• شنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94031608669

اجرای «طرح دانش‌آموز فناور نجومی» در رصدخانه کاسین لرستان

مدیرعامل رصدخانه کاسین لرستان گفت: طرح ملی رصدخانه کاسین لرستان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسیده، اما هنوز افتتاح رسمی نشده است.

مدیرعامل رصدخانه کاسین لرستان گفت: طرح ملی رصدخانه کاسین لرستان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسیده، اما هنوز افتتاح رسمی نشده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مهندس محمد نسایی، مدیرعامل، طراح، سازنده و سرمایه‌گذار رصدخانه کاسین لرستان تصریح کرد: رصدخانه کاسین لرستان در غرب کشور و در ارتفاع یک هزار و 860 متری از سطح دریا ساخته شده است و این مجموعه به عنوان یک رصدخانه مجهز آموزشی و تفریحی توانسته است پاسخگوی نیازهای علمی و رفاهی محققان و علاقه‌مندان علم نجوم داخل و خارج کشور باشد.

وی افزود: رصدخانه کاسین لرستان دارای گنبد الکترومکانیکی است و تلسکوپ و دوربین‌های دیگری به منظور رصد آسمان و همچنین مشاهده مناظر زمینی و طبیعت اطراف در مجموعه مستقر است و بخش گنبد رصدخانه نیز با ضبط و پردازش تصویر امکان انجام مطالعات علمی و مشاهده تصاویر دریافتی از تلسکوپ‌ را در مانیتورهای نمایشی فراهم می‌کند.

نسایی با شاره به بخش دپارتمان‌های ریاضیات و فیزیک رصدخانه، گفت: این دپارتمان‌ها برای مطالعه علاقه‌مندان علم ریاضیات و فیزیک در نظر گرفته شده است تا با شیوه‌های نوین آموزشی با موضوعات و جنبه‌های گوناگون این علوم آشنا شوند. همچنین آموزش و تدریس ریاضیات و فیزیک نیز برای پایه‌های تحصیلی مختلف از جمله فعالیت‌های این دپارتمان‌هاست.

وی درباره سوییت‌های اقامتی در نظر گرفته شده در رصدخانه اظهار کرد: این سوییت‌های اقامتی برای رفاه و اسکان پژوهشگران با هدف ایجاد امکان مطالعه اجرام با طلوع در ساعات بامدادی شب در نظر گرفته شده است و عموم مردم نیز می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

مدیرعامل رصدخانه کاسین لرستان ادامه داد: در نمایشگاه عکس رصدخانه نیز تصاویر متنوعی در زمینه علم و نجوم و فناوری‌های فضایی به نمایش درآمده است و بازدیدکنندگان می‌توانند به طور عینی و ملموس با بسیاری از مفاهیم این علم آشنا شوند.

وی اظهار کرد: تلسکوپ ثبت داده‌های خورشیدی، تلسکوپ رویت هلال، رستوران گردان، کافی شاپ، پژوهشکده علمی، سایت فناوری رباتیک، سالن آمفی تئاتر و آسمان نما از دیگر امکاناتی است که در این مجموعه طراحی شده است.

اجرای «طرح دانش‌آموز فناور نجومی» در رصدخانه لرستان

وی با اشاره به طرح «دانش‌آموز فناوری نجومی» در رصدخانه لرستان، گفت: با توجه به اهمیت بازدیدهای دانش‌آموزی در تقویت یادگیری، ابتکار و نوآوری و تاثیر فعالیت‌های فوق برنامه و مکمل در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، طرح ملی دانش‌آموزان فناور نجومی توسط دبیرخانه اجرا خواهد شد.

به گفته وی، این طرح می تواند به راهیابی دانش‌آموزان به المپیادهای نجوم و فیزیک کمک کرده و در افزایش افق دید دانش‌آموزان، خلاقیت و امید به زندگی، آینده شغلی و اجتماعی دانش‌آموزان، توانمندسازی اولیا در جهت شناخت استعداد دانش‌آموزان موثر باشد.

نسایی افزود: این طرح با برگزاری آزمون تعیین سطح دانش‌آموزان، انتخاب استعدادهای برتر نجومی و تشکیل بانک نخبگان هر استان برگزار می‌شود و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی درمورد زمان آغاز ساخت این مجموعه، گفت: کارهای تحقیقاتی و مکان یابی رصدخانه لرستان از سال 87 و پروسه اجرایی از نیمه دوم سال 90 آغاز شد، اما فاز اول آن سال گذشته و فاز دوم نیز ابتدای امسال به بهره برداری رسید؛ البته این در حالی است که مجموعه یادشده هنوز افتتاح رسمی نشده است.

نسایی بیان کرد: این پروژه به گونه‌ای طراحی شده است که بچه‌های چهار تا پنج ساله، دانش‌آموزان مقاطع مختلف و دانشجویان گرایش‌های نجوم و اخترفیزیک می‌توانند از این مجموعه استفاده کرده و از بخش‌های آموزشی آن بهره ببرند.

وی با تاکید بر این‌که تمامی بخش‌های این رصدخانه از طراحی تا ساخت بومی‌ است، گفت: کل پروژه تا به امروز هفت میلیارد تومان هزینه داشته است و با توجه به این‌که کل طرح توسط محققان و متخصصان داخلی انجام شده است، حدود 30 تا 40 درصد هزینه‌ها را کاهش داده‌ایم.

مدیرعامل رصدخانه کاسین لرستان تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و تورهای علمی و خانوادگی، مهم‌ترین فعالیت‌های ترویجی رصدخانه است که تلاش می‌کنیم با این نوع فعالیت‌ها علاقه‌مندی به رشته نجوم و اخترشناسی را در جامعه افزایش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha