• یکشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94013011838
  • خبرنگار : 71021

قندیل‌های یخ‌مراد در حال آب شدن است

قندیل‌های یخ‌مراد در حال آب شدن است

دبیر کارگروه غارشناسی استان البرز گفت: پیش‌روی جاده آزادبر تا نزدیکی‌های غار یخ مراد موجب از بین رفتن قندیل‌های آن شده است.

دبیر کارگروه غارشناسی استان البرز گفت: پیش‌روی جاده آزادبر تا نزدیکی‌های غار یخ مراد موجب از بین رفتن قندیل‌های آن شده است.

غار یخ‌مراد در 65 کیلومتری تهران و در منطقه گچسر و جاده چالوس قرار دارد که علاوه‌بر قندیل‌های یخی زیبا، در اعماق آن چشمه‌های یخی و استلاکتیت‌های اسفنجی پیدا می‌شود؛ اما براساس اظهارات عباس امین‌پور ‌ دبیر کارگروه غارشناسی استان البرز کشیدن جاده آزادبر تا نزدیکی این غار باعث آسان‌تر شدن راه دسترسی به یخ‌مراد شده است که براثر بازدید بدون کنترل گردشگران، تعداد قندیل‌های آن نیز کاهش یافته است.

قرار بود در هشتمین همایش غارنوردان ایران محل برگزاری کارگاه عملی نحوه حفاظت از غارها در یخ‌مراد برگزار شود که به دلیل وقوع سیل، کارگاه‌های آموزشی غارنوردان در منطقه آدران استان البرز برگزار شد.

براساس اظهارات جواد نظام‌دوست رییس انجمن غار و غارشناسان ایرانیان هدف از برگزاری این همایش و کارگاه‌های آن مسلط شدن راهنمایان به اطلاعات علمی درباره‌ی چگونگی کشف غارها بدون آسیب رساندن به آن‌ها، نحوه‌ی پیشگیری از انتقال بیماری‌های کمیاب داخل غارها توسط غارنوردان و بازدیدکنندگان و چونگه بهره‌بردن از غارها در گردشگری، بود.

امین‌پور دبیر کارگروه غارشناسی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا با بیان این‌که در استان البرز 80 غار شناسایی که با توجه به شکننده بودن به حفاظت و حمایت بیشتری نیاز دارند، یادآور شد: پس از تشکیل انجمن غار و غارشناسان ایران در سال 89، کارگروه غارشناسی استان البرز نیز در سال 91 فعالیت خود را آغاز کرد تا علاوه‌بر شناسایی غارهای این استان، اقدامات حفاظتی از آن‌ها را به عمل آورد.

وی اضافه کرد: در همایشی که برگزار شد نمایندگانی از استانداری و اداره محیط زیست استان البرز حضور داشتند تا با غارها آشنا شوند و در تمرین‌های عملی مربوط به کشف و حفاظت از غارها شرکت کنند.

یه گفته‌ی او، غارنوردان استان البرز با توجه به تمرکز زیاد غارها در این استان طرحی را به استانداری ارائه کردند تا غارهای شناسایی شده در نقشه استان جانمایی شوند.

انتهای پیام

غار یخ مراد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۱۰:۰۴

حالا تهراني ها برن شمال عشق و کيف بقيه رو بيخيال