• جمعه / ۵ تیر ۱۳۹۴ / ۰۴:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94040502352
  • خبرنگار : 71021

ایران به دنبال "چینی‌های پول‌ساز"

ایران به دنبال "چینی‌های پول‌ساز"

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تهیه‌ی برنامه عملیاتی گردشگری چین در سال 2016 میلادی خبر داد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تهیه‌ی برنامه عملیاتی گردشگری چین در سال 2016 میلادی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، اداره کل گردشگری چین پیش‌بینی کرده است، تعداد سفرهای داخی و خارجی این کشور تا سال 2020 به 6 میلیارد سفر برسد. این رقم برای کشورهایی که تمایل دارند صنعت گردشگری خود را توسعه دهند شگفت‌انگیز است.

از سوی دیگر براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی در سال 2014، گردشگران چینی از نظر میزان هزینه در سفرهای خارجی رتبه‌ی نخست جهان را کسب کردند. این هزینه با رشد 28 درصدی نسبت به سال 2013، به رقم 165 میلیارد دلار رسید. برای همین آمریکا که سال گذشته بیشترین درآمد صنعت گردشگری‌اش را از محل سفر چینی‌ها بدست آورده، تلاش می‌کند تا ورود آن‌ها را به این کشور تسهیل کند.

کره جنوبی و ژاپن که روابط سیاسی چندان مثبتی با چین ندارند نیز از سال گذشته برای جذب گردشگران چینی وارد رقابت سختی شده‌اند. اروپایی‌ها هم از این ظرفیت غافل نشده‌اند و دنبال راه‌هایی برای تسهیل کردن سفر چینی‌ها به کشورهای خود هستند.

برای گردشگران چینی، غذا و راهنمای چینی‌زبان اهمیت زیادی دارد، آن‌ها تمایل دارند هنگام سفر حتما غذای چینی بخورند و یک راهنما، مسلط به زبان‌شان آن‌ها را همراهی کند. دقیقا همان دو نقطه ضعف صنعت گردشگری ایران که به بازار چین چشم دوخته است. برای همین هم مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری کشور به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در این برنامه عملی که تا سال 2016 طراحی می‌شود برای موضوعاتی چون آموزش راهنمای گردشگری چینی‌زبان، ایجاد رستوران‌های چینی و حضور در نمایشگاه‌های دو کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه می‌کند: ما حدود یک سال است که روی این برنامه کار می‌کنیم و امیدواریم در سال 2016 آماده شود. البته اجرا و به نتیجه رسیدن آن شرایط مناسب خود را لازم دارد. ما برای اجرای چنین برنامه‌ای حتما به بودجه و همراهی دولت و سایر نهادها نیاز داریم.

رحمانی‌موحد که به تازگی از سفر چین برگشته به دیدارهایی که با مقامات گردشگری این کشور داشته، اشاره می‌کند و می‌گوید: چینی‌ها به همکاری با ایران علاقه‌مند هستند. قرار شد ما از مجاری دیپلماتیک این طرح خود را به آن‌ها ارائه دهیم تا همکاری‌ها و تعاملات گردشگری دو کشور توسعه پیدا کند.

ایران حدود یک دهه است که برای تمرکز در بازار گردشگری چین رسما ابراز تمایل کرده است؛ اما تاکنون موفقیت چشم‌گیری در این بازار نداشته است. هر چند خبر می‌رسد که تعداد سفر گردشگران چینی به ایران در دو سال اخیر رو به افزایش بوده است؛ اما این فزونی با اهداف ایران که طبق اظهارات معاون گردشگری کشور، جذب حداکثر 5 درصد از 100 میلیون گردشگر چینی بود، فاصله‌ی زیادی دارد.

درهای ایران برای گردشگران چینی همزمان با آغاز ریاست‌جمهوری حسن روحانی و اعلام سیاست لغو و تسهیل ویزای ایران با برخی کشورها، بازتر شد. پس از این جریان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سفیر ایران در چین را فراخواند تا درباره چگونگی بهره‌مند شدن از بازار گردشگری چین به راهکار برسند. گمانه‌زنی‌ها بر این بود که ایران برای لغو ویزا با چین ابراز تمایل کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha