• دوشنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 94011704162
  • منبع : نمایندگی فارس

‌مشخصات نان خوب چیست؟

‌مشخصات نان خوب چیست؟

ایسنا/فارس نان بخش اعظمی از سهم غذایی مردم ایران را تشکیل می‌دهد، به‌طوریکه روزانه هر ایرانی به‌طور میانگین 2 تا 3 عدد نان را مصرف می‌کند، لذا استفاده از نان مناسب، نقش تعیین‌ کننده‌ای در سلامت فردی دارد.

نان بخش اعظمی از سهم غذایی مردم ایران را تشکیل می‌دهد، به‌طوریکه روزانه هر ایرانی به‌طور میانگین 2 تا 3 عدد نان را مصرف می‌کند، لذا استفاده از نان مناسب، نقش تعیین‌ کننده‌ای در سلامت فردی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، با توجه به سهم نان در سفره هر ایرانی، شناخت مشخصه‌های نان خوب یک ضرورت بشمار می‌رود و با توجه به اینکه یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها آموزش است، انتقال اطلاعات صحیح، در زمینه‌های مختلف، ارتقاء آگاهی‌های جامعه را به‌دنبال خواهد داشت و ابعاد مختلف سلامت را تضمین کننده خواهد بود.

بر این اساس و برای شناخت بهتر نان و آگاهی در خصوص اینکه چه نانی برای مصرف بهتر است، مشخصات نان سالم را از زبان یک کارشناس ارشد تغذیه، منعکس می‌کنیم.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیان نشانه‌های نان خوب از طریق مشخصات ظاهری آن گفت: بهترین نان برای مصرف، نان‌های سبوس‌دار است، این نان سفید رنگ نبوده و ظاهری تیره‌تر از سایر نان‌ها دارد.

نرگس علی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: باید مردم را به سمت استفاده از نان‌های سبوس‌دار سوق داد، زیرا نان‌ سفید تامین کننده نیازهای ضروری بدن نیست.

وی با تصریح اینکه نان سالم نانی است که با آرد سبوس‌دار تهیه شده باشد، گفت: نان خوب مشخصه‌هایی دارد که مردم باید از این مشخصه‌ها آگاه باشند، لذا با همه دستگاه‌های مروج بهداشت و سلامت باید این مشخصه‌ها را برای عامه مردم بازگو کنند تا آگاهی‌های عمومی ارتقا یافته سلامت جامعه تضمین شود.

این کارشناس ارشد تغذیه تاکید کرد: نان خوب ظاهری مناسب دارد و کاملا پخته و برشته است. بنابراین مردم باید از خرید و مصرف نان‌های سوخته یا فطیر شده اجتناب کنند.

او اضافه کرد: نان‌هایی که با آرد کامل و سبوس‌دار تهیه می‌شود، ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان‌های تهیه شده با آرد سفید دارد و مصرف روزانه آن‌ها می‌تواند بخشی از نیازهای بدن به املاح، پروتئین و ویتامین‌ها را تأمین کند.

این کارشناس تغذیه گفت: به دلیل وجود فیبر در نان‌های سبوس‌دار، با مصرف آن عمل دفع مواد زائد از بدن راحت‌تر انجام می‌شود.

علی‌نژاد تصریح کرد: در تهیه خمیر نان نیز باید از میزان نمک کمی استفاده شود، زیرا مقادیر زیاد نمک، ارزش تغذیه‌ای نان را از بین برده و خطر افزایش فشار خون و بیماری‌های مرتبط را افزایش می‌دهد.

این کارشناس ارشد تغذیه، ادامه داد: نان مناسب، نانی است که با حرارت غیرمستقیم پخته شود و در برابر شعله مستقیم آتش قرار نگیرد، نان‌های حجیم و نیمه حجیم و نان سنگک از این نظر انتخاب مناسب‌تری است.

علی‌نژاد تاکید کرد: از نانوایی‌هایی نان بخرید که در تهیه نان از مخمر استفاده کرده و ضوابط بهداشتی از نظر بهداشت فردی و عمومی را رعایت می‌کنند، استفاده از خمیرمایه و تخمیر خوب نان باعث ایجاد خلل و فرج در نان می‌شود.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: از مصرف نان‌های سوخته به‌شدت پرهیز کنید زیرا به دلیل وجود ماده سمی به نام "آکریلامید" در سوخته نان، بدن متحمل آسیب خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha