• دوشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۹:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94022816724
  • خبرنگار : 71191

تهران را موزه کنید

تهران را موزه کنید

احمد مسجد جامعی از معاونان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست با تقلید از شهرداری تهران موزه‌ای به وسعت یک شهر ایجاد کنند.

احمد مسجد جامعی از معاونان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست با تقلید از شهرداری تهران موزه‌ای به وسعت یک شهر ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اقدام شهرداری تهران برای ایجاد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر در هفته گذشته در تهران گفت: میراث فرهنگی می‌تواند موزه‌ای به وسعت یک شهر در تهران ایجاد کند. چون تهران آنقدر پتانسیل و ظرفیت دارد که وسعت موزه‌هایش را به اندازه کلان شهر تهران گسترش دهد.

وی که عصر امروز در مراسم روز جهانی موزه در موزه هنرهای معاصر سخن می‌گفت صحبت‌های مطرح شده درباره اسفبار بودن وضعیت موزه ها در سال گذشته را درست دانست و تاکید کرد: کشور عراق در سال گذشته وضعیت بسیار تاسف‌باری داشت به خصوص در حوزه میراث فرهنگی با تخریب‌هایی که صورت گرفت حوزه تمدنی این کشور نابود شد؛ تمدنی که به ایران بسیار نزدیک است. به همین دلیل برای ما هم سال بدی بود.

او ادامه داد: با این وجود در حوزه نگرش و بینش مردم ما نسبت به مدنیت، هویت،‌ پاسداری و اندیشه‌های فرهنگ و تمدن قدری وضعیت متفاوت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت هشتم با اشاره به پرسشی که از مدیر کل میراث فرهنگی تهران درباره‌ی وضعیت بازدید از موزه‌های تهران داشته است، گفت:‌ پاسخ افزایش بازدیدکنندگان موزه‌ها بود. خودم هم این حدس را می‌زدم چون در وضعیت کنونی یک نوع عطش و تمنا برای دیدن و دانستن نسبت به میراث فرهنگی ایجاد شده است.

مسجد جامعی با اشاره به شعار روز جهانی موزه (موزه‌ها برای جامعه پایدار) اظهار کرد: در ذات مدنیت پایداری وجود دارد هر چند کاربرد جدیدی دارد اما توسعه و شهر پایدار و ترکیب این شعار به کار می‌رود. هرچند اگر در ذات، یک تمدن پایدار نباشد، در آن شرایط موزه شکل نمی‌گیرد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به کشف اسکلت هفت هزار ساله‌ای که سال گذشته در خیابان مولوی تهران به دست آمد، گفت: این کشف خود یک پایداری برای آنهایی است که از انسان،‌ طبیعت و فرهنگ با یکدیگر پشتیبانی می‌کنند.

وی استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و احترام به طبیعت،‌ احداث سازه‌های آبی، سنگی و موارد دیگر که در طول سالیان گذشته رخ داده است را یک نوع پایداری در جامعه دانست و افزود: اگر ما در حوزه فرهنگ و تمدن خود چنین چشمه‌های درخشانی را دیدیم باید به وجود این فرهنگ و تمدن در کشور ایمان پیدا کنیم. چیزی که همیشگی است و وجود دارد.

به گزارش ایسنا،‌ مرادخانی - معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز در این مراسم با اشاره به همکاری که برای افتتاح موزه موسیقی با سید محمد بهشتی داشته است گفت: برای درک و فهم شعار موزه ایکوم جهانی «موزه ها برای جامعه پایدار» را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: مهمترین سوال و مسئله قابل بررسی در این زمینه آن است که بر اساس چه نیازی ایکوم این شعار را مطرح کرد و موزه ها به طور خاص چقدر نیازمند تعریف این جامعه و شعار در برگرفته از آن هستند. از سوی دیگر باید به این پرسش پاسخ داده شود که جایگاه موزه ها در جامعه پایدار کجاست؟ همچنین جایگاه هنر در جامعه پایدار چگونه است؟

مرادخانی با تاکید بر این نکته موزه و مفهوم هنر همیشه در طول تاریخ پیوند عمیقی داشته‌اند افزود:‌ پس از دوران باستان آثار هنری را در معابد و کلیساها جمع آوری می کردند این اقدام نشان‌دهنده مقدس بودن این گونه آثار در بین جوامع بود.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این نکته که موزه ها و شرایط امروز همگانی شده اند اما نباید صرفا به اینگونه فضاها و تجلیات بسنده کنیم، گفت:‌ بردن آثار نقاشی و تصاویر از موزه های هنری به خیابان های تهران و نصب روی بیلبوردها یکی از همین سیاست هاست که باید بازخورد مردم را نسبت به آن بررسی کرد. اینگونه اقدامات از روش های موفقی است که می‌تواند حیات جامعه را در برداشته باشد.

انتهای پیام

هشتمین دوره انتخاب موزه برتر

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha