدی» به پایان رسید و حالا دیگر قرار است آخرین ضبط برنامه «جمعه ایرانی» در سال 93 با حضور پرشور مردم آغاز شود. هنرمندان در استودیو در حال تمرین هستند و مخاطبان نیز در بیرون از ایوان شمس برای اینکه به داخل بیایند صف کشیده‌اند و لحظه‌شماری می‌کنند. درها باز و مردم وارد استودیو می‌شوند. عوامل «جمعه ایرانی» را می‌بینیم که در تدارک ضبط آخرین برنامه سال 93 هستند.

امیر سهیلی از جمله طنازانی است که برای دقایقی موجبات شادی مخاطبان را فراهم کرده و مخاطبان از همان بدو ورود به وجد می‌آیند.

دو زوج هنرمند - الهام صفوی‌زاده و مهران امامیه - که به عنوان مجریان برنامه «جمعه ایرانی» از آن‌ها یاد می‌شود همچنان پرانرژی بر روی سن آمده و به استقبال مخاطبان می‌روند.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

محتوای برنامه «جمعه ایرانی» به عید 94 برمی‌گردد و بیشتر آیتم‌های این برنامه و همچنین موسیقی آن به آغاز فصل بهار و همچنین روز زن مربوط است. این برنامه قرار است از 20 فروردین‌ ماه به روی آنتن برود؛ البته ناگفته نماند «جمعه ایرانی» برای تعطیلات نوروز تعطیل خواهد بود و آخرین برنامه «جمعه ایرانی» جمعه 29 اسفند ماه به روی آنتن خواهد رفت.

عوامل برنامه «جمعه ایرانی» همچنین با چیدن سفره هفت‌سین به استقبال بهار رفته‌اند. این برنامه با یک موزیک خیلی شاد در جمع پرشور مخاطبان «جمعه ایرانی» در ایوان شمس شروع شد.

بخشی از ضبط برنامه «جمعه ایرانی» به لطیفه‌های معروف جمعه ایرانی اختصاص داشت که هر یک از هنرمندان آن را به ترتیب روایت می‌کردند.

ضبط برنامه «جمعه ایرانی» هنوز ادامه دارد که ما هنرمندان «جمعه ایرانی» و استودیوی ایوان شمس را ترک می‌کنیم.

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

رونمایی از مستند رضا عبدی پیشکسوت جمعه ایرانی در ایوان شمس

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha