• چهارشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 94030603639
  • منبع : نمایندگی لرستان

داروخانه‎ای که نسخه‎اش پیچیده نشد

داروخانه‎ای که نسخه‎اش پیچیده نشد

ایسنا/لرستان داروخانه‎های هلال‌احمر زیر پوشش شرکت پخش سها هلال بوده که علاوه‌بر داروهای عمومی، داروهای حیاتی و خاص را نیز توزیع می‎کنند و از این طریق، امکان دسترسی مردم به این نوع داروها در سراسر کشور فراهم شده است.

داروخانه‎های هلال‌احمر زیر پوشش شرکت پخش سها هلال بوده که علاوه‌بر داروهای عمومی، داروهای حیاتی و خاص را نیز توزیع می‎کنند و از این طریق، امکان دسترسی مردم به این نوع داروها در سراسر کشور فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، موضوع راه‎اندازی این داروخانه در لرستان چند سالی است که توسط مسئولان استان اعلام می‎شود اما تا این لحظه عملیاتی نشده و در حد یک حرف باقی‌مانده است.

در این رابطه دکتر «بهرام دلفان» معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به ایسنا گفت: راه‎اندازی داروخانه دارای آئین‎نامه‏‎هایی مانند مطب‌ها و سایر جاهاست.

وی ادامه داد: اخذ مجوز هرگونه داروخانه باید براساس این آئین‎نامه ‎باشد و انتظار می‎رود بقیه نیز تابع قوانین و مقررات باشند.

دلفان اظهار کرد: براساس قانون سازمان‌ها، ارگان‎ها و نهادها چنانچه افرادی متقاضی راه‌اندازی داروخانه هستند باید درخواست‌ آنها در کمیسیون ماده 20 استان بررسی شود و پس از آن به کمیسیون ماده 20 مرکز در تهران ارسال شود و نهایتاً پس از موافقت اصولی وزارتخانه مجوز صادر می‎شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: هلال‌احمر هم برای خرم‎آباد این چنین تقاضایی داده بود. به هر حال انتظار می‎رود چنانچه هلال‌احمر ادعا کند که قصدش کمک به مردم است باید این ادعا را برای کل استان داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان این‌که این تقاضای هلال‌احمر در کمیسیون ماده 20 لرستان که متشکل از 6 نفر از جمله رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و معاون و مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان و سه نفر بخش خصوصی هستند، یادآور شد: درخواست اولیه این موضوع به همراه مدارک آن به سازمان غذا و داروی کشور ارسال شد و این سازمان با درخواست موافقت نکرد و علت مخالفت وزارت بهداشت این بوده که پیش از این مجوزی به شرکت سها هلال داده شده و بر اساس این مجوز این شرکت می‌تواند همه‌ی داروها و تجهیزاتش را به داروخانه‎های مورد تقاضا در سراسر کشور را بدهد، به‌جای این‌که یک داروخانه داشته باشیم این شرکت سها هلال می‌تواند همه‌ی داروهای داروخانه‎ها را تأمین کند.

وی گفت: نمی‌خواهیم بخش دولتی گسترش یابد و خواهان گسترش بخش‌خصوصی هستیم اما به هر حال با راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر از سوی سازمان غذا و داروی کشور در استان مخالفت شد.

دلفان با اشاره به این‌که در این راستا مجدداً تقاضا داده شد و به تهران فرستادیم و منتظر پاسخ از سوی معاونت غذا و داروی کشور هستیم، خاطرنشان کرد: مشکل این است که مردان می‎خواهند ما کار خلاف کنیم و خلاف این است که دانشگاه بدون نظر کمیسیون مرکزی مجوز بدهد که ما این کار را نمی‎کنیم، چون خلاف است و ما این اختیار را نداریم.

این معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: از نظر وظیفه‌ی اداری بررسی و موافقت با درخواست مجوز راه‎اندازی داروخانه سها هلال را دانشگاه علوم پزشکی استان به وزارت بهداشت و درمان ارسال کرده اما از لحاظ کارشناسی با این موضوع مخالفیم، چون حتی یک مورد پزشک متخصص در درمانگاه هلال‌احمر وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که یکی از استان‌ها 6 سال پیش مجوز داروخانه هلال‌احمر موقت را به مدت 6 ماه گرفته بود که خلاف قانون بوده است و کسانی این کار را کردند باید پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: در بحث داروی بیماران خاص و سرطان در بیمارستان عشایر خرم‎آباد به متقاضیان دارو داده شده و حتی کمک مالی نیز به آنها می‎شود.

دلفان با بیان این‌که این آقایان چرا داروهای تخصصی را نمی‎آورند و چرا برای بروجرد و سایر شهرستان‎ها موافق راه‌اندازی داروخانه نیستید؟ گفت: این نشان می‎دهد که مسأله مشکل دارد.

وی تصریح کرد: مگر نمی‎گویند یک مطالبه عمومی است چرا فقط به‌دنبال راه‎اندازی این داروخانه در خرم‎آباد هستند و چرا خواهان راه‎اندازی آن در سایر شهرستان‌های استان نیستند، چرا دنبال این نیستند که شرکت پخش سها هلال را به لرستان بیاورند.

رئیس مجمع خیرین سلامت لرستان گفت: چرا این آقایان شعبه‌ی سها هلال را به خرم‎آباد نمی‎آورند تا بتواند به 180 داروخانه استان خدمات ارائه دهد، من بیشتر از همه آقایان برای همه بیماران تلاش کردم، چون بنده رئیس خیرین سلامت استان هستم.

«حسین‌رضا مرادی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان نیز در این‌باره به ایسنا گفت: ایجاد و راه‎اندازی داروخانه هلال‌احمر نیاز و مطالبه مردم است که تاکنون محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری‌هایی در این رابطه شده اما متأسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده و امید می‌رود مسئولان ذی‌ربط تعامل خوبی داشته تا لرستان از این زیرساخت بهره‌مند شوند.

مرادی ادامه داد: مردم برای تهیه دارو در اکثر مواقع به تهران و کلان‌شهرها مراجعه می‎کنند در حالی‌که چنانچه این داروخانه در استان راه‎اندازی شود دارو با قیمت پایه به دست مردم و برای افراد بی‌بضاعت به‌صورت رایگان در اختیارشان قرار می‎گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان تصریح کرد: دو مدیر سابق جمعیت هلال‌احمر لرستان پیگیر راه‎اندازی این مهم بودند اما متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده‎ایم و امیدواریم راه‎اندازی این داروخانه هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

«سیدسعید شاهرخی» معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان نیز در این‌باره گفته بود: طرح تحول نظام سلامت طرح بسیار اثربخش و قابل توجهی است که در حوزه‌ی بهداشت و درمان انجام می‎شود.

شاهرخی افزود: هلال‌احمر در بحث دارو کمک کند تا داروخانه‎های هلال‌احمر در شهرستان‎های خرم‎آباد و بروجرد ایجاد و راه‎اندازی شود.

دکتر «کوروش ساکی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز به ایسنا گفت: پخش سها مربوط به هلال‌احمر است و پخش کشوری دارد، هم‌چنین داروهایی‎ را که بین داروخانه‎های دولتی توزیع می‌کند بدون اضافه کردن هیچ مبلغی اضافی با قیمت تعیین‌شده و پایه در اختیار مردم قرار داده می‎شود.

وی با بیان این‌که هلال‌احمر متقاضی مجوز راه‎اندازی داروخانه هستند و این درحالی است که واگذاری داروخانه قوانین خاص خود را دارد، ادامه داد: به‌عنوان مثال یک فارغ‎التحصیل داروسازی باید 4 تا 5 سال در مناطق محروم و شهرستان‌های دور دست کار کند تا امتیاز خود را به حد نصاب برساند و بتواند داخل شهر بیاید با جمعیت و فاصله مشخص و تعریف خاصی که برای داروخانه داشته‎ایم داروسازان زیادی در نوبت واگذاری قرار می‎گیرند و اینگونه نیست کسی که فارغ‎التحصیل شد بتواند به راحتی در داخل شهر داروخانه بزند.

ساکی خاطرنشان کرد: لیست بالابلندی از متقاضیان داروخانه داریم که منتظر هستند تا به آنها داروخانه واگذار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: در این عرصه بحثی که با دوستان متقاضی داروخانه هلال‌احمر داشتیم این بود که گفتند دانشگاه مجوز یک داروخانه مرکزی بزرگ را به ما بدهد، چنانچه این امر صورت گیرد قطعاً حق سایرمتقاضیان داروخانه‎ها خواه ناخواه ضایع می‎شود و نمی‎توانند به عرصه شهر ورود پیدا کنند.

ساکی با بیان اینکه داروساز بیکاری که نتواند داروخانه بزند معنا و مفهوم خیلی بدی برای ما به‌دنبال دارد، خاطرنشان کرد: افرادی که متقاضی داروخانه هلال‌احمر هستند کارشان امداد و نجات است نه داروسازی، البته قبلاً داروخانه داشتند که تعطیل شده است.

رئیس دانشگاه لرستان گفت: مهندس بازوند استاندار لرستان نیز تأکید داشتند که یک داروخانه هلال‌احمر در استان داشته باشیم که این مهم را در کمیسیون ماده 20 تأیید کردیم اما سیاست تهران و وزارتخانه مبنی براین نیست که NGOهایی مثل هلال‌احمر را تجهیز کند، چنانچه این مهم انجام شود پس چگونه می‎تواند پاسخگوی فارغ‎التحصیلان داروسازی خود باشد.

وی یادآورشد: نظام و صنف داروسازان در استان شدیداً معترض احداث این داروخانه توسط هلال‌احمر هستند، چون وظیفه هلال‌احمر تنها امداد و نجات است.

ساکی تصریح کرد: به هلال‌احمر گفتیم داروهای خودتان را توزیع کنید و آنها گفتند داروهایی که مدنظر خودمان است می‎آوریم البته آنها می‎خواهند لوازم بهداشتی مثل شامپو بیاورند و با سناریویی که با شرکت‎های دارویی در پشت صحنه دارند می‎خواهند داروهایی را توزیع کنند که سودآور باشد.

وی با تأکید بر این‌که تحقق این مهم منجرمی‌شود ما با وزارتخانه مشکل پیدا ‎کنیم، چون آنها با راه‎اندازی داروخانه هلال‌احمر موافق نیستند، گفت: داروسازی که 4 سال در مناطق محروم برای کسب امتیاز تلاش کرده با راه‎اندازی داروخانه هلال‌احمر باید 4 سال دیگر منتظر بماند.

در این‌باره «بهرام بیرانوند» نماینده‌ی مردم بروجرد و اشترینان نیز به ایسنا گفت: برای راه‎اندازی داروخانه هلال‌احمر با آقای ضیایی رئیس سازمان هلال‌احمر کشور صحبت‌هایی شد و وی عنوان کردند که ما از راه‎اندازی این مهم استقبال می‎کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که کمیسیون ماده 20 به راه‎اندازی این داروخانه در استان مجوز بدهند جمعیت هلال‎احمر کشور با راه‎اندازی این موضوع مخالفتی ندارد.

علیرغم نظر موافق مسئولان و نماینده مجلس، دانشگاه‎ علوم پزشکی لرستان با دلایل خود که قابل توجه بوده موافق راه‎اندازی داروخانه هلال‌احمر در استان نیست و شاید این طرح در حد کاغذ و کاغذبازی باقی بماند.

گزارش از «آزیتا یوسفیان» خبرنگار ایسنا منطقه‌ی لرستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha