• جمعه / ۱۲ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94041206691
  • خبرنگار : 71413

ورود صنعا به فهرست میراث در خطر یونسکو

ورود صنعا به فهرست میراث در خطر یونسکو

نام دو شهر تاریخی «صنعا» پایتخت کشور یمن و «شبام» وارد فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو شد.

نام دو شهر تاریخی «صنعا» پایتخت کشور یمن و «شبام» وارد فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با توجه به حملات نظامی چند ماه اخیر رژیم آل‌سعود به یمن و آسیب‌های وارده به میراث باستانی این کشور، دو شهر صنعا و شبام به فهرست میراث در خطر یونسکو افزوده شدند.

شهر تاریخی صنعا طی درگیری‌های نظامی ماه‌های اخیر آسیب جدی دیده است. مسجد قرن دوازدهم «المهدی»و خانه‌های اطراف آن که نمایانگر معماری بومی این کشور هستند بر اثر حملات نظامی عربستان سعودی تا حد زیادی از بین رفته‌اند.

کمیته میراث جهانی نگرانی خود را از خطری که این دو شهر اسلامی با تاریخی و میراث عظیم را تهدید می‌کند و صدماتی که به آن وارد شده ابراز کرد.

صنعا بیش از 2500 سال قدمت دارد و در قرن هفتم و هشتم یکی از مراکز مهم جهان اسلام به شمار می‌رفت. در این شهر 103 مسجد، 14 حمام و بیش از 6000 خانه تاریخی وجود دارد که اکثر آن‌ها پیش از قرن یازدهم بنا شده است. صنعا در دل بخش کوهستانی یمن قرار گرفته و بلندای آن از سطح دریا 2200 متر است. صنعا از شهرهای باستانی یمن است و از زمان دودمان سبا وجود داشته ‌است. کهن‌ترین اشاره‌ها به وجود این شهر در سنگ‌نوشته‌هایی مربوط به قرن یکم میلادی دیده شده‌ است.

به گزارش وب‌سایت یونسکو، شهر شبام که قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی برمی‌گردد هم از دیگر نقاط کشور یمن بود که در فهرست میراث در خطر جهانی ثبت شد. این ارگ قدیمی‌ترین و بهترین نمونه نقشه‌برداری شهری برای سازه‌های عمودی لقب گرفته است. بناهای مرتفع و برج‌مانند شبام موجب شده این شهر را «منهتن صحرا» بنامند.

شبام شهری تاریخی با معماری بسیار قدیمی و زیباست که خیابان‌های باریک و کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ و تاریک آن جلوه و رونق زیبای دیگری به آن بخشیده است. طرز بنای آن شبیه به دژی محکم است که برای محافظت و حمایت از دشمنان در حصار دیوارها و باروها قرار گرفته است.

شبام سال 1982 و صنعا در سال 1986 برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شده بودند. سی‌ونهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از 28 ژوئن آغاز شده و تا 8 جولای (7 تا 17 تیر) در شهر بن آلمان به کار خود ادامه خواهد داد. «ماریا بومر» ریاست این کمیته را برعهده دارد. طی روزهای اخیر شهر «هترا» و «آشور» و همچنین شهر باستانی «سامرا» که هر سه در عراق واقع هستند،‌ وارد فهرست میراث در خطر یونسکو شدند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha