• سه‌شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94020100139
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

تربت حیدریه در قله بحران آب ‌

تربت حیدریه در قله بحران آب ‌

ایسنا/خراسان رضوی مدیر شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه گفت: از میان 28 شهر بحرانی در خراسان رضوی، تربت حیدریه بحرانی‌ترین شهر استان محسوب می‌شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه گفت: از میان 28 شهر بحرانی در خراسان رضوی، تربت حیدریه بحرانی‌ترین شهر استان محسوب می‌شود.

محمود امیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، اظهارکرد: ارائه خدمات در شرکت آب و فاضلاب در دو بخش آب و فاضلاب صورت می‌گیرد که با توجه به اهمیت آب ابتدا به این حوزه اهمیت زیادی داده می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش اعلام شده توسط وزارت نیرو میزان بارندگی در خراسان رضوی، به‌ویژه شهر تربت حیدریه، در سال گذشته 30 درصد کمبود داشته است و با بحران کمبود آب روبه‌رو هستیم.

امیری تصریح کرد: با توجه به اینکه این شهر به لحاظ دشت‌های آبی محدود است و می‌بایست از دیگر دشت‌های شهر تأمین آب شود، لذا مشکلاتی جدی در این خصوص به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه بیش از 92 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی و مابقی در بخش صنعت، خدمات و شرب استفاده می‌شود، اضافه کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته، با توجه به اقلیم آب و هوایی تربت حیدریه سرانه مصرف این شهر می‌تواند به 140 لیتر در شبانه‌روز برسد که این رقم استاندار است.

امیری افزود: متاسفانه سرانه مصرف این شهر برای هر نفر در شبانه‌روز 209 لیتر است و باید گفت بالاترین میزان مصرف را داریم.

مدیر آبفای تربت حیدریه بیان کرد: پروژه فاضلاب تربت حیدریه از سال 75 آغاز شده است و از آنجایی که این پروژه یک پروژه ملی است، اعتبار آن مستثنی از اعتبارات استانی است و در این پروژه در مجموع 320 کیلومتر شبکه فاضلاب باید اجرا شود که تاکنون 230 کیلومتر آن اجرا شده و 90 کیلومتر باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: برای ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نیز 830 هزار یورو اعتبار ارزی و 5 میلیارد تومان هم اعتبار ریالی در سال 87 هزینه شده است.

امیری بیان کرد: در حوزه تامین آب از حداکثر ظرفیت شهرستان جهت حفر استفاده شده است، حتی چاه بحران عملاً در شرایط بحران استفاده می‌شود و استفاده از این چاه در مواقع ضروری و پیک مصرف با دستور مسئولان قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی با بیان اینکه در شهر تربت حیدریه 50 هزار اشتراک آب به انضمام 34 روستای اطراف وجود دارد، تاکید کرد: 20 هزار مشترک در شهر تربت حیدریه به شبکه فاضلاب وصل ‌شده و برای اجرای شبکه فاضلاب شهر 450 میلیارد ریال از منابع داخلی و ملی هزینه شده است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه با اشاره به اینکه برای هر شهروند 197 لیتر آب در شبانه‌روز تولید می‌شود، ادامه داد: با 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف، مشکل کمبود آب شرب حل‌شدنی است.

محمود امیری گفت: در حوزه بهسازی 512 کیلومتر خطوط انتقال و توزیع آب شرب در شهر تربت حیدریه وجود دارد که از 22 حلقه چاه 430 لیتر بر ثانیه استحصال می‌شود.

وی تصریح کرد: مقدار آب مورد نیاز 670 لیتر بر ثانیه بوده و نزدیک بر 240 لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم که امیدواریم تا خردادماه 100 لیتر برطرف شود که البته بازهم 140 لیتر بر ثانیه کمبود داریم.

امیری گفت: یکی از اقدامات مهمی که در شهرستان انجام شده، راه‌اندازی تله متری است که این سیستم سبب می‌شود مسئولان و اپراتور شبانه‌روزی و به صورت آنلاین در جریان وضعیت منابع و چاه و روند آن باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha