• شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94030905144
  • خبرنگار : 71191

«دفاع از تاریخ»؛ پیش‌کشی به عاشقان میراث فرهنگی

«دفاع از تاریخ»؛ پیش‌کشی به عاشقان میراث فرهنگی

نگاهی به تلاش‌های دو و نیم‌ساله‌ «پایگاه‌ اطلاع‌رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی» در جنبش ملی اعتراض به آبگیری سد سیوند (شهریور 1384- اسفند 1386) در قالبی کتابی با عنوان «دفاع از تاریخ» توسط علیرضا افشاری منتشر شد.

نگاهی به تلاش‌های دو و نیم‌ساله‌ «پایگاه‌ اطلاع‌رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی» در جنبش ملی اعتراض به آبگیری سد سیوند (شهریور 1384- اسفند 1386) در قالبی کتابی با عنوان «دفاع از تاریخ» توسط علیرضا افشاری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا‌، این کتاب در سه بخش «کوشش‌های پایگاه» و یک نوشتار تکمیلی برگرفته از مقالات «پژوهش‌های باستان‌شناختی در تنگه بلاغی از محمدتقی عطائی»، «نگاهی به پرونده‌ معترضان به آبگیری سد سیوند از دکتر محمدعلی دادخواه» و «خاطره‌ای از مراسم ثبت جهانی پاسارگاد از دکتر احمد جلالی» تدوین شده است.

کتاب «دفاع از تاریخ» در 698 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 50000 تومان در نشر شورآفرین به چاپ رسیده است.

افشاری این کتاب را به یاد شادروانان «پرویز ورجاوند» و «لیلا صمدی»، به همه‌ آنانی که به میراث فرهنگی ایران‌زمین عشق می‌ورزند و در راه پاسداری از آن می‌کوشند، پیش‌کش کرده است.

در بخشی از سخن نخست کتاب آمده است: «پخش پیامک‌ها و رایانامه‌هایی (ایمیل‌هایی) با درون‌مایه‌ «به زیر آب رفتن آرامگاه کوروش» در پی آبگیری سد سیوند‌، باعث شد تا شماری از ایران‌دوستان جوان در یکی از روزهای پایانی تابستان 1384 در تهران گرد هم بیایند. آنها شاید یک گروه در میان انبوه دوستداران میراث تاریخی ایران بودند‌، اما به زودی با سازماندهی مناسب توانستند بار بخش بزرگی از تهیه‌ اطلاعات در این حوزه را بر دوش کشیده و نقش مهمی در پشتیبانی از جنبش «اعتراض به آبگیری سد سیوند» ایفا کنند.

آن نشست‌، سرآغاز سلسله نشست‌ها و کوشش‌هایی شد که در طی دو سال و نیم آن گروه جوان و آرمان‌گرا را با خود به درون دالان‌های پرپیچ و خم تاریخ ایران برد و آگاهی‌شان را از ایران‌، جهان هخامنشی‌، میراث فرهنگی‌، محیط زیست و توانمندی‌های خودشان افزون کرد.

آنان ضمن گفت‌وگو با کارشناسان - چه موافق و چه مخالف ساخت سد سیوند - به گردآوری همه‌ آگاهی‌ها پیرامون این موضوع پرداختند. این جمع‌، نام «پایگاه اطلاع‌رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی» (دشت پاسارگاد) را بر خود نهاد و هدف خود را اطلاع‌رسانی شفاف پیرامون این قضیه و دیگر «یادگارهای در خطر» تعیین کرد. تلاش‌های بی‌چشم‌داشت این گروه کوچک در برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها‌، اطلاع‌رسانی‌های وسیع میدانی و نامه‌نگاری‌های گسترده که همواره دو رکن «مستند بودن» و «قانون‌مندی» را دارا بود، در خط‌دهی درست به فعالان جوان و احساسی جنبش و پایین آوردن هزینه‌های کوشش در آن بسیار موثر بود. این کتاب به منظور تبیین همین نکات و ثبت خاطره‌ تلاش‌های این دوستان و بویژه برای ماندگار کردن تجربه‌هایی نوشته شده است که نه تنها برای هر دوستدار میراث فرهنگی بلکه برای هر جوان ایرانی به کار می‌آید.

... اکنون که هشت سال از صدور دستور آب‌گیری سد گذشته است‌، کارشناسان و سیاست‌ورزانی که بر انجام دادن این کار پافشاری داشتند باید به این پرسش پاسخ دهند که به چه میزان از اهداف خود دست پیدا کرده‌اند؟»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha