• دوشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۹:۵۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94020704255

هفته گرافیک 94 افتتاح شد

نخل پلاستیکی را در مرکز صادرات رطب نصب کردند!

نخل پلاستیکی را در مرکز صادرات رطب نصب کردند!

http://www.isna.ir/fa/imageReport/94020704272/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86 هفته گرافیک 94 همزمان با روز جهانی گرافیک با حضور پرشمار علاقه‌مندان به این رشته هنری در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

هفته گرافیک 94 همزمان با روز جهانی گرافیک با حضور پرشمار علاقه‌مندان به این رشته هنری در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خانه هنرمندان ایران عصر دوشنبه (7 اردیبهشت‌ماه) همزمان با 27 آوریل و روز جهانی گرافیک شاهد حضور تعداد زیادی از جوانان هنرمند و علاقه‌مند به گرافیک بود. در این مراسم برخی هنرمندان صاحب‌نام این رشته هنری از جمله فرزاد ادیبی،‌ امرالله فرهادی، قباد شیوا، مصطفی اسداللهی، مسعود سپهر، بهرام کلهرنیا و کوروش قاضی‌مراد حضور داشتند.

اکبر عالمی - استاد دانشگاه تربیت معلم - اجرای این مراسم را برعهده داشت. او با اشاره به این‌که اولین‌بار است بحث «موشن گرافیکس» در هفته گرافیک ایران مورد توجه قرار می‌گیرد گفت: گرافیک می‌تواند روی اعصاب و سلیقه بصری تأثیر شگرفی داشته باشد. گرافیک می‌تواند بچه‌های ما را آدم کنند! آن‌ها می‌توانند با حضور در برنامه‌های تلویزیونی به یک نفر بگویند که کت و شلوار براق نپوشد. گرافیک ارباب سلیقه‌هاست. این موارد نامناسبی که در برنامه‌های تلویزیونی می‌بینیم تأثیر نبودن سایه گرافیست‌ها بر سر این برنامه‌ها است.

او افزود: همیشه به سازمان زیباسازی شهر تهران می‌گوییم که هر کاری که شما در حوزه گرافیک محیطی در تهران انجام دهید، شهرهای دیگر از شما تقلید می‌کنند. روزگاری در همین تهران درخت نخل پلاستیکی نصب کردند! گرافیست‌ها به‌خاطر این اتفاق، تب کردند و نتوانستند غذا بخورند! بعد در شهرهای ما که از آنجا رطب به دنیا صادر می‌شود، درخت نخل پلاستیکی نصب شد؛ برای این‌که سازمان زیباسازی با یکی از همین گرافیست‌ها مشورت نکرده بود.

در ادامه این مراسم، علی رشیدی - رییس انجمن طراحان گرافیک ایران - با تبریک روز جهانی گرافیک گفت: امروز در تمام دنیا روز گرافیک جشن گرفته می‌شود. ما هم طبق رسم هر ساله در انجمن برنامه‌هایی را برای این روز تدارک دیدیم. معتقدیم دنیای گرافیک خیلی بزرگ‌تر از طراحی لوگو است. برای همین امسال بحث موشن گرافیک را مطرح کردیم. هدف انجمن این است که بخشی از گرافیک غیرچاپی را مطرح کند و در معرض نمایش بگذارد.

او ادامه داد: ما در این دوره، دو دستاورد بزرگ در حوزه گرافیک داشتیم؛ یکی این‌که بعد از 15 سال توانستیم به کمک سازمان زیباسازی، موزه گرافیک را راه‌اندازی کنیم و دستاورد دوم این بود که وزارت ارشاد انجمن طراحان گرافیک را به‌عنوان انجمن برتر و برگزیده به‌دلیل فعالیت مستمرش انتخاب کرد.

رشیدی همچنین بیان کرد: امسال علاوه بر خانه هنرمندان، آثار گرافیک در موزه گرافیک و موزه هنرهای معاصر نیز به نمایش درمی‌آید. ما امسال از دو هنرمند خارجی که از گرافیست‌های برتر دنیا هستند دعوت کرده‌ایم تا سخنرانی و نمایشگاه داشته باشند.

سپس ساعد مشکی - طراح و گرافیست - در سخنانی، با بیان این‌که امسال هفته گرافیک یک مهمان ویژه دارد، توضیح داد: امروز قرار بود شخصیتی در کنار ما باشد که نسل من خاطره خوشی از آثار او دارد. راز شکافتن پیله کرم ابریشم را می‌داند، او راز تمام آب‌های جهان را می‌داند. او کسی بود قصه زال و سیمرغ را برای‌مان تعریف کرد. او جادوگری قهار است که ابزار کارش یک قلمو، مقداری رنگ، کاغذ و جوهری از خیال و تصور است که ما را به سرزمین‌های خیال‌انگیزش می‌برد. باید خوشحال باشیم که در این دوره‌ی انجماد تکنولوژی، آهن و آلودگی می‌توان به کلک زرین‌اش پناه ببریم. او کسی نیست جز نورالدین زرین‌کلک که به‌خاطر فشار ناشی از سفری که به‌تازگی به آمریکا داشته، امروز نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد.

در ادامه این مراسم، مصطفی اسداللهی - پیشکسوف حوزه گرافیک - از کتاب مجموعه مقالات «نشان اردیبهشت» رونمایی کرد.

او گفت : این کتاب به همت فرزاد ادیبی و با کوشش دیگر دوستان آماده شده و شامل مقالات برتری است که در دوره‌های مختلف مسابقه «نشان اردیبهشت» برگزیده شده‌اند. حسن بلخاری، خانم رضایی،‌ مسعود سپهر، بهمن نامورمطلق و من، اعضای هیئت داوران این مسابقه بودیم.

زهرا پاشایی - مدیر پروژه کارنما - نیز از کتاب آثار اعضای انجمن طراحان گرافیک ایران رونمایی کرد.

او درباره این کتاب گفت: پس از اعلام فراخوانی، ما از 501 طراح گرافیک، دوهزار اثر گرفتیم که بهترین آثار در کتاب «کارنما» جمع شده‌اند.

سپس رودی باور - گرافیست فرانسوی - و کن کاتر - گرافیست استرالیایی - چند دقیقه‌ای سخن گفتند.

در پایان این مراسم، مهدی مهدیان - دبیر هفته گرافیک 94 - از تمام کسانی که در بحث موشن گرافیک همکاری کرده‌اند و هیئت داوران آن شامل بهرام عظیمی، رضا علوی،‌ امیرمحمد دهستانی و مهرداد شیخان تشکر کرد.

پس از پایان یافتن مراسم افتتاحیه، حاضران در مقابل خانه هنرمندان ایران جمع شدند و عکس یادگاری هفته گرافیک 94 به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۱:۱۹

ايشان سالهاي سال است که در دانشگاه تربيت مدرس با درجه دانشياري پايه سه، مباحث سينما، انيميشن، و زبان انگليسي تخصصي را تدريس مي کنند.