• یکشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94032413401
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک مسئول اعلام کرد:

برداشت بیش از سه برابر ظرفیت ‌زیستی در کشور‌ ‌

برداشت بیش از سه برابر ظرفیت ‌زیستی در کشور‌ ‌

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌ زیست‌ سازمان حفاظت از محیط ‌زیست خراسان‌ رضوی گفت: بیش از سه برابر ظرفیت زیستی در ایران در حال برداشت است.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌ زیست‌ سازمان حفاظت از محیط ‌زیست خراسان‌ رضوی گفت: بیش از سه برابر ظرفیت زیستی در ایران در حال برداشت است.

به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، زهرا جواهریان، روز 23 خرداد ماه در همایش «توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست» که در هتل هما مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه رسیدن به توسعه پایدار، بدون توجه به محیط ‌زیست امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: به طور کلی سرانه ظرفیت زیستی جهان، 84 صدم بوده که میزان مصرف در ایران در حدود 2.66 است و این امر نشان‌دهنده‌ی این است که بیش از سه برابر ظرفیت زیستی در ایران در حال برداشت است و این موضوع نیز ناپایداری در خصوص استفاده از محیط‌زیست را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این همایش، آشنایی با مباحث روز دنیا و معضلاتی است که در ایران با آن مواجه هستیم که بایستی استان‌های دیگر نیز درگیر این مساله شوند.

جواهریان ادامه داد: شرایط بحرانی محیط ‌زیست، تنها منحصر به کشور ایران نبوده و در حال حاضر در سراسر دنیا با این شرایط مواجه هستیم و به همین دلیل در سال‌های گذشته سران محیط‌ زیستی جهان در این خصوص جلساتی را برگزار کرده و راهکارهایی برای مقابله با این شرایط بحرانی در نظر گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار به صورت رسمی واژه«توسعه پایدار» در سال 1992 مطرح شد»، عنوان کرد: توسعه پایدار مفهومی است که مورد توافق همه کشورها واقع شده‌ است و این‌گونه تعریف می‌شود که «نیاز نسل امروز برآورده شده و در عین حال، نیاز نسل آینده را نیز به مخاطره نیندازد».

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌ زیست‌ سازمان حفاظت از محیط ‌زیست خراسان‌ رضوی خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت که حفاظت از محیط ‌زیست، وظیفه‌ای عمومی بوده و تنها به یک فرد یا سازمان خاص محدود نمی‌شود.

جواهریان اضافه کرد: در کنار این شاخص، شاخص «ردپای اکولوژیک» مطرح می‌شود که نشان می‌دهد تا چه اندازه از منابع در حال مصرف هستیم و از این ظرفیت، تا چه مقدار برداشت می‌کنیم و قطعا در کشورهای مختلف این برداشت متفاوت است.

وی تصریح کرد: ایران با توجه به اینکه کشوری صنعتی نبوده اما جز 10 کشور دنیا در مصرف انرژی است و بایستی مشاهده کنیم الگوی ما در مصرف انرژی به چه شکل است؛ این الگوی مصرف، در ایران بسیار بالا بوده زیرا آن را همیشه ارزان به ‌دست آورده و قدر آن را نمی‌دانیم.

جواهریان اظهار کرد: در صورتی که فرض کنیم میانگین مصرف آب در ایران 241 میلی‌متر در سال بوده، این میزان در جهان 800 تا 850 میلی‌متر است، همچنین سرانه مصرف آب در دنیا در حدود 130 لیتر در روز بوده که این مقدار در ایران 220 لیتر است.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌ زیست‌ سازمان حفاظت از محیط ‌زیست خراسان‌ رضوی اظهار کرد: این نشان می‌دهد که در میان کشورهایی که بیش از پنج میلیون جمعیت دارند، ایران در خصوص سرانه مصرف آب در رتبه اول قرار دارد.

وی در خصوص وضعیت خاک در ایران، گفت: آنچه برای کشاورزی تحت عنوان زمین آبی مطرح می‌شود، هشت میلیون هکتار بوده که 1.2 درصد از آن بدون محدودیت برای کشاورزی در نظر گرفته می‌شود.

جواهریان تصریح کرد: یکی از معضلات مدیریت منابع آب در ایران، تصفیه و بازچرخانی آن است، ایران در سال 2014 در بحث مدیریت منابع آب، از نمره 100 رتبه 2.77 را به خود اختصاص داده ‌است و می‌توان گفت که برداشت آب بسیار بالا بوده و بازچرخانی آن پایین است.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌ زیست‌ سازمان حفاظت از محیط ‌زیست استان اظهار کرد: در بحث پسماند نیز الگوی مصرف در ایران بسیار تغییر کرده است؛ به طوری که 600 تا 750 کیلو زباله تولید می‌شود که 5000 تن روزانه زباله خانگی تولید می‌شود.

جواهریان عنوان کرد: امروزه در دنیا، کشاورزی با شاخص«شدت مصرف آب در کشاورزی» سنجیده می‌شود؛ به عنوان مثال به ازای یک متر مکعب آب، باید بیش از دو کیلو محصول تولید شود اما در ایران به ازای یک متر مکعب آب تنها 600 تا 800 گرم محصول تولید می‌شود که این مساله نشان می‌دهد که در بحث کشاورزی مشکل نادیده گرفته شدن آب مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌ زیست‌ سازمان حفاظت از محیط ‌زیست استان اظهار کرد: در این خصوص می‌توان گفت که آب به صورت مجازی یا غیرمستقیم بسیار می‌تواند اثربخش عمل کند زیرا آب مجازی آبی است که برای تولید کالاها مورداستفاده قرار می‌گیرد و آب مجازی در ایران 3000 لیتر برای هر نفر بوده‌ است.

وی گفت: برای توسعه پایدار بایستی به سمت تجارت آب مجازی حرکت کنیم و اجناسی وارد کشور نماییم که بیشترین مصرف آب را دارند، در شرایطی که ایران با وضعیت بحران روبه‌رو است، آب می‌تواند به عنوان یک سرمایه استراتژیک مطرح شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha