• شنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 94012206767
  • منبع : نمایندگی لرستان

افت سطح آب در 67 درصد آبخوان‌های کشور

افت سطح آب در 67 درصد آبخوان‌های کشور

ایسنا/لرستان عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: بیش از 80 درصد وسعت کشور اقلیم خشک و نیمه‌خشک دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: بیش از 80 درصد وسعت کشور اقلیم خشک و نیمه‌خشک دارد.

دکتر «ناصر طهماسبی‎پور» در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، اظهار کرد: بیش از 80 درصد وسعت کشور ما اقلیم خشک و نیمه‌خشک دارد هم‌چنین حدود 50 میلیون هکتار از مساحت کشور را اراضی بیابانی، شوره‌زار و مراتع تخریب یافته کویری می‎پوشاند. از این میزان حدود 12میلیون هکتار در سلطه‌ی شن‎های روان و پنج میلیون هکتار دارای تپه‎های شنی فعال مرتفع و خطرناک است.

طهماسبی‎پور ادامه داد: در کشور خشکی مثل ایران که متوسط بارندگی سالانه آن حدود 250 میلی‎لیتر در سال است و با توجه به میانگین بارندگی درسطح کشور حجم بارش‎های جوی معادل 413 میلیارد مترمکعب است که 135 تا 148 میلیارد مترمکعب آن قابل بهره‎برداری است. حدود 83 میلیارد مترمکعب آن را جریان‎های سطحی و 52 میلیارد مترمکعب را منابع زیرزمینی تشکیل می‎دهد و 40 میلیارد مترمکعب آن نیز به صورت سیلاب از دسترس خارج می‎شود.

وی اظهار کرد: در واقع خشکسالی در ایران پدیده‎ای طبیعی است اما برخی معتقدند هنگامی که خشکسالی تمام شود همه عوامل درست خواهند شد و نیازی به آمادگی برای خشکسالی‎های بعدی نیست. بنابراین چاره‎ای برای خشکسالی‎های بعدی اندیشیده نمی‎شود تا راه حلی منطقی جهت این معضل پیدا شود.

طهماسبی‎پور تصریح کرد: برخی معتقدند که طراحی برای پیشگیری از خشکسالی را نمی‎توان ارائه کرد. لیکن خشکسالی قابل پیش‎بینی بوده و اهمیت آن فراوان است. میزان خشکسالی مقایسه نسبی بین میزان بارندگی هر منطقه در آن سال با میانگین بارندگی در سال‎های گذشته است.

این دکترای آبخیزداری گفت: در 22 سال گذشته ایران در مجموع به مدت 13 سال با خشکسالی مواجه بوده است. بالغ بر70 درصد بارندگی در 25 درصد اراضی کشور و 30 درصد بارندگی در 75 درصد اراضی کشور اتفاق می‎افتد. ضمن این‌که 75 درصد بارندگی در فصول غیر آبیاری و 25 درصد بارندگی در فصول آبیاری اتفاق می‎افتد. در کشور ایران با میانگین mm 252 بارندگی سالانه حدود 37 درصد کل ریزش‎های آسمانی خشکی‎های جهان را دارد و این درحالی است که 1.2 درصد خشکی‎های جهان را به خود اختصاص داده است.

طهماسبی‎پور خاطرنشان کرد: ایران در منطقه‎ای خشک و نیمه‌خشک واقع شده است و با داشتن مناطق مختلف آب و هوایی کنش‎های محیطی و غیرمحیطی به‌صورت عمده‎ترین عامل محدودکننده‌ی تولیدات زراعی محسوب می‎شود. بارش‎های مناطق مختلف کشور ما دارای نوسانات منفی شدیدی بوده که وقوع این خشکی‎های ضعیف تا شدید در کشور امری اجتناب‌ناپذیر است و این خشکسالی‎ها اثرات زیانباری را در بخش‎های کشاورزی و اقتصادی ما بر جا می‎گذارند.

وی افزود: بر اساس نتایج تحقیقات، درصد فراوانی وقوع خشکسالی و شدت آن در کشور ما زیاد بوده و بیشترین فراوانی با 50 درصد متعلق به بندرعباس است و پس از آن به‌ترتیب، زابل 46.7 درصد، زاهدان 43، یزد42، ایرانشهر40 و کرمان 27 درصد، دارای خشکسالی است و همگی جزو مناطق خشک ایران هستند. از 400 دشت کشور حدود 176 دشت با تراز منفی آب مواجه است، از سفره‎های زیرزمینی این دشت‎ها حدود چهار میلیارد و 600 میلیون مترمکعب اضافه برداشت می‎شود و از این نظر آینده‌ی خطرناکی در انتظار این دشت‎هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان ادامه داد: باید گفت حدود 67 درصد آبخوان‎های کشور با افت سطح آب روبروست. این در حالی است که هر سال حجم فراوانی از بارندگی‎ها در کشور به‌صورت سیلاب‎های خسارت بار از دسترس خارج می‎شود. برای نمونه می‎توان به خسارت ناشی از سیلاب‎های طی 30ماه در ابتدای دهه 70(تاپایان نیمة نخست سال1372)اشاره کرد که 1221میلیارد ریال برآورد شده است. جالب آن‌که طی 9 ماه بعد خشکسالی 350 میلیارد ریال خسارت بر جا گذاشته است.

طهماسبی‎پور تصریح کرد: ملاحظه شد که جلوگیری کامل از کمبود آب ممکن نیست لیکن با تحلیل سوابق تاریخی پدیده و با تکیه بر آمار و اطلاعات موجود می‎توان دوره‌ی بازگشت‎های خشکسالی را برای مناطق مختلف برآورد کرد. با ایجاد کردن طرح‎های آمادگی برای پدیدة خشکسالی می‎توان مشکلات ناشی از این پدیده(خشکسالی) را تا حد زیادی کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: روند بارندگی حاکی از آن است که کشور به سوی خشکی پیش می‎رود، باید پیش‎بینی‎ها و برنامه‌ریزی و تدابیر براین اساس پی‌ریزی شود و نباید این پدیده را به‌عنوان یک حادثة غیرمترقبه تلقی کرد. هیئت اعزامی سازمان ملل در سال 2001 به همراه جمعی از کارشناسان ایرانی با هدف بررسی آثار خشکسالی از استان‌های مبتلا به خشکسالی بازدید کردند و در گزارش این هیئت علاوه‌بر عوامل اقلیمی، بر عوامل غیراقلیمی مانند چرای بیش ازحد، استحصال بیش از حد از منابع آبی و تخریب تأکید شد.

این دکترای آبخیزداری خاطرنشان کرد: از دیگر عواقب خشکسالی‎های اخیر کاهش آب آشامیدنی، تولیدات دامی و زراعی بوده هم‌چنین این پدیده بر محیط‌زیست این مناطق آثار مخرب فراوانی بر جا نهاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha