• چهارشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 94021609188
  • منبع : نمایندگی مرکزی

‌چرا مددجویان کمیته امداد کم سن و سال شده‌اند؟

‌چرا مددجویان کمیته امداد کم سن و سال شده‌اند؟

ایسنا/مرکزی تأمین اجتماعی به عنوان ابزار استقرار امنیت و عدالت اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان جایگاهی ویژه و پوششی گسترده دارد.

تأمین اجتماعی به عنوان ابزار استقرار امنیت و عدالت اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان جایگاهی ویژه و پوششی گسترده دارد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه حقوق و تکالیف معینی را نسبت به مواردی همچون از کارافتادگی، بیماری، بی‌سرپرستی خانواده و ناتوانی‌های جسمی برای همگان در نظر گرفته است. در این راستا تأمین اجتماعی مقوله‌ای در حقوق انسانی، حاکمیت ملی و در جهت برقراری امنیت و ثبات اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- توسعه پایدار اقتصادی، سیاسی و مدنی هر کشور با حدود و کیفیت تأمین اجتماعی رابطه‌ای مستقیم دارد. تداوم حیات هر جامعه مستلزم نگرش اجتماعی و مسئولانه به ضرورت برقراری امنیت، ایجاد آرامش و امید به آینده و تأمین معاش مادی کافی و وافی برای همه افراد است.

تمامی جوامع بشری برای دستیابی به این اهداف ساز و کارهایی را اندیشیده و به کار می‌گیرند که یکی از این ساز و کارها بنیانگذاری و استفاده از سازمان‌های حمایتی است. در ایران نیز برخی از سازمان‌ها عهده‌دار چنین مسئولیت خطیری هستند که یکی از بزرگترین این سازمان‌ها، کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

به گفته مدیر کمیته امداد ساوه، این نهاد براساس اندیشه و تفکر دینی و فقهی حضرت امام خمینی(ره) و به دست ایشان با هویتی دینی و مردمی، جهادی، عام‌المنفعه و غیرانتفاعی تأسیس شد تا پیام‌آور فرهنگ احسان، ایثار، انفاق و نیکوکاری در جامعه‌ی اسلامی بوده و غیرت و کرامت انسانی را در حمایت از محرومان حفظ کند.

"محمد محمودی" در گفت‌وگو با ایسنا، هدف از تشکیل کمیته امداد را توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تأمین خوداتکایی، تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی به آنان دانست.

وی بیان کرد: جامعه هدف مشمول دریافت خدمات حمایت امداد طیف گسترده‌ای از خانوارها از جمله خانواده‌های با سرپرست مرد شامل خانواده‌های سرپرست ازکارفتاده، سالمند( از کار افتاده کهنسال)، کارگران، کشاورزان، دامداران فصلی بی‌بضاعت، معتادین بی‌بضاعت در حال ترک همچنین خانواده‌های با سرپرست زن شامل فوت شوهر، مطلقه‌ی نیازمند، همسر متارکه، مفقودی و متواری، همسر زندانی، همسر فاقد صلاحیت، همسر سرباز بی‌بضاعت و دختران مجرد خود سرپرست را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: هر سازمانی براساس شرایط و مقتضیات زمانی و همچنین تحولات جمعیتی و سایر تغییرات جامعه نیاز به بازنگری و اصلاح فرایندها دارد که کمیته امداد حضرت امام(ره) به عنوان بزرگترین نهاد حمایتی کشور برای رسیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی در زمینه فقرزدایی و رفع نیازهای اقشار آسیب‌پذیر جامعه ناگزیر باید فرایندهای خود را با سیاست‌ها و تحولات جدید جامعه هدف هماهنگ کند.

مدیر کمیته امداد ساوه تصریح کرد: یکی از تحولات جمعیتی که در سال‌های اخیر با آن روبرو هستیم، مسئله کاهش میانگین سنی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

به گفته محمودی، این امر طیف جدیدی از نیازمندی‌های خانواده‌های تحت پوشش را به همراه داشته و می‌بایست در جهت ارائه خدمات بهینه به خانواده‌های تحت پوشش به شناخت ابعاد و علل مختلف این پدیده نوظهور پرداخته و متناسب با آن برنامه‌های نوینی در خدمت‌رسانی به جامعه هدف اندیشیده و اجرایی شود.

وی ادامه داد: در پدیده‌ی کاهش سن مددجویان تحت پوشش، علل و عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند که یکی از عمده‌ترین این عوامل پدیده طلاق است.

وی افزود: بنا بر سالنامه آماری سازمان ثبت احوال کشور آمار طلاق از 10.20 درصد در سال 1383 به 18.20 در سال 1392 رسیده است و بیشترین موارد طلاق زنان در دامنه سنی بین 20 الی 24 سال رخ می‌دهد که این امر حجم وسیعی از زنان مطلقه نیازمند جهت حمایت با میانگین سنی پایین را به کمیته امداد امام خمینی(ره) تحمیل می‌کند.

به گفته محمودی، آنچه که موجب تشدید میزان این تعداد زنان سرپرست متقاضی حمایت می‌شود؛ کاهش حس مسئولیت و حمایت از جانب خانواده‌های اصلی این زنان نسبت به آنهاست. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر افزایش میزان مددجویان با سنین پایین می‌توان به پدیده اعتیاد در بین مردان و عدم مسئولیت‌پذیری از جانب آنها در برابر خانواده و عدم تأمین هزینه‌های زندگی آنان اشاره کرد.

وی ادامه داد: در تبیین کاهش میانگین سنی مددجویان تحت پوشش می‌بایست به رکود اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری در بین افراد جامعه و عدم دسترسی به تسهیلات اشتغال مناسب جهت درآمدزایی در بین این قشر جامعه اشاره کرد.

به عقیده محمودی، این امر باعث افزایش میل به استفاده از خدمات اشتغال و کمک هزینه‌های معیشتی برای مددجویان در بین این افراد می‌شود.

براساس این گزارش، عوامل دیگری همچون افزایش میزان فرزندان فاقد سرپرست، دختران خودسرپرست و خانواده‌های زندانی نیز عواملی است که حجم گسترده‌ای از مددجویان با میانگین سنی پایین را به سوی کمیته امداد روانه می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha