• شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان

نانوذره برای ساخت واکسن ضد ایدز

ژن درماني ايدز

محققان روشی برای اتصال نانوذرات و پروتئین‌ها به هم یافته‌اند. نتایج آزمایش‌های آن‌ها نشان می‌دهد که این روش برای ساخت واکسن ضدایدز مناسب است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، استفاده از زیست‌فناوری می‌تواند برای ساخت واکسن برخی بیماری‌ها نظیر ایدز مفید باشد اما اتصال داروهای مبتنی بر پروتئین به نانوذرات کار ساده‌ای نیست. محققان دانشگاه بوفالو موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان پروتئین‌ها را به نانوذرات متصل کرد.

هرچند یافته‌های محققان در مراحل اولیه است اما می‌توان از آن برای تولید واکسن ایدز یا هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی استفاده کرد. جاناتان لوول از محققان این پروژه می‌گوید: «دانشمندان می‌توانند پروتئین‌ها را به نانوذرات متصل کنند اما این کار با دشواری همراه بوده و کسی تاکنون روشی ساده برای این کار ارائه نداده است. ما در این پروژه نشان دادیم که می‌توان به سادگی نانوذرات و پروتئین‌ها را به هم متصل کرد.»

محققان در این پروژه از نانوذرات کلروفیل، فسفولیپید و کبالت استفاده کردند. پروتئین موردنظر با زنجیره‌ای از امینواسیدهای موسوم به پلی‌هیستیدین اصلاح شده است. پلی هیستیدین در تحقیقات حوزه پروتئین به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پژوهشگران، پروتئین پلی‌هیستیدین را با نانوذرات ترکیب و به آب وارد کردند. یک سر پروتئین وارد لایه بیرونی نانوذره شد در حالی که سر دیگر آن آزادنه به حرکت درمی‌آید.

محققان برای بررسی اثربخشی این روش، ترکیب را به محلولی افزودند که موجب افزایش کارایی واکسن‌ها می‌شود. نتیجه بسیار رضایتبخش بود. این ساختار سه گانه به خوبی در مقابل ویروس ایدز مقابله می‌کند.

پژوهشگران از این ترکیب برای مقابله با سلول‌های سرطانی استفاده کردند. دوباره نتیجه جالب توجه بود. این ساختار همانند یک بمب موجب تخریب تومور شد. بنابراین این سیستم دارویی دارای پتانسیل مبارزه با سرطان است. هدف نهایی محققان بهبود این روش و هدایت آن به سوی آزمون‌های بالینی است.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان "Functionalization of cobalt porphyrin–phospholipid bilayers with his-tagged ligands and antigens در نشریه Nature Chemistry منتشر شده است.