• یکشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 94012307479
  • خبرنگار : 71467

با واریز یارانه فروردین؛

دریافتی هر یارانه‌بگیر 2275000 تومان شد

دریافتی هر یارانه‌بگیر 2275000 تومان شد

با واریز پنجاهمین مرحله از یارانه نقدی، تاکنون هر یارانه‌بگیر حدود دو میلیون و 275 هزار تومان یارانه دریافت کرده است.

با واریز پنجاهمین مرحله از یارانه نقدی، تاکنون هر یارانه‌بگیر حدود دو میلیون و 275 هزار تومان یارانه دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی یازدهمین یارانه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ساعت 24 بیست و دوم فروردین ماه - شب گذشته - به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد که از آذر 1389 که فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم کلید خورد تاکنون که در آستانه یک سالگی اجرای فاز دوم قرار دارد، دولت همچنان به پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومانی با همین نرخ در بیش از چهار سال گذشته ادامه داده و در نهایت متقاضیانی که ابتدا تا به حال در لیست سازمان هدفمندی قرار دارند بالغ بر 2.2 میلیون تومان یارانه نقدی دریافت کرده اند.

اگرچه مبلغ حدود دو میلیون و 200 هزار تومانی برای هر نفر در طول چهار سال با توجه به تغییرات تورمی قابل توجه نیست اما در نهایت برای یک خانواده به عنوان مثال پنج نفری هزینه ای نزدیک به 11.3 میلیون تومان را برای دولت به همراه داشته است. مبلغی که شاید در بسیاری از موارد شهروندان از نحوه خرج آن در این مدت اظهار بی اطلاعی کنند.

در عین حال اگرچه رقم 45 هزار و 500 تومانی برای هر یارانه‌بگیر به اذعان مسوولان در حال حاضر ارزشی حدود 10 هزار تومان دارد ولی مجموع همین ارقام ظاهرا کم ارزش توانسته در چهار سال گذشته هزینه ‌ای بالغ بر 190 هزار میلیارد تومان را که به اندازه منابع عمومی بودجه در یک سال می رسد به دولت تحمیل کند.

هزینه هنگفتی که در صورت عمل به قانون هدفمندی یارانه‌ها و تاکید بر پرداخت 50 درصد منابع ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی برای توزیع نقدی، حتی نصف آن هم مجوز قانونی برای پرداخت به خانوارها را دارا نیست.

با این وجود امسال انتظار می‌رود با توجه به کاهش منابع تعیین شده در قانون بودجه سال 1394 از 42 به 39 هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی و از سویی دیگر تکلیف بودجه به دولت برای حذف یارانه پردرآمدها، سال متفاوتی نسبت به دوره‌های گذشته باشد؛ چرا که در صورت ادامه روند فعلی که از دولت قبل به جای مانده و ترمیم آن هم کار آسانی نیست، بی تردید هدر رفت بیش از قبل منابع، کسری‌های ناشی از پرداخت یارانه نقدی همگانی و بی نصیب ماندن بخشهای اصلی از جمله تولید و بهداشت و درمان را به همراه خواهد داشت.

این در حالی است که برای عبور از کسری‌های حاصل از پرداخت یارانه 3500 میلیارد تومانی در هر ماه به 76 میلیون متقاضی ، باید حداقل پنج میلیون نفر از ابتدای امسال از لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خارج شوند؛ ایده آلی که به طور یقین تاکنون حتی یک پنجم آن هم محقق نشده است چراکه در بهترین حالت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در چندماه آخر سال گذشته از آغاز حذف یارانه بگیران خبر داده بود.

اعلام نوبخت در حالی است که با درنظر گرفتن حساسیت‌های مورد توجه حذف یارانه بگیران و عواقب ناشی از هرگونه خطایی در این مورد، نمی تواند گواه خروج میلیون‌ها یارانه بگیر پردرآمد از لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این مدت محدود باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۰۹:۱۵

يک نفر نيست تحقيق کنه با اجراي هدفمندي مردم چقدر هزينه هاشون اضافه شده!

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۰۹:۱۸

دولت اين دفعه زرنگي کرده و بدون اطلاع قبلي همين يارانه بقول شما 10 هزار توماني بعضي خانواده ها را کاهش داده است.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۰۹:۴۲

حالا با اين همه پول کجا سرمايه گذاري کنم..کاش رييس دولت قبل راهنماييم کنه..

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۰:۱۱

كارگر هستم و در كشورامارات مشغول كارگرى . دولت تدبير يارانه من و امثال من را مدت 8 ماهه قطع كرده و مي‌گويند شما در امارات كار مي‌كنيد و وضعتون خوبه اما ما افرادى كه در ديگر كشورها مشغولند مانند قطر و كويت و جاهاى ديگر يارانه شاملشون ميشه. انتظار داريم دولت به فكر اين قشر كارگر هم باشد متاسفانه كليد روحانى براى اين قشر كم‌درامد موفق نبوده انتظار داريم به ما هم يارانه بدن مانند سايرين ممنون

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۰:۳۷

چند برابر اين مبلغ را در قالب قبوض مختلف به خود دولت پرداخت كرده‌ايم.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۲:۵۴

از اول قرار بود به مردم يارانه بدن تا خود مردم هزينه هاشونو مديريت کنند آب و برق و گاز و ساير موارد گرون شدن مردم توي برخي کالاها تورم چند صد درصدي رو تجربه کردن حالا مسئولين دنبال اين هستن تا از حذف کردن تعدادي از يارانه بگيران هزينه هاي خودشونو پوشش بدن به نظر من به جاي اين اقدامات بايد جلوي هزينه‌هاي بي مورد رو گرفت، دولت رو کوچک کرد، بنگاه هاي دولتي هزينه‌بر رو تعطيل کرد

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۲۹

يارانه فقرا را قطع کنيد و به پردرآمدها بدين

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۲۹

واقعيت تلخ

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۵۷

ثبت نام جامانده‌ها کي انجام ميشه؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۱۷

خدا خير به احمدي نژاد بده که يک خيري به مردم رسوند

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۷:۲۴

حق نفت و گاز خود مردمه و خيلي از اين بيشتره که نميدن و ميگن بايد تلاش کنيم ولي ديگه توان تلاش نيست. الهي خودت کمک کن

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۳۵

ايشون اگه دنبال خيررسوندن به مملکت بود زيرساختها رو درست مي‌کرد نه اينکه پول نقد بده دست مردم که آفاتش در همه مکتبهاي اقتصادي اثبات شده. اون آخريا که درآمد نفت کمتر شده بود و تحريم بود که برخي ساختمونهاي دولتي رو مي‌فروختن. دليل اصلي يارانه نقدي جمع‌کردن راي بود هم براي اون دوره هم براي آينده.مردم هم که خدا خيرشون بده عقلشون به چشمشونه...

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۶:۳۸

اگه دولت نخواد يارانه کساني که نياز ندارند قطع کنه ما هم که به احترام اون حرفشون ثبت نام نکرديم دوباره ثبت نام مي‌کنيم چون احساس حماقت مي‌کنيم که همه بگيرن ما نگيريم. پس بدون رودربايستي و با شجاعت کاش اول اين تخم لق را کلا از ريشه بکنند و يارانه غيرنقدي را در تامين اجتماعي بگذارند يا اگر نمي‌توانند فقط به اقشار نيازمند بدهند.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۹:۵۵

چطور پرداختي‌ها به مردم بابت يارانه مثل يک کوه مرتفع خودنمايي مي‌کند! اما کشيدن چندين برابر آن از جيب مردم انگار نه انگار!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۲۱:۰۰

صد برابر اونو از گروني گرفته ايد

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۲۰:۵۲

اجراي طرح هدفمندي يارانه ها براي دولت نه تنها بار مالي نداره بلکه در امد زايي هم داره تا جايي که دولت وقت ومجلس سر درامد حاصل از اجراي طرح هدفمندي يارانه هااختلاف داشتن کسري بودجه دولت محترم دلايل ديگه داره اي کاش بجاي اجراي طرح هدفمندي به اين شکل يارانه رو بجاي مصرف به توليد ميدادن تاهم چرخ صنعت بچرخه هم مصرف بهينه بشه

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۰:۲۳

45000تومان يارانه ميدن 100برابرشو به بهانه هاي مختلف ازمردم بيچاره پس ميگيرن

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۱:۲۷

باسلام اگرسرپرست خانواده فوت کنديارانه فزندانش قطع شود به کجا مراجعه کنند باتشکر