• دوشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94021407700
  • خبرنگار : 71191

معاون میراث فرهنگی:

کاهش سهمیه ثبت جهانی میراث ناملموس

کاهش سهمیه ثبت جهانی میراث ناملموس

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: ظرفیت موجود در کشورهای منطقه در حوزه میراث ناملموس به شرط مشارکت کشورها، به معرفی آسیای غربی و مرکزی کمک می‌کند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: ظرفیت موجود در کشورهای منطقه در حوزه میراث ناملموس به شرط مشارکت کشورها، به معرفی آسیای غربی و مرکزی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، محمدحسن طالبیان که صبح امروز (دوشنبه 14 اردیبهشت) در هتل لاله تهران در افتتاح دومین نشست عادی شورای حکام میراث ناملموس سخن می‌گفت، با اشاره به کوچک شدن سهمیه ثبت جهانی میراث ناملموس از سال‌های آینده اظهار کرد: سهمیه ثبت میراث ناملموس هر کشور از یک پرونده در سال به دو پرونده ثبتی در سه سال تبدیل می‌شود. این در حالی است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، کشورهای منطقه هر کدام می‌توانند اتفاقات مهمی در این حوزه رقم بزنند.

رئیس شورای حکام با بیان اینکه در حوزه فرهنگی هر یک از کشورهای منطقه آسیای غربی و مرکزی هر ساله مشارکت چشمگیری در اجلاس‌ها و گردهمایی‌های مختلف دارند، گفت: شاهد این ادعا چهار رویداد بین‌المللی در سال 2014 است که کشورهای منطقه‌ای حضوری فعال در اجلاس‌های مختلف داشتند.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در حوزه میراث ناملموس توسط ایران در سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: معرفی دو عضو ایرانی به شبکه جهانی مدرسان میراث فرهنگی ناملموس برای تصویب ظرفیت‌سازی در این حوزه از دیگر اقدامات ایران برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در سطح جهانی است.

طالبیان اجلاس میراث جهانی در دوحه، اجلاس مجموعه کشورهای عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس در پاریس و اجلاس مراکز مقوله 2 جهان در حوزه ناملموس را از جمله فعالیت‌های کشورهای منطقه‌ای دانست و تأکید کرد: در حال حاضر نیز با توجه به درخواست برخی دیگر از کشورها برای حضور در مرکز منطقه میراث ناملموس آسیای غربی و مرکزی تلاش می‌کنیم تا با مدیریت این پرونده و به ثمر رسیدن اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم، حتی تعداد کشورهای عضو را افزایش دهیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی توجه به آگاهی افزایی، ظرفیت‌سازی، شناسایی، مستندسازی، باز زنده‌سازی، پژوهش و ترویج میراث فرهنگی ناملموس را بدون توجه و همیاری کشورهای منطقه‌ای میسر ندانست و با اشاره به تأسیس مراکز منطقه‌ای مقوله 2 در تهران که باید کشورهای حوزه آسیای غربی و مرکزی را تحت پوشش قرار دهد، اظهار کرد:‌ از سفیران کشورهای منطقه درخواست می‌کنیم در پیوستن به مرکز میراث ناملموس مطالعات مورد نظر را انجام و به این مرکز ملحق شوند تا بتوانیم پرونده‌های مشترک بیشتری در حوزه میراث ناملموس تهیه و ثبت کنیم.

وی مدیریت و به ثمر رساندن نخستین پرونده مشترک نوروز و عضویت در ارگان فرعی ارزیاب پرونده‌های میراث فرهنگی ناملموس در سال 2012 را از دیگر اقدامات این مرکز منطقه‌ای دانست.

طالبیان تأکید کرد: یونسکو نمی‌تواند به تنهایی تمام امور موجود در حوزه‌های فرهنگ در سطح کشور را کنترل و حفاظت کند. بنابراین معتقدم ایجاد این مراکز مقوله‌ای خود کمک زیادی به یونسکو می‌کند. تاکنون نیز فقط 9 مرکز مقوله‌ای 2 در کل جهان ایجاد شده است که ایران نیز مدیریت یکی از این مراکز را بر عهده دارد.

طالبیان در پایان تکمیل بانک اطلاعات دیجیتالی منطقه، معرفی فعالیت‌های انجام شده توسط کشورها، برگزاری کارگاه آموزشی تدوین سیاهه از آن‌ها، انتشار مقاله‌های علمی در نشریه‌های تخصصی مرکز، تربیت نیروهای بومی مستعد، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلف را از جمله وظایف کشورهای منطقه در مرکز میراث ناملموس بیان کرد.

به گزارش ایسنا، در این اجلاس سه روزه که از صبح امروز آغاز شده است نمایندگان کشورهای تاجیکستان، ترکیه، پاکستان، لبنان، قطر، آذربایجان، قرقیزستان و ایران حضور دارند. البته حضور آتوسا مومنی معاون سابق میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز قابل توجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha