• دوشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 94041508582
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اعلام کرد:

فروش فرودگاه قدیم قشم با قیمت غیرمنطقی

فروش فرودگاه قدیم قشم با قیمت غیرمنطقی

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: فرودگاه قدیم قشم با قیمت غیر منطقی در گذشته فروخته شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: فرودگاه قدیم قشم با قیمت غیر منطقی در گذشته فروخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، حمید رضا مومنی در جمع خبرنگاران توضیح داد: مشکل اصلی مربوط به مباحث فرودگاه قدیم شهر قشم به قیمت غیرمنطقی فروش آن باز می‌گردد. خوشبختانه دستگاه قضایی پیگیر چگونگی نحوه فروش زمین فرودگاه قشم بوده و با جدیت در پی تحقق حقوق دولت در این پروژه است.

وی در ارتباط با فروش فرودگاه قدیم شهر قشم، گفت: امکان بهره‌برداری از این فرودگاه به دلیل نداشتن شرایط استاندارد و قرار گرفتن در مرکز شهر قشم به صفر رسیده بود و باید فروخته می‌شد اما نحوه فروش آن غلط بود.

آزادسازی 340 هکتار اراضی قشم از دست زمین خواران

مومنی به موضوع مبارزه جدی با پدیده زمین خواری اشاره کرد و گفت: با متصرفان اراضی ملی و دولتی براساس تاکید مقام معظم رهبری و سایت دولت با شدت برخورد خواهیم کرد. از ابتدای سال جاری تاکنون 340 هکتار زمین از زمین‌خواران با حمایت همه جانبه دستگاه قضایی شهرستان قشم و انتخاب قاضی ویژه رسیدگی به این جرایم آزاد سازی شده و این روند با جدیت ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: در حوزه حفظ بیت المال با هیچ کس تعارف نداریم و در کنار مبارزه جدی با زمین خواری به عنوان وظیفه حاکمیتی خود پنج منطقه قشم را برای واگذاری زمین به افراد کم درآمد و جوانانی که در پی تشکیل خانواده هستند منظور کرده‌ایم.

راه‌اندازی پل خلیج فارس تا 2 سال آینده

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط با پل خلیج فارس، گفت: با آماده شدن این پروژه طی دو سال آینده شاهد تحول مهم در حوزه اقتصاد این منطقه و به تبع آن کشور خواهیم بود. تا چند ماه آینده کیسون‌ها (پایه های پل) در نقاط تعیین شدن در میان آب‌های خلیج فارس نصب خواهد شد و یک شرکت خارجی نیز با اعلام امادگی برای تامین 85 درصد کل سرمایه‌گذاری این پروژه مهم، اعلام امادگی کرده است.

مومنی به موضوع تامین آب شرب مورد نیاز مردم جزیره قشم اشاره کرد و گفت: تامین آب شرب مورد نیاز مردم روستاهای جزیره قشم با توجه به تصریح ریاست محترم جمهوری در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

آب در قشم تولید می‌شود اما به دست مردم نمی‌رسد

وی با اشاره به توانایی نیروگاه مپنا در تامین روزانه 18 هزار مترمکعب آب مورد نیاز قشم، بیان کرد: شرکت مپنا توانایی تامین آب شرب مورد نیاز 65 روستای جزیره قشم را دارد اما متاسفانه تاکنون به دلیل مشکلات ایجاد شده در خط انتقال آب، موفق به انتقال آب از طریق شبکه به منازل مردم روستایی نشده‌ایم.

ضرورت حفاظت از جنگل حرا

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور در فروردین سال جاری به جزیره قشم و بازدید وی از سایت جنگل دریایی حرا، گفت: جناب دکتر روحانی از جنگل حرا به عنوان شناسنامه جزیره قشم یاد کردند که در حفظ و صیانت از آن باید کوشش کرد. جنگل حرا در کنار طولانی‌ترین غار نمکی جهان، خلیج دلفین‌ها، تنگه چاه‌کوه، جزایر ناز، سایت تخم گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی و دره ستاره‌ها بخش‌های مهمی از دارایی‌های این جزیره هستند.

او از صنعت هنر دست بانوان جزیره قشم، ساخت لنج توسط مردان هنرمند این جزیره، صنعت صید و صیادی، سواحل، پرندگان، موزه ژئوپارک و ده‌ها امتیاز موجود در جزایر هنگام و هرمز نیز به عنوان دیگر امتیازات حوزه گردشگری قشم نام برد.

مومنی از سیاست گذاری‌ها برای افزایش گردش مالی حوزه شیلاتی قشم به 5700 میلیارد تومان در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: سهم تولید ماهی در قفس شیلات استان هرمزگان از مجموع ۲۰۰ هزار تن کشوری ۱۲۰ هزار تن است که ۷۰ درصد آن معادل ۸۴ هزار تن در جزیره قشم تأمین خواهد شد.

وی، تأمین امنیت سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین رکن فعالیت اقتصادی برشمرد و افزود: با رفع اشکالات ساختاری از طریق نقشه راه و طرح جامع، راه‌اندازی پنجره واحد و نقش نظارتی سازمان منطقه آزاد از فعالیت سرمایه گذاران در این منطقه حمایت خواهیم کرد. سیاست حمایتی سازمان منطقه آزاد قشم از فعالان اقتصادی حول چهار محور تسهیل خدمات، توسعه سرمایه گذاری، پرورش نیروی متخصص و تولید محصولات صادراتی ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده است.

فروش زمین در قشم از اشتباهات گذشته بود

وی، فروش زمین را یکی از اشتباهات گذشته مناطق آزاد از جمله قشم برشمرد و گفت: در استراتژی جدید منطقه آزاد قشم، اجاره زمین برای طرح‌های مختلف، جایگزین فروش زمین شده و درآمد حاصل از این فرآیند در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت هزینه خواهد شد.

مومنی از ارزان تمام شدن قیمت آب و گاز مورد نیاز صنعت فولاد در قشم به عنوان دو مزیت مهم ورود سرمایه گذاری در این حوزه نام برد و گفت: با وجود این دو مزیت تعیین کننده می‌توان برای تولید ۵ میلیون تن فولاد در این منطقه برنامه ریزی کرد.

تکمیل زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه گذاران در قشم نیز از دیگر موضوعات مهم این نشست خبری بود و مومنی با اشاره به اهمیت ایجاد آن گفت: ما در حوزه فعالیت‌های اقتصادی رقیب بخش خصوصی نیستیم و با برنامه نظارتی خود در پی ایفای نقش حاکمیتی خود هستیم. تامین آب، برق، گاز، راه، توسعه فرودگاه، توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی مهمترین بخش حمایتی ما از سرمایه‌گذاران است و در بخش واگذاری زمین به فعالان اقتصادی از این امتیاز به عنوان آورده خود برای مشارکت در سرمایه گذاری‌ها استفاده خواهیم کرد.

مومنی ادامه داد: برای کسب درآمدهای سازمان منطقه آزاد می‌خواهیم به جای فروش زمین، با مشارکت در پروژه‌ها و همچنین از طریق تقویت فعالیت‌های گمرکی با توسعه بنادر و اسکله‌ها درآمد مورد نیاز خود را تامین کنیم.

منطقه آزاد قشم حیاط خلوت دولت نیست

وی در پاسخ در ارتباط با اینکه بعضی‌ها از قشم به عنوان حیاط خلوت دولت نام برده اند، گفت: این واژه درستی برای قشم نیست و به صراحت اعلام می‌کنم که مناطق آزاد از جمله قشم حیاط خلوت دولت نیست.

مومنی از مناطق آزاد به عنوان فرصتی برای دولت و نظام یاد کرد و گفت: نباید با اقدامات ناصحیح خود، فرصت‌ها را به تهدید و بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای ورود به این مناطق تبدیل کنیم.

وی یادآور شد: سیاست مناطق آزاد کشور از جمله قشم حول چهار محور شامل تسریع و تسهیل سرمایه گذاری‌ها، تولید با محوریت صادرات، پرورش نیروی انسانی متخصص و انتقال دانش و فناوری به سرزمین اصلی برنامه ریزی شده است.

جزایر هرمز و هنگام توسعه می‌یابند

مومنی با اشاره به برنامه‌های توسعه جزایر هرمز و هنگام گفت: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ابتدای سال جاری تاکنون دو بار به جزیره هنگام و یک بار به جزیره هرمز سفر کردند و این نشان از برنامه‌های ویژه برای توسعه این جزیره دارد.

وی اظهار کرد: در جزیره هنگام سیاست ما ایجاد جزیره پاک برای توسعه گردشگری حلال و در هرمز نیز با توجه به موقعیت مناسب گردشگری و وجود معادن، ایجاد فضای مناسب توریستی و تقویت فعالیت‌های متفاوت اقتصادی است.

10 کمپینگ ویژه گردشگری در جزیره قشم تا پایان سال ایجاد می‌شود

مومنی از ایجاد 10 کمپینگ ویژه با فراهم کردن امکاناتی شامل آب، برق، فضاهای ورزشی، نمازخانه، رستوران، پارک، سرویس‌های بهداشتی و حمام در شهرهای قشم، درگهان، سوزا و روستاهای هدف گردشگری تا پایان سال جاری گفت: فضای خدمات نوروز 95 به مسافران جزیره قشم با سال‌های گذشته متفاوت تر خواهد بود.

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از 650 هزار مسافر طی 20 روز تعطیلات پایان سال و نوروز به جزیره قشم سفر کردند و با وجود تلاش ستاد اجرایی خدمات سفر قشم به آنان، رئیس جمهور از نحوه ارائه خدمات راضی نبودند و دستور ایجاد کمپینگ‌های ویژه سفر را دادند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین به ساخت بیمارستان پیامبر اعظم (ص) با 800 میلیارد ریال سرمایه منطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: بهره برداری از این پروژه حوزه سلامت به دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان براساس تفاهم نامه امضا شده بین دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و وزیر بهداشت و درمان در فروردین ماه امسال واگذار شد. از سرمایه‌گذاری برای ساخت بیمارستان و فضاهای بهداشتی و درمان در نقاط مختلف جزیره با هدف ارائه خدمات مناسب به مردم این جزیره در دورترین نقاط آن حمایت می‌کنیم.

وی از سیاست توسعه متوازن در کل جزیره به عنوان مهمترین راهکار این سازمان با هدف برخورداری مردم نقاط مختلف قشم از فرآیند سرمایه گذاری‌ها یاد کرد و گفت: با تقسیم خوشه بندی سرمایه گذاری‌ها تلاش می کنیم دور ترین نقاط جزیره نیز از حضور سرمایه گذاری‌ها با ایجاد اشتغال برخوردار شوند.

توسعه متوازن قشم در دستور کار قرار می‌گیرد

مومنی بیان کرد: طرح توسعه همه جانبه براساس نقشه راه و طرح جامع در دستور کار سازمان منطقه آزاد قرار گرفته و امیدواریم با دستیابی به یک توافق خوب با کشورهای 1 + 5 شاهد تقویت فعالیت‌های اقتصادی با هدف توسعه متوازن در جزیره قشم باشیم.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، با تغییر رویه کشاورزی سنتی و استفاده از روش‌های علمی و صنعتی در تلاشیم یکی از فعالیت‌های دیرینه مردم این منطقه را از طریق کشاورزی در فضاهای سربسته و گلخانه‌ای احیا کنیم.

وی ادامه داد: استراتژی ما در حوزه احیای کشاورزی در قشم، تامین آب مورد نظر این بخش با قیمت ارزان و با استفاده از روش‌های نوین و آبیاری قطره‌ای است.

مومنی در ارتباط با بهبود فضای خوابگاهی برای دانشجویان گفت: متاسفانه هیچ اقدامی بر روی زمین واگذار شده برای پروژه خوابگاه دانشجویان در مسیر شهر قشم به سمت درگهان و در مسیر دانشگاه ازاد اسلامی صورت نگرفته است. در صورت عدم فعالیت بر روی زمین واگذار شده برای ایجاد شهرک دانشجویی، این پروژه به سرمایه گذار جدید واگذار خواهد شد تا با ساخت خوابگاه شرایط مناسبی برای دانشجویان این جزیره فراهم شود.

وی در ارتباط با تعامل سازمان منطقه آزاد و شهرداری‌ها گفت: با همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها تعامل خوبی داریم اما بر سر حاکمیت منطقه آزاد و نقش تعیین کننده‌ای که قانون برای آن منظور کرده با هیچ کس شوخی نداریم. با شهرداری‌ها مشکلی نداریم و اگر به وظایف قانونی خود بپردازند و در امور خارج از محدوده قانونی خود از جمله صدور پروانه ساخت دخالت نکنند به آنان برای حل مشکلاتشان بودجه خواهیم داد.

عکس این خبر تزئینی است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha