• چهارشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۶:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94011905425
  • خبرنگار : 71021

سلطانی‌فر در گفتگو با ایسنا مطرح کرد

مبلغ ورودیه موزه‌ها "وهم‌انگیز" است

مبلغ ورودیه موزه‌ها "وهم‌انگیز" است

رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری معتقد است‌: مبلغ ورودیه موزه‌ها و کاخ موزه‌ها واقعا ناچیز است، آنقدر که در بسیاری از مواقع موجب وهم می‌شود، چون مردم فکر می‌کنند آن مکان ارزشی ندارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری معتقد است‌: مبلغ ورودیه موزه‌ها و کاخ موزه‌ها واقعا ناچیز است، آنقدر که در بسیاری از مواقع موجب وهم می‌شود، چون مردم فکر می‌کنند آن مکان ارزشی ندارد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مبلغ ورودی موزه‌ها، کاخ موزه‌ها و سایت‌های تاریخی سال 91 با مصوبه دولت افزایش پیدا کرد‌، برای گردشگران داخلی از 1500 تا 2 هزار تومان و برای خارجی‌ها از 10 تا 15 هزار تومان شد.

افزایش 30 برابری نرخ ورودیه موزه‌ها با اعتراضاتی همراه شد چرا که به گفته برخی مجریان تور‌، این افزایش ورودی آن هم در کشوری که بیشترین انگیزه‌ی سفر گردشگران خارجی به آن دیدن موزه‌ها و آثار تاریخی‌اش است‌، چالشی را ایجاد می‌کرد و سبب گرانی هزینه سفر می‌شد.

به همین منظور هم جامعه تورگردان‌ها پس از رایزنی با رییس این سازمان که مجری آن مصوبه بود، درخواست کرد بلیت‌ها را برای گردشگرانی که با تور به ایران سفر می‌کنند با تخفیف صادر کند. این درخواست از سال 91 تا پایان سال 93 چندین‌بار مطرح و دستور اجرای آن نیز صادر شد.

حالا با وجود آن شرایط و اصرار مجریان تور برای دریافت بلیت تخفیف‌دار موزه‌ها مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باردیگر تصمیم گرفته‌اند افزایش نرخ جدیدی را در ورودیه موزه‌ها حاصل کنند.

مسعود سطانی‌فر معتقد است: این افزایش نرخ آن‌قدر ناچیز است که هیچ اختلالی را نه تنها در گردشگری داخلی، بلکه در گردشگری ورودی ایجاد نمی‌کند.

او به خبرنگار ایسنا گفت: من حداقل شصت، هفتاد کشور دنیا را دیده‌ام و می‌دانم مبلغ ورودیه موزه‌ها و کاخ موزه‌های آن‌ها 20 تا 30 برابر آنچه در ایران وجود دارد است. تازه آن‌ها گاهی از گردشگران خارجی 50 برابر مبلغ ورودیه‌های ما را می‌گیرند.

وی ادامه داد: ورودیه 2 هزار تومانی برای گردشگران داخلی و 15 هزار تومانی برای گردشگران خارجی واقعا ناچیز است، در حالیکه مبلغ ورودیه موزه "توپ‌کاپی" استانبول به نرخ ارز آزاد 150 هزار تومان می‌شود. حالا این 15 هزار تومان ما کجا و 150 هزار تومان آن‌ها کجا؟!

سلطانی‌فر گفت: اگر مبلغ ورودیه موزه‌ها را افزایش ندهیم، نمی‌توانیم به تعمیر‌، بازسازی و تجهیز موزه‌ها بپردازیم. علاوه‌بر این فکر می‌کنیم تعادلی بین ورودیه‌ی موزه‌های ارزشمند ایران و موزه‌های سایر کشورها باید برقرار شود.

او بار دیگر نمونه‌ای از نرخ موزه‌های سایر کشورها را مطرح کرد و افزود: نرخ ورودیه موزه‌های ارزشمند ما نمی‌تواند برای خارجی‌ها 15 هزار تومان باشد، در حالیکه نرخ ورودیه "توپ‌کاپی" استانبول 150 هزار تومان و موزه "لوور" پاریس 225 هزار تومان است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: درآمدی که از موزه‌ها حاصل می‌شود به آن‌ها باز می‌گردد و برای خودشان هزینه می‌شود.

او همچنین با اطمینان گفت: افزایش هزینه ورودیه‌ی موزه‌ها در گردشگری بویژه گردشگری ورودی خللی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: اگر موفق شویم مصوبه افزایش نرخ ورودی موزه‌ها را بگیریم، این هزینه در مقایسه با سایر هزینه‌های سفر یک گردشگر مثل بلیت هواپیما‌، اسکان و غذا اصلا رقم قابل توجهی نمی‌شود و بسیار ناچیز است و به هیچ وجه در سفر آن‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha