• دوشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 94032514496
  • منبع : نمایندگی مرکزی

تجهیز 94 هزار هکتار از اراضی استان مرکزی به سیستم آبیاری تحت فشار

تجهیز 94 هزار هکتار از اراضی استان مرکزی به سیستم آبیاری تحت فشار

ایسنا/مرکزی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 160 هزار هکتار اراضی مستعد برای آبیاری تحت فشار در استان وجود دارد که حدود 52 هزار هکتار آن انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 160 هزار هکتار اراضی مستعد برای آبیاری تحت فشار در استان وجود دارد که حدود 52 هزار هکتار آن انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- عباس بابایی در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های سال جاری این سازمان اظهار کرد: با توجه به اینکه مشکل آب در سطح کشور و در سطح استان مرکزی جدی است، افزایش راندمان و افزایش بهره‌وری آب از نظر این سازمان در اولویت قرار دارد.

وی افزود: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری می‌توانیم راندمان آب را از 40 درصد در آبیاری تحت فشار به 75 درصد و در آبیاری قطره‌ای به 95 درصد افزایش دهیم.

بابایی اصلاح الگوی کشت، واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری، توسعه کشاورزی دانش‌بنیان، توسعه افزایش ضریب مکانیزاسیون، توجه جدی به افزایش امنیت و کیفیت محصولات کشاورزی و تهیه نقشه کاداس را از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های این سازمان در سال جاری برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در زمینه سیستم‌های نوین آبیاری گفت: 160 هزار هکتار اراضی مستعد برای آبیاری تحت فشار در استان وجود دارد که سیستم در حدود 52 هزار هکتار از این میزان زمین انجام شده و با اجرای این میزان حدود 300 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

وی ادامه داد: با تجهیز اراضی مستعد استان به سیستم‌های نوین آبیاری، در هر هکتار حدود پنج هزار و 800 مترمکعب صرفه‌جویی آب خواهیم داشت.

بابایی با بیان اینکه مطالعات این 160 هزار هکتار به طور کامل انجام شده است، افزود: اجرای آبیاری تحت فشار در 94 هزار هکتار از اراضی استان از اولویت‌های سازمان بوده و در قالب یک برنامه 10 ساله پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در سال گذشته در بحث اجرای سامانه نوین آبیاری در بین استان‌های کشور مقام اول را کسب کرد.

وی در زمینه اصلاح الگوی کشت یادآور شد: معرفی و کشت 17 رقم گندم آبی، پنج رقم جدید جو مقاوم به خشکی توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان انجام شده است.

بابایی کاهش سطح زیرکشت محصولات با نیاز آبی بالا را از دیگر برنامه‌های این سازمان دانسته و گفت: به عنوان مثال محصول سیب‌زمینی از چهار هزار هکتار به سه هزار هکتار و چغندر قند از سه هزار هکتار به هزار هکتار کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عدم ارائه خدمات به کشت‌هایی که نیاز آبی بالا را دارند از برنامه‌های این سازمان در سال جاری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در راستای واگذاری امور تصدی‌گری اقدامات خوبی از سال گذشته آغاز شده و در سال جاری ادامه خواهد یافت، گفت: اعتقاد ما بر این است که تصدی‌گری باید به بخش خصوصی واگذار شود تا ما به وظایف اصلی خودمان بپردازیم. در این حیطه حضور در مزرعه و ارائه نظرات فنی از وظایف اصلی این سازمان است.

بابایی در پایان، تزریق تعدادی نیروی انسانی به مراکز خدمات در اواخر سال گذشته در راستای ارائه خدمات فنی به کشاورزان و حضور کارشناسان در مزرعه را از اقدامات انجام شده در این راستا عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha