• دوشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94022112443
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

رییس دانشگاه‌ صنعتی کرمانشاه:

"مدرک‌گرایی" اصلی‌ترین دلیل رواج مقوله پایان‌نامه فروشی است

"مدرک‌گرایی" اصلی‌ترین دلیل رواج مقوله پایان‌نامه فروشی است

رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه، مدرک‌گرایی را اصلی‌ترین دلیل رواج مقوله پایان‌نامه فروشی در کشور عنوان کرد.

رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه، مدرک‌گرایی را اصلی‌ترین دلیل رواج مقوله پایان‌نامه فروشی در کشور عنوان کرد.

دکتر علی‌اکبر اختری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: امروزه در مقوله آموزش در کشور بیش از هرچیز به کمیت توجه می‌شود و همین عامل هم سبب بروز مقوله‌هایی همچون پایان‌نامه و مقاله فروشی در جامعه شده است.

وی ادامه داد: وقتی همه به دنبال گرفتن صرفا مدارک دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و به ارتقاء علم‌ توجه چندانی ندارند، طبیعی است که در مسیر اخذ این مدارک دست به هر کاری از جمله خرید پایان‌نامه هم می‌زنند.

رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه اظهارکرد: در یک جامعه علمی با شرایط استاندارد از کسی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری است انتظار می رود که سالیانه حداقل دو مقاله علمی بنویسد، اما وقتی این افراد برای اخذ مدرک دانشگاهی خود پایان‌نامه‌شان را هم ننوشته‌اند چگونه می توان انتظار داشت که در آینده سالی دو مقاله علمی برای کمک به پیشرفت علم در کشور بنویسند.

اختری تاکید کرد: رواج مقوله پایان‌نامه‌فروشی تاثیر بسیار منفی بر روی رشد علمی کشور خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که ما در کشورمان بیشتر به تکنیسین احتیاج داریم تا افرادی با مدارک تحصیلی بالا، اما بدون کارایی. به عنوان مثال در رشته دانشگاهی خود من که ساختمان است، امروزه در سطح کشور بیش از هر چیز به فوق دیپلم نیاز داریم تا سر پروژه‌ها حاضر شوند و در کنار کارگران و بناها حضور یافته و به نظارت مستمر بپردازند، نه اینکه کارشناس ارشد و دکتری که تاثیر چندانی بر روند کار پروژه‌ها ندارند.

رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: رشد روزافزون دانشگاه‌های اقماری و غیرانتفاعی یکی دیگر از مواردی است که به این مقوله دامن زده است، به عنوان مثال افراد به راحتی و بدون کنکور می توانند در بهترین رشته‌های ممکن در همین شهر کرمانشاه ثبت نام کنند و تا مقطع ارشد و دکتری هم پیش بروند و طبیعی است در چنین دانشگاه‌هایی چندان به مقولاتی همچون خرید و فروش پایان‌نامه توجه نمی‌شود.

وی افزود: همچنین برخی از دانشگاه‌ها در همین استان وجود دارد که در یک رشته ارشد 70 تا 80 دانشجو دارند، درحالی که برای همان رشته یک عضو هیات علمی هم بیشتر ندارد.

اختری خاطرنشان کرد: در سطح کشور بیش از 70 هزار فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری داریم که همگی آنها متقاضی پست هیات علمی در دانشگاه‌ها هستند و چون چنین ظرفیتی برای هیات علمی شدن در کشور وجود ندارد طبیعی است که حجم زیادی از آنها بیکار شده و چه بسا به سمت کارهایی همچون پایان‌نامه فروشی سوق پیدا کنند.

رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه در خصوص شیوه برخورد با مقوله پایان نامه فروشی نیز گفت: قطعا در چنین مواردی برخوردهای پلیسی و موارد این چنینی جوابگو نیست، چرا که بسیاری از آنها در جاهای بی نام و نشانی به فعالیت خود ادامه می دهند، لذا این برخورد باید توسط خود دانشگاه‌ها و اساتید انجام شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اساتید باید دقت بیشتری بر روی پایان‌نامه‌ها داشته باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی، دانشجوی متخلف را دو سال از ادامه تحصیل ممنوع کرده و نام او را به عنوان یک دانشجوی متخلف در تابلوی اعلانات دانشگاه قرار دهند.

اختری در پایان تاکید کرد: اصلی‌ترین دلیل رواج مقوله پایان‌نامه‌فروشی در کشور، موضوع مدرک گرایی است و اگر بتوانیم معضل مدرک‌گرایی را در کشور حل کنیم، یقینا مقوله پایان‌نامه فروشی هم حل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha