• چهارشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 94011905972
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نزاع، سومین آسیب اجتماعی کشور

نزاع، سومین آسیب اجتماعی کشور

ایسنا/اصفهان معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: بهترین راه برای بالا بردن آستانه تحمل این است که دولت‌ها و سازمان‌ها افراد را از نظر سلامت روانی در وضع مصونیت قرار دهند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: بهترین راه برای بالا بردن آستانه تحمل این است که دولت‌ها و سازمان‌ها افراد را از نظر سلامت روانی در وضع مصونیت قرار دهند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)، منطقه اصفهان و به نقل از روابط عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، سرهنگ جهانگیر کریمی در خصوص چرایی نزاع و درگیری در جامعه اظهار کرد: یکی از مسائل و آسیب‌های اجتماعی، پدیده نزاع و درگیری است و هر شهروندی ممکن است در محیط خانواده، مکان‏‌های خصوصی، مکان‏‌های عمومی و حتی به هنگام عبور از سطح خیابان و محلات با آن مواجه شود.

وی ادامه داد: انسانی که زمانی به دور از هر قید و بندی و کاملا آزاد در طبیعت زندگی کرده و این حالت را قرن‏‌ها در درون خود به عنوان یک واقعیت بدیهی باور کرده بود، نمی‌تواند و نباید هم بتواند به راحتی قید یا قیودی را در زندگیش بپذیرد. این فراز و فرودها در مقاطعی از زندگی جوامع بشری دیده می‌شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه جامعه‏‌شناسان و آسیب‌‏شناسان اجتماعی عمده‌‏ترین آسیب‌‏های اجتماعی در جامعه امروز ایران را اعتیاد، سرقت، نزاع و درگیری، قتل، خودکشی، تکدی‏‌گری و جرائم مالی بر‏شمرده‏‌اند، از این رو این‌گونه آسیب‌ها در نظر آسیب ‏شناسان اجتماعی دارای اهمیت و اولویت در مطالعه و پژوهش و اقدام اجتماعی قرار دارد.

کریمی پدیده نزاع و درگیری را از مسائل و آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در مفهوم عام، هر شهروند ممکن است در محیط خانواده، مکان‏‌های خصوصی، مکان‏‌های عمومی و حتی به هنگام عبور از سطح خیابان و محلات با پدیده نزاع و درگیری به طور مستقیم یا غیرمستقیم مواجه شود که در این درگیری‌ها آلات و ادوات مجرمانه به خصوص سلاح‌‏های گرم و سرد نیز مورد استفاده قرار گرفته و در مواردی نیز منجر به قتل و جرح افراد شود.

وی اضافه کرد: اگر کمی دقیق به موضوع بنگریم متوجه خواهیم شد که این پدیده سطوح متفاوتی دارد. از یک بحث و جدل ساده بر سر کرایه تاکسی گرفته تا نزاع و درگیری قومی_طایفه‌‏ای و گاها مذهبی و فرقه‌ای که نوع آن متفاوت است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه کشور ما یک کشور پهاور و درای قومیت‌های مختلف است و تاریخ سیاسی آن در مقاطع مختلف با نقش فعال این قبایل گره خورده است به دور از نقش مثبت و گاه منفی این قبایل هر از چندگاهی در درون این گروه‌ها برخوردهایی صورت می‌گیرد که آثار تخریبی آن آسایش و امنیت را به سبب زیر سوال بردن فرهنگ اجتماعی و تأثیر در همبستگی اجتماعی، موجبات کاهش احساس امنیت و امنیت اجتماعی می‌شود.

کریمی با بیان اینکه نزاع دسته جمعی به عنوان یکی از مسائل اجتماعی نه تنها متأثر از جنبه‌‏های مختلف حیات بشری است، بلکه بر آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود،‌ ادامه داد: این امر یکی از معضلات جامعه است که به ویژه در مناطق ایلی و عشیره‌ای به صورت جدی‌تر مطرح است.

وی افزود: بسیاری از این نزاع‌ها موجب مرگ و مجروح شدن افراد زیادی شده است و مشکلات عدیده اجتماعی، روانی و اقتصادی را به وجود آورده است. هرگاه در نزاع‌های دسته جمعی از سلاح گرم نیز استفاده شود، آمار تلفات اعم از کشته و مجروح افزایش می‌یابد. با ریشه یابی این معضل می‌توان زمینه‏‌ی لازم را برای برنامه‏‌ریزی و کنترل آن فراهم کرد.

تقبیح نزاع در فرهنگ دینی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به تقبیح نزاع در فرهنگ دینی خاطر نشان کرد: در صورتی که اخلاق فرد منطبق با ازرش‌های دینی بوده و ملکه نفسانی که افعال از آن صادر می‌شود، تابع دین باشد، مسلماً فرد یا افراد از سوی دیگران مورد متعرض واقع نشده و وارد مرحله نزاع نمی‌شوند و اگر جامعه منطبق بر نظام و سامانه دینی باشد، زمینه تعرض و تجاوز به افراد در هیچ شرایطی فراهم نمی‌گردد.

کریمی گفت: قرآن در رفتارهای فردی و اجتماعی و مراودت معمولی خشونت را جایز ندانسته و از آن نهی کرده است. سفارش اسلام به اصلاح ذات البین، رعایت اخلاق در خانواده، سفارش همسایگان، احترام به حقوق اقلیت‌های مذهبی و حفظ کرامت انسان و انسانیت و پرهیز از هر گونه خشونت در روابط اجتماعی است.

نزاع از دیدگاه احکام کیفری

وی با اشاره به اینکه مطابق ماده 615 قانون مجازات اسلامی هر گاه عده ای با یکدیگر منازعه نمایند هر یک از شرکت کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات محکوم می‌شوند، گفت: نزاع منتهی به قتل از یک تا سه سال حبس، منتهی به نقص عضو شش ماه تا سه سال حبس، نزاع منتهی به ایراد ضرب و جرح به سه ماه تا یک سال حبس دارد و هم‌چنین مطابق تبصره دوم همین ماده قانونی مجازات‌های فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.

راهکارهایی برای افزایش آستانه تحمل

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان یکی از مهارت‌های زندگی که به تعامل سالم میان انسان‌ها منجر می‌شود، توان حل مسئله است، عنوان کرد و افزود: در مسیر بروز یک اختلاف بین دو نفر یا بیشتر باید 15 مرحله طی شود تا کار به آخرین مرحله یعنی درگیری برسد.

کریمی خاطر‌نشان کرد: روانشناسان می گویند "بهترین و ساده‌ترین راه هنگام عصبانیت، نفس کشیدن عمیق و پس از آن تکرار جملات آرام بخش مانند "سخت نگیر" است. ماساژ دادن شقیقه‌ها و خنک کردن بدن هم می‌تواند خشم را فرونشاند. اما به گفته روانشناسان با تلاش برای سرگرم کردن خود چه با دیدن یک فیلم، چه با حرف زدن با دوستان یا حتی تلاش برای خندیدن می‌توان خود را از شرایط ناخوشایند پس از بروز عصبانیت رها کرد.

وی ادامه داد: البته در این میان راه‌های دیگری هم پیشنهاد می‌شود که شاید کمی عجیب به نظر برسد به این صورت که بالش یا کوسنی را برداشه و با مشت به آن بکوبید و خشم خود را تخلیه کنید یا حتی درون آب فریاد بکشید.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه تکنیک آب و آرامش گفت: در این شیشه آبی را در یخچال می‌گذاریم و هر وقت عصبانی شدیم به سراغ آن آب می‌رویم و کمی از آن می‌نوشیم و به خود تلقین می‌کنیم:" این آب به من آرامش می‌دهد."

کریمی تصریح کرد: البته شاید تمام این روش‌ها سودمند باشند، ولی به نظر می‌رسد بیشتر آن‌ها مقطعی هستند در حالی که بالا بردن آستانه تحمل مهارتی است که نیاز به درکنار هم قرار گرفتن بسیاری از عوامل دارد. به اعتقاد یکی از روانشناسان بهترین راه برای بالا بردن آستانه تحمل این است که دولت‌ها و سازمان‌ها افراد را از نظر سلامت روانی در وضع مصونیت قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان همه افراد جامعه نیز موظف هستند با یادگیری مهارت‌های لازم و بکارگیری شیوه‌های مناسب، روان و شخصیت خود را سالم نگه دارند و با گام برداشتن در مسیر خودشکوفایی، از زندگی و انسان بودن خود لذت ببرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha