• چهارشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94022313761
  • خبرنگار : 71503

کشف بلندترین دیوار در محوطه‌های اقماری شهر سوخته

کشف بلندترین دیوار در محوطه‌های اقماری شهر سوخته

ششمین فصل کاوش باستان‌شناسی در تپه «طالب‌خان» سیستان به کشف بلندترین دیوار در محوطه‌های اقماری شهرسوخته انجامید.

ششمین فصل کاوش باستان‌شناسی در تپه «طالب‌خان» سیستان به کشف بلندترین دیوار در محوطه‌های اقماری شهرسوخته انجامید.

به گزارش ایسنا، حسینعلی کاوش - سرپرست گروه کاوش - در این زمینه اظهار کرد: از گمانه‌ لایه‌نگاری تپه‌ «طالب‌خان» یک دیوار خشتی سالم با خشت‌های بزرگ دوره‌ چهار شهر سوخته به دست آمد. ارتفاع این دیوار 160 سانتیمتر است که تاکنون بلندترین دیواری است که باستان شناسان از محوطه‌های اقماری شهرسوخته به دست آورده‌اند.

وی با اشاره به جنس سفالی پای پیکرک گاو که به اندازه دو بند انگشت انسان است و یکی از شاخص‌ترین آثار کشف در این فصل محسوب می‌شود، گفت: این اثر طبیعی‌ترین اثر هنری است که انسان 4500 سال تاکنون از خود برجای گذاشته است. زیرا شکاف سُم حیوان و حتی زائده‌های پشت پا به صورت واقع‌گرا خلق شده و یک شبیه سازی بی نظیر صورت گرفته است.

این باستان‌شناس افزود: کاوش ظروف سفالی سالم، پیکرهای حیوانی از جنس گل فام، گاو کوهان‌دار از جنس گل‌پخته، خشت‌های نیمه پخته با اثر انگشت انسان 4500 ساله را از آثار ارزشمند کشف شده در این فصل از کاوش اعلام کرد.

او یافته شاخص دیگر این محوطه را یک شیء سفالی بیضی شکل با دو فرورفتگی چشم در قسمت بالای آن بیان کرد و افزود:‌ در این فصل از کاوش دو اسکلت کودک به شدت آسیب دیده و مقدار زیادی استخوان‌های حیوانی نیز به دست آمده است.

کاوش افزود:‌ برای مطالعه و بررسی آثار باستانی کشف شده و مشخص شدن شرایط زیستی و معیشتی انسان‌های تپه‌ی طالب خان از متخصصان رشته‌های مربوط کمک گرفته خواهد شد.

براساس این گزارش؛ در این فصل از کاوش که به مدت یک ماه طول کشید و با هدف پژوهش و آموزش دانشجویان جوان باستان‌شناسی دانشگاه زابل صورت گرفت یک تراشه برای یافتن آثار معماری و یک گمانه برای مطالعه لایه‌های فرهنگی ایجاد و حفاری شد که به دلیل شرایط سخت جوی و پایان حفاری ترانشههای مذکور به خاک بکر نرسید.

کاوش‌های انجام شده در فصل‌های گذشته منجر به کشف بخش هایی از ساختارمعماری، پیکرک های حیوانی و انسانی، قطعات سفالینه ها، مهرهای سنگی،مهرههای تزیینی و ... شده است.

تپه باستانی طالب خان در 68 کیلومتری جنوب غربی زابل و در حدود 12 کیلومتری شهرسوخته قرار گرفته است و یکی از تپه‌های اقماری این شهر محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha