• شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94021910754
  • خبرنگار : 71191

یک دورهمی صمیمانه با اعضای ایکوموس ایران

یک دورهمی صمیمانه با اعضای ایکوموس ایران

در میانه‌های ماه اردیبهشت، ماهی که بیشتر از هر زمان دیگر در طول سال به میراث فرهنگی و باید و نبایدهای آن فکر می‌شود، جلسه برگزار می‌کنند و تصمیم می‌گیرند اعضای ایکوموس هم یک دورهمی صمیمانه برگزار کردند.

در میانه‌های ماه اردیبهشت، ماهی که بیشتر از هر زمان دیگر در طول سال به میراث فرهنگی و باید و نبایدهای آن فکر می‌شود، جلسه برگزار می‌کنند و تصمیم می‌گیرند اعضای ایکوموس هم یک دورهمی صمیمانه برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌ این دورهمی صمیمانه که عصر روز گذشته (جمعه 19 اردیبهشت) در خانه‌ «قوام‌الدوله» دفتر ایکوموس ایران برگزار شد، افرادی مانند مهدی حجت (رئیس ایکوموس ایران)، ‌محمدحسن محب‌علی، ابراهیم حیدری، هایده لاله، حمیده چوبک، ‌سیاوش صابری، ناصر نوروززاده چگینی، احمد کبیری، احسان ایروانی، جلیل گلشن، مهناز اشرفی، ملیحه مهدی‌آبادی و رضا شیرازیان به عنوان اعضای ایکوموس حضور داشتند.

مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران، بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی و قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: اگر به یکدیگر نزدیک بشویم، ‌امکان انجام بهتر کارها و فعالیت‌ها با یکدیگر بهتر می‌شود، امیدوارم بتوانیم برنامه‌های بهتری برای آینده در این زمینه داشته باشیم.

او این هم‌اندیشی را راهی برای آشنایی بهتر اعضا با یکدیگر دانست و می‌افزاید: امیدوارم بتوانیم هراز گاهی با برگزاری چنین جلساتی علاوه بر جمع‌شدن دور یکدیگر باهم ارتباط داشته باشیم و کارآیی مثبت‌تری بین ما پیش آید.

وی با اشاره به مشکلاتی که دولت تدبیر و امید با آن‌ها روبه‌روست، بیان می‌کند: هرچند به دلیل گرفتاری‌های سیاسی و اقتصادی که متوجه دولت است‌، متاسفانه مسئولان رده بالا هنوز فرصت توجه به فرهنگ آن‌گونه که باید را نداشته‌اند، پس در حال حاضر زیاد نمی‌توانیم از آنها توقعات فرهنگی داشته باشیم .

او با بیان این نکته که ایکوموس ایران گاهی اوقات نسبت به برخی عملکردها در سازمان میراث فرهنگی تذکراتی می‌دهد، اما نمی‌تواند به طور مرتب در مقابل آنها به عنوان نیروی منفی عمل کند، بر اهمیت تحکیم پایه‌های شناخت نسبت به میراث فرهنگی تاکید کرد و می‌گوید: اگر کسی به چیزی لطمه‌ای نمی‌زند به این دلیل است که ارزش آن را می‌شناسد وگرنه تخریب‌گران چون ارزش آثار تاریخی را نمی‌شناسند دائم در فکر تخریب بناهای قدیمی و ساخت‌وسازهای جدید هستند.

بنیان‌گذار سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به توجهی که کشورهای دیگر برای فرهنگ‌سازی بین نوجوانان و جوانان خود دارند، اظهار می‌کند: اگر در کشورهای دیگر این میزان علاقه درباره ی حفاظت از میراث فرهنگی بین مردم وجود دارد، به این دلیل است که دانش‌آموزان را از مقطع دبستان به موزه‌های مختلف می‌برند و از سطوح دیگر آموزشی رسانه‌ها و تلویزیون به فرهنگ‌سازی با هدف حفاظت از میراث فرهنگی بین مردم می‌پردازند.

حجت در ادامه به نقل خاطره‌ای از دکتر شیرازیان و مهندس بهشتیان می‌پردازد.

«زمانی‌که دکتر شیرازیان و بهشتیان در دوران انقلاب اسلامی از کنار میدان امام (ره) اصفهان عبور می‌کردند، شخصی را می‌بینند که در حال زدن میخ روی کاشی بالای سر مسجد امام (ره) است، تا بنری را روی‌آن نصب کند، آقای بهشتیان به آن شخص می‌گوید «میخ را روی چشم من بکوب نه روی کاشی».

وی ادامه می‌دهد: این اعتراض که به بهترین صورت بیان می‌شود نشان دهنده‌ی سابقه‌، تجربه و شعور آقای بهشتیان نسبت به آثار تاریخی بود. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد این برداشت‌ها را ندارند، باید برای برخی از مسئولان کنونی میراث فرهنگی این شعور را ساخت.

او در ادامه خطاب به اعضای ایکوموس حاضر در این دورهمی صمیمانه اظهار امیدواری می‌کند که بتوانند به زودی شاهد اتفاقات مثبت و شرایط مناسب‌تری در سازمان میراث فرهنگی باشند.

حجت می‌گوید: اگر نتایج مذاکرات 1+5 مثبت باشد و دولت از فشار سیاسی بیرون بیاید، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که میراث فرهنگی از وضعیت کنونی خارج شود، وضعیتی که به دید بسیاری از افراد آن (میراث فرهنگی) فقط به درد پول درآوردن می‌خورد.

او در ادامه با اشاره به اقداماتی که در زمان ایجاد سازمان میراث فرهنگی تا حدود 10 سال بعد انجام می‌شد، نیز اظهار می‌کند: دست‌کم هر ماه یک‌بار با همه‌ی کارشناسان و مدیران سازمان به جائی خارج از سازمان می‌رفتیم و با صحبت و برقراری رابطه‌ای صمیمانه‌تر بسیاری از مشلات درون سازمان را برطرف می‌کردیم دربند می کردیم،‌ اکنون دست‌کم به شورای ایکوموس پیشنهاد می‌کنم هرچند ماه یکبار با برگزاری چنین هم اندیشی‌هایی به بهتر شدن وضعیت در ایکوموس و میراث فرهنگی کمک کنیم.

حجت با اشاره به وجود برخی تفرقه‌های فیزیکی و ذهنی بین مسئولان میراث فرهنگی، در ابتدای دولت یازدهم که وی به معاون میراث فرهنگی و قائم مقام این سازمان معرفی شده بود، نیز می‌گوید: هرکدام از معاونت‌ها به صورت متفرقه حرکت می‌کردند، حتی در آن زمان بار دیگر پیشنهاد خود را برای احداث یک ساختمان در زمین جنوبی سازمان میراث فرهنگی مطرح کردم تا همه‌ی معاونت‌ها در یک مجموعه و کنار یکدیگر باشند.

در ادامه محمد حسن محب‌علی، یکی از کارشناسان پیشکسوت میراث فرهنگی نیز با تشکر از ایکوموس ایران برای برگزاری چنین دورهمی‌ای می‌گوید: مدیران سازمان باید به یکدیگر نزدیک‌تر باشند تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند. اگر در گذشته چنین جلساتی برگزار می‌کردیم اکنون هیچ کدام چنین طرح‌هایی را ندارند که بتواند شاید به بهتر شدن وضعیت سازمان میراث فرهنگی کمک کنند.

او اضافه می‌کند: امیدوارم میراث فرهنگی از دیگر معاونت‌ها جدا شود، چون گردشگری نسبت به میراث فرهنگی عقب‌تر است، می‌تواند با با تبدیل شدن به یک وزارتخانه کار خود را جلو ببرد و میراث فرهنگی نیز به صورت جداگانه به ادامه فعالیت‌های خود بپردازد.

اما حجت، قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی در این زمینه تاکید می‌کند: در حال حاضر کشور فرصت فکر کردن به این پیشنهادات را ندارد، باید صبر کرد و مدارا بود. شرایط کنونی می‌گذرد ما باید کمک کنیم تا حداقل خسارت‌ها از این مشکلات به میراث فرهنگی و بدنه سازمان میراث فرهنگی وارد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha