• سه‌شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94021508538

درمان دیسک کمر بدون جراحی با استفاده از دیسکوژل

درمان دیسک کمر بدون جراحی با استفاده از دیسکوژل

به عقیده یک متخصص و جراح مغز و اعصاب بیش از ٩٠ درصد دیسک ها نیاز به عمل باز ندارند و اغلب کمردردها با مصرف مسکن های معمولی و با دو تا سه روز استراحت بهبود می یابند، درصدی از موارد هم نیازمند فیزیوتراپی و آب درمانی هستند و در مرحله ای که درمان های طبی قدرت کنترل علائم را ندارند روش های درمانی کم تهاجمی نظیر دیسکوژل، لیزر و درمان از طریق گاز ازن کارایی دارند.

به عقیده یک متخصص و جراح مغز و اعصاب بیش از ٩٠ درصد دیسک ها نیاز به عمل باز ندارند و اغلب کمردردها با مصرف مسکن های معمولی و با دو تا سه روز استراحت بهبود می یابند، درصدی از موارد هم نیازمند فیزیوتراپی و آب درمانی هستند و در مرحله ای که درمان های طبی قدرت کنترل علائم را ندارند روش های درمانی کم تهاجمی نظیر دیسکوژل، لیزر و درمان از طریق گاز ازن کارایی دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید ظهرابی خاطرنشان کرد: مراحل پیشرفته تری که با هیچ یک از اقدامات قبلی بهبود نیابند و یا با عوارضی مثل مشکلات ادراری مدفوعی، ضعف حرکتی و برخی از علائم خطر دیگر همراهند، نیازمند مداخله جراحی باز خواهند بود. در عمل جراحی، بسته به روش مورد نظر پزشک، قطعه پاره شده و یا کل دیسک به طور کامل تخلیه می شود و در صورت صلاحدید جراح مربوطه ممکن است به جای آن دیسک مصنوعی به صورت پروتز قرار داده شود.

وی از دیسکوژل به عنوان انقلابی نوین در درمان غیرجراحی دیسک های ستون فقرات یاد کرد و گفت: عامل اصلی در این روش درمانی، الکل اتیلیک است که نخستین بار در سال ١٩٧٥ از آن به عنوان ماده ای بسیار مؤثر و مفید در درمان کم تهاجمی دیسک های بیرون زده استفاده شد. این تزریق با نتایج عالی و درصد بالایی از موفقیت همراه بود، اما ایرادهای اساسی هم به آن وارد شد از جمله اینکه چون تزریق درد زیادی داشت بیمار باید بیهوش می شد و از طرفی چون الکل در روش های تصویربرداری قابل رویت نبود به علت نشت می توانست موجب دردهای انتشاری بعد از تزریق شود و مهم تر از آن اینکه در ناحیه گردن و پشت هم قابل استفاده نبود.

عضو انجمن ستون فقرات آمریکای شمالی که شاگرد پروفسور ژاک ترون فرانسوی، استاد Interventional Radiology و مبتکر دیسکوژل بوده است تصریح کرد: ترون تلاش کرد با ایجاد تغییراتی، ضمن استفاده از مزایای الکل، معایب و نواقص آن را برطرف کرده و به کیمیایی به نام دیسکوژل دست یافت. در همین راستا تغییراتی در آن به وجود آورد و اتیل سلولز را به آن اضافه کرد. این ماده هیچ واکنش نامطلوب با عناصر بدن نداده، حساسیت و عارضه ای ندارد. در واقع خاصیت اتیل سلولز آن است که وقتی با آب میان بافتی تماس پیدا می کند تبدیل به حالتی شبیه پنبه شده و مشکل نشت الکل را برطرف می کند و علاوه بر اینکه مسیر پارگی های دیسک را می بندد و جلوی انتشار واسطه های مولد درد را گرفته و اثر الکل را هم ماندگارتر می کند. وی همچنین از فلز تنگستن با مقدار بسیار کم برای دیده شدن در حین و بعد از تزریق الکل استفاده کرد که قابلیت انجام MRI دارد. در واقع این دانشمند بزرگ محلولی درست کرد که وقتی وارد بدن می شود تبدیل به ماده پنبه ای با خواص فلزی شده که به صورت یک ایمپلنت ماندگار عمل می کند.

وی درباره مزایای استفاده از این نوع درمان و تفاوت آن با سایر روش های درمانی گفت: در روش درمانی دیسکوژل مطلقا نیاز به بیهوشی نیست و از بی حسی های موضعی استفاده می شود. تنها ماده ضد درد که جهت بی حسی موضعی استفاده می شود ٥ تا ١٠ سی سی لیدوکایین است. حتی اگر دیسکوژل به کانال نخاعی وارد شود هیچ عارضه و دردی ندارد. دیسکوژل پس از ورود به داخل دیسک آسیب دیده راه خود را پیدا می کند و به صورت خارق العاده ای در تمام نواحی آسیب دیده آن منتشر می شود. کل زمان عمل با توجه به تعداد دیسک ها از نیم ساعت تا حدود یک ساعت است و مهم تر از همه اینکه حالا در ناحیه گردن نیز قابل استفاده است. در واقع دیسکوژل فشار داخل دیسک را کم می کند و نه تنها هیچ کاهشی در ارتفاع دیسک تخریب شده ایجاد نمی کند بلکه ماده ای هم به آن اضافه می کند اما با این وجود با کاهش فشار داخل دیسک، موجب بهبودی علائم و حتی در بسیاری از موارد با گذشت زمان باعث بازگشت دیسک بیرون زده به محل اصلی خود می گردد.

ظهرابی با بیان این که حدود شش ماه است که درمان از طریق دیسکوژل با مجوز وزارت بهداشت در ایران انجام می شود و طبق آمار غیررسمی تا کنون بیش از یکصد بیمار از این طریق معالجه شده اند در مقایسه این روش با عمل جراحی باز گفت: به عقیده من دیسکوژل را نمی توان در رده سایر روشهای کم تهاجمی دیگر دانست چرا که حد اقل یک سروگردن بالاتر از همه آن ها قرار دارد و از نظر کاهش هزینه های مالی، روحی، جسمی و استرس و نگرانی هایی که بیمار با آن دست به گریبان است هیچ نوع روش درمانی دیگری نمی تواند جایگاه آن را داشته باشد .

وی خاطرنشان کرد: دوام دیسکوژل مادام العمر است و در اغلب موارد نیاز به تکرار ندارد و حتی اگر نیاز به تزریق مجدد داشته باشد منعی برای انجام آن وجود نخواهد بود، همچنین در صورتی که به هر دلیل بیمار نیازمند انجام عمل جراحی باز شود، هیچ منعی نداشته، و مطلقاً موجب چسبندگی، تحلیل بافت های مجاور و ... نخواهد شد. آمار موفقیت دیسکوژل در اروپا ٨٥ تا 91.6 درصد است و اگر در ایران بیشتر نباشد کمتر نیست. از سوی دیگر، مقالات استخراج شده در مورد نتایج اولیه استفاده از دیسکوژل در ایران در چند کنگره بین المللی داخلی، همچنین به صورت سخنرانی برای یک کنگره معتبر امریکائی و یک کنگره بین المللی در ابوظبی پذیرفته شده است.

از جمله مزایای دیگر دیسکوژل می توان به کاهش قابل توجه ریسک های بیهوشی و عمل باز، کاهش قابل توجه استرس عمل و عدم نیاز به دستکاری و آسیب عناصر تشکیل دهنده کانال نخاعی و عضلات اشاره کرد. از طرفی دیگر هزینه های بیمارستانی که به واسطه عمل باز به بیمار و سیستم های بهداشتی تحمیل می شد شامل هزینه عمل، تخت، مصرف سرم و داروهای بیهوشی و آنتی بیوتیک، سرنگ و غیره به شدت کاهش می یابد و به عبارت دیگر وابستگی های دارویی آن هم در شرایط فعلی به شدت کاهش می یابد.

عمل دیسکوژل

ظهرابی تصریح کرد: درصد بالایی از بیمارانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرند می توانند با این روش ساده درمان شوند و یا حداقل می توانند این روش را قبل از عمل امتحان کنند. باید توجه داشت که در این نوع روش درمانی با آزاد کردن نخاع دردهای مربوط به دیسک از بین می برد و همچنین با آزاد سازی نخاع و ریشه های عصبی، خطر آسیبهای ناشی از فشردگی نخاع را برطرف می کند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که بیمارانی که دچار مشکل در دفع ادرار و مدفوع و سستی عضلات هستند خصوصا اگر تازه و پیشرونده باشند از این طریق قابل درمان نیستند.

عضو انجمن ستون فقرات آمریکای شمالی در پایان با اشاره به ترس غلطی که از عمل دیسک در جامعه وجود دارد گفت: متاسفانه برخی تصور می کنند که عمل کردن مساوی است با زمین گیر شدن. بیش از ٩٥ درصد بیمارانی که نیاز به عمل دارند همین ذهنیت را دارند و از عمل می ترسند و حتی علیرغم مشکلات بسیاری که در حرکت دارند ترجیح میدهند که عمل نکنند که این مساله اشتباه بسیار بزرگی است، عمل دیسک نیز مانند هر عمل دیگری ریسک پذیری دارد ولی به جرات میتوان گفت که در عمل باز، ریسک عارضه دار شدن کمتر از یک درصد است. تشخیص درست و استفاده از روش درمانی صحیح توسط پزشک و مراعاتهای پس از آن توسط بیمار سه عامل اصلی در جهت بهبود و درمان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۱۴:۰۱

عالي است، خداروشكر، آقاي دكتر تبريك ميگم، موفق باشيد

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۱۵:۳۲

معركه ست... واقعا دستتون درد نكنه

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۲۱:۲۶

سلام مادر خانوم من اولين نفري بود که اين عمل توي ايران رو انجام داد که توسط خود پرفسور انجام شد البته با کمک اقاي دکتر ظهرابي الان بعد از حدود 8 ماه نتيجه عمل بسيار عالي بوده وما کاملا راضي هستيم با تشکر فراوان از جناب اقاي دکتر ظهرابي وجناب اقاي باقري

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۰۰:۱۲

ديسکوژل بسيار جالب است، مادر من با اين روش درمان شدند، خوشبختانه خيلي‌ هم عالي‌ هستند و ديگه از دردهاي سياتيکي شون راحت شدند.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۱۱:۵۴

عالی

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۱۵:۲۲

جناب آقاي دکتر ظهرابي پزشک حاذق و خوش اخلاق موفق و پيروز باشيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۹ ۰۷:۴۲

سلام و خدا قوت .عالي بود دستتون درد نکنه ..موفق و مويد باشيد

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۳:۵۰

سلام از اطلاع رساني شما بينهايت سپاسگذارم