• جمعه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94020401955
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مهدی حجت:

ساختمان‌سازی دست بسازبفروش‌هاست

ساختمان‌سازی دست بسازبفروش‌هاست

مهدی حجت با بیان اینکه ساختمان‌سازی دست بسازبفروش‌هاست، گفت: اگر حقیقت معماری شناخته شود قطعاً ساختمان‌های عجیب و غریب ساخته نمی‌شود و ضوابط شهرداری‌ها در طراحی‌ها نقش نخواهد داشت.

مهدی حجت با بیان اینکه ساختمان‌سازی دست بسازبفروش‌هاست، گفت: اگر حقیقت معماری شناخته شود قطعاً ساختمان‌های عجیب و غریب ساخته نمی‌شود و ضوابط شهرداری‌ها در طراحی‌ها نقش نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه اصفهان، این معمار و قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شامگاه سوم اردیبهشت در مراسم روز بزرگداشت شیخ بهایی در دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: اگر دانشگاه هنر اصفهان از دانشگاه‌های بزرگ ایران و حتی جهان است بی دلیل نیست چراکه معماری شهر اصفهان از شاهکارهای جهان است.

وی با بیان اینکه اشکال معماری امروز ما این است که مباحث معماری فقط گفته می‌شود، اما به عمق ذهن یک معمار نمی‌رود، افزود: امروز در دانشگاه اصول و قواعد معماری به دانشجویان گفته می‌شود اما زمانی که معماران وارد بازار واقعیت می‌شوند تمام آن ارزش‌ها را فراموش و از باورهای عمومی برای ساخت‌وساز استفاده می‌کنند که اصلاً مورد نظر کارشناسان معماری نیست.

قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور ادامه داد: وقتی یک معمار فضایی طراحی و آن را اجرا می‌کند قطعاً سال‌ها رفتار و حالات فردی را که در آن فضا زندگی می‌کند تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین معماری شکل دادن زندگی به انسان است؛ معماری تنها محدود به طراحی ظاهر ساختمان نیست بلکه شکل دادن به فضای موجود در دسترس است.

حجت با تاکید بر اینکه ما نباید معماری را به ارزش‌های بصری تنزل دهیم، تصریح کرد: معماری فقط ساختمان زیبا نیست بلکه ایستایی، عملکرد و زیبایی یک بناست. شما نباید فقط به زیبایی نگاه کنید؛ این معماری محسوب نمی‌شود بلکه معماری یعنی ساختن شکل زندگی انسان.

وی اضافه کرد: معمار آرایشگر نیست بلکه معمار در ساخت یک ساختمان وظیفه دارد زندگی آینده انسانی را که قرار است در این ساختمان زندگی کند بررسی کند؛ پس معمار مسئول است اما متاسفانه در کشور ما اصلاً معماری با این تفکر انجام نمی‌شود و ساختمان‌سازی دست بسازبفروش‌هاست.

این معمار ادامه داد: آیا با دیدن ساختمان‌های امروز شهری خلاقیت می‌بینیم؟ خیر خلاقیت باید دست شما دانشجوی معماری باشد که استعدادهای بالفعل را به‌گونه‌ای خلاقانه طراحی کنید.

حجت با اشاره به اینکه معماری تأثیر اجتماعی زیادی دارد چراکه آنچه عمل می‌کنیم فراهم کردن شرایط زندگی برای یک انسان است، گفت: اگر حقیقت معماری پذیرفته شود آنگاه مسئولیت سنگین آن را حس خواهیم کرد چراکه معماران با سال‌ها زندگی یک انسان سر و کار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha