• جمعه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94021106205
  • خبرنگار : 71021

کردستان عراق از ایران چه می‌خواهد؟

کردستان عراق از ایران چه می‌خواهد؟

رییس سازمان گردشگری اقلیم کردستان عراق در دیداری که با معاون گردشگری ایران داشت‌، برگزاری تورهای مشترک ایران و کردستان را برای گردشگران خارجی درخواست کرد.

رییس سازمان گردشگری اقلیم کردستان عراق در دیداری که با معاون گردشگری ایران داشت‌، برگزاری تورهای مشترک ایران و کردستان را برای گردشگران خارجی درخواست کرد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا‌، اقلیم کردستان یک حریم خودمختار در بخش شمالی کشور عراق است که از شرق با ایران‌، از شمال با ترکیه و از غرب با سوریه هم‌مرز است و دولت آن پس از سرنگونی رژیم بعث صدام تشکیل شد.

اقلیم کردستان همزمان با آغاز بهار عربی در کشورهای منطقه شاهد ناآرامی‌هایی بود و با شروع جنگ داخلی سوریه نیز تحت تاثیر این جنگ قرار گرفت و مرزهایش را برای پذیرش پناهندگانی اغلب «کرد» از این کشور‌ باز کرد؛ حالا هم در محاصره داعش در خاک عراق است. اگرچه رییس سازمان گردشگری کردستان عراق با اطمینان می‌گوید، «خبری از ناامنی در حریم کردستان نیست. داعش در عراق حضور دارد‌، ولی نتوانسته به کردستان نفوذ کند.»

امنیت‌، مهم‌ترین مساله برای کردستان عراق است که قصد دارد تا سال 2025 میلادی در گردشگری به اوج برسد و کردستان را جهانی کند. در سال‌های آرامی که بر کردستان گذشت بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ایی در این اقلیم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به گفته‌ی رییس سازمان گردشگری کردستان‌ عراق، سرمایه‌گذاران خارجی همچنان در حال آمدن هستند.

مقامات گردشگری کردستان عراق با توجه به چشم‌اندازی که تا 11 سال دیگر ترسیم کرده‌اند، تبلیغات و رایزنی‌های خود را در بازارهای هدف آغاز کرده‌اند. نخستین تعامل آن‌ها با اتریشی‌ها و سپس ترک‌ها بود و اکنون چشم به ایران، همسایه شرقی خود دوخته‌اند.

«مولوی جبار وهاب» در روزهایی که به تهران سفر کرده بود، دیداری را با مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری ایران داشت و خواسته‌ها و پیشنهادهایی را مطرح کرد.

او از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران درخواست کمک‌های فنی برای مرمت و نگهداری از آثار تاریخی موجود در این اقلیم و همچنین آموزش‌ کارشناسان‌اش را مطرح کرد.

رییس سازمان گردشگری کردستان عراق همچنین به ایران برگزاری تورهای مشترک ایران و کردستان را پیشنهاد داد و از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران درخواست کرد، کردستان عراق را در بازارهای جهانی و نمایشگاه‌های مختلف به عنوان مقصد مشترک با ایران معرفی کند.

اکبر غمخوار عضو انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری تهران که رییس سازمان گردشگری کردستان عراق به دعوت او به ایران سفر کرده بود، معتقد است: سرمایه‌گذاری در کردستان عراق برای جذب گردشگر حتما نتیجه‌بخش است، چرا که کردهای زیادی در اروپا ساکن هستند و برای سفر به موطن خود به خاطر ناامنی عراق از خاک ایران گذر می‌کنند و این بهترین فرصت برای تبدیل ایران و کردستان به مقصد مشترک سفر است.

وی اضافه می‌کند: هر سال تعدادی از کردهای ساکن در این حریم به قصد تجارت‌، درمان و گردش به ایران سفر می‌کنند که می‌توان قابلیت‌های بیشتری از ایران را برای آن‌ها ترسیم کرد تا جمعیت بیشتری به ایران جذب شوند.

غمخوار همچنین از افزایش تعداد پروازها بین اقلیم کردستان عراق و ایران درآینده بسیار نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر هفته‌ای 6 پرواز از ایران به شهرهای سلیمانیه و اربیل برقرار است که بزودی تعداد پروازهای اربیل افزایش می‌یابد که می‌توان از این ظرفیت به نفع گردشگری ایران استفاده کرد. فقط لازم است برنامه‌ی مشخصی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha