• سه‌شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94020100300

تازه ترین خبرها از عظیم ترین پروژه های علمی کشور

بهره برداری از رصدخانه ملی طی دو سال آینده/ایران، پیشگام راه اندازی شتابگر ملی درخاورمیانه

بهره برداری از رصدخانه ملی طی دو سال آینده/ایران، پیشگام راه اندازی شتابگر ملی درخاورمیانه

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از طرح رصدخانه ملی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی کشور در قرن های اخیر یاد و ابراز امیدواری کرد که بهره‌برداری از رصدخانه طی دو سال آینده به تدریج آغاز شود.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از طرح رصدخانه ملی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی کشور در قرن های اخیر یاد و ابراز امیدواری کرد که بهره‌برداری از رصدخانه طی دو سال آینده به تدریج آغاز شود.

دکتر محمد جواد لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا تصریح کرد: با اجرای پروژه رصدخانه ملی، ایران بعد از قرنها صاحب یک رصدخانه حرفه‌ای خواهد شد. پروژه از آستانه حساسش رد شده و به موازات طراحی و تهیه آیینه، ابزارگان و عملیات احداث رصدخانه، آموزش منجمان هم در پژوهشکده نجوم آغاز شده و تعدادی از محققان آموزش های لازم را با گذراندن دوره‌های کار با تلسکوپ در خارج کشور گذرانده‌اند.

وی درباره بودجه پروژه گفت: میزان اعتبار تخصیصی به طرح رصدخانه ملی از ابتدا کم بود. پژوهشگاه دانش‌های بنیادی علی رغم محدودیت های موجود به عنوان مجری طرح تاکنون بالغ بر 12 میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری مورد نیاز را متحمل و متقبل شده و مطمئنم دولت عنایت خوبی به این طرح خواهد داشت و ان‌شاءالله سال 94 از لحاظ بودجه سال خوبی برای این طرح ملی خواهد بود.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بیان اینکه روزی که اولین نورگیری رصدخانه ملی انجام شود روزی بسیار شیرین برای علم کشور خواهد بود درباره زمان پیش‌بینی شده برای اتمام پروژه گفت: عملیات گوناگون رصدی با استفاده از تجهیزات نصب شده در پایشگاه رصدخانه ملی از مدتی پیش آغاز شده که امیدواریم در صورت تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز ظرف دو سال بهره برداری از رصدخانه اصلی آغاز شود.

دکتر لاریجانی

لاریجانی با اشاره به طرح شتابگر ملی که در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در حال اجراست، اظهار داشت: این طرح از لحاظ ابعاد چند برابر رصدخانه ملی است. شتابگر ملی که در مجاورت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین احداث می‌شود کاربردی‌های بسیار متنوعی در حوزه‌های مختلف علمی ازفیزیک و الکترونیک تا کشاورزی و داروسازی خواهد داشت.

طراحی مفهومی شتابگر در سه سال گذشته انجام شده و ابزارهای مختلف شتابگر از قبیل RF و سیستم خلاء در حال ساخت هستند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری بدون برخورداری از شتابگر در حوزه‌های مختلف علم و فناوری پیشرفت مناسب نمی‌کند، خاطرنشان کرد: نمونه مشابه این شتابگر طی سه سال با بودجه سنگین در انگلستان ساخته شده که 32 خروجی دارد. البته این اولین شتابگر آنان نیست. پیگیری موفق طرح شتابگر در ایران با توجه به بودجه و تجربه اندک متخصصان کشورمان برای دانشمندان خارجی بسیار تعجب‌آور بوده است. با بهره‌برداری از شتابگر ملی شش هزار کارشناس و محقق می‌توانند از امکانات علمی آن در حوزه های مختلف استفاده کنند.

لاریجانی با بیان اینکه با بهره‌برداری از شتابگر ملی و رصدخانه ملی سطح علمی کشور جهشی چشمگیر خواهد داشت اظهار کرد: با راه‌اندازی شتابگر ملی که به مثابه یک کرسی نوآوری است به عنوان اولین کشور خاورمیانه صاحب شتابگر خواهیم شد که این شتابگر از شتابگر سزامی که با همکاری تعدادی از کشورهای خاورمیانه در حال ساخت است هم پیشرفته‌تر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha