• چهارشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 94050704043
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

نگاهی به وضعیت جنگل‌های استان کرمانشاه

نگاهی به وضعیت جنگل‌های استان کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه جنگل‌های زاگرس که شش میلیون هکتار وسعت دارند و حدود 50 درصدشان را درخت بلوط تشکیل می دهد دومین اکوسیستم مهم جنگلی کشور به حساب می‌آیند که بر فراز رشته کوه‌های زاگرس، زیبایی این رشته‌کوه‌ها را افزون کرده‌اند.

جنگل‌های زاگرس که شش میلیون هکتار وسعت دارند و حدود 50 درصدشان را درخت بلوط تشکیل می دهد دومین اکوسیستم مهم جنگلی کشور به حساب می‌آیند که بر فراز رشته کوه‌های زاگرس، زیبایی این رشته‌کوه‌ها را افزون کرده‌اند.

نقش مهم جنگل‌های زاگرس در درآمدزایی ساکنان این دیار و نقش آنها دراستحصال آب در کنار نقش‌های زیست محیطی و اهمیت آنها در تعادل بیولوژیک منطقه نشان از اهمیت آنها دارد.

یکی از مهمترین نقش های جنگل های زاگرس این است که در برخورد با ریزگردهایی که از کشورهای همسایه وارد این آب و خاک می شوند همچون یک سد دفاعی عمل کرده و می کوشند تا ساکنان خود را از گزند این ریزگردها در امان نگه دارند.

تولید محصولات فرعی نقش دیگر این جنگل ها است که از جمله آنها می توان به سقز، کتیرا و سایر گونه های گیاهی دارویی اشاره کرد که درآمدزایی را برای مردمان این خطه به همراه می آورند. نقش مهم دیگر این جنگل ها این است که اهمیت زیادی در تامین آب این خطه دارند و دیگر اینکه این جنگل ها زیستگاهی امن و مناسب برای گونه های گیاهی و جانوری به حساب می آیند.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه به مناسبت هشتم مرداد روز جنگل با بیان اینکه جنگلهای زاگرس در استان کرمانشاه سطح وسیعی دارند گفت: حدود 20 درصد سطح این استان پوشیده از جنگل است.

مراد شیخ ویسی در مورد جنگلهای استان کرمانشاه به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه گفت: جنگل های استان کرمانشاه سطحی حدود 527 هزار هکتار داشته و اغلب گونه های درختی این جنگل ها بلوط ایرانی، بنه، آلبالوی وحشی، زالزالک و گلابی وحشی است.

شیخ ویسی با بیان اینکه یازده درصد از جنگلهای استان کرمانشاه انبوه هستند، گفت: حدود 140 گونه گیاهی دارویی و صنعتی در رویشگاه های جنگلی و مرتعی استان کرمانشاه وجود دارد.

این مسئول نقش جنگلهای زاگرس را در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا مهم ارزیابی کرد و گفت: این جنگل ها نقش مهمی در تولید اکسیژن داشته و در جذب گرد و غبار نیز نقش مهمی دارند.

شیخ ویسی ادامه داد: این جنگل ها بیشتر نقش حفاظتی داشته و از چوب آنها استفاده نمی شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه جنگلهای زاگرس در معرض تهدیدات طبیعی و انسانی قرار دارند، گفت: تهدیدات متعددی مثل تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، تهاجم آفات و بیماری ها، آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی این جنگل ها را تهدید می کند.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: چند سالی است که خشکیدگی در جنگل های بلوط دیده می شود و بر اساس آخرین آمار ها حدود 150 هزار هکتار از جنگل های بلوط استان به مقادیر مختلف و از یک تا 40 درصد به خشکیدگی بلوط دچار شده اند و این مسئله لزوم چاره اندیشی برای حل مشکل را نشان می‌دهد.

شیخ ویسی حذف پایه های آلوده را مهمترین راهکار برای جلوگیری از نابودی جنگل های زاگرس دانست و گفت: تاکنون تنها راه حل کاربردی برای مقابله با خشکیدگی جنگل های زاگرس قطع درختان آلوده و تلاش در راستای احیای جنگل ها از طریق پاجوش است که اجرایی شدن راهکارها نیاز به تامین اعتبار دارد.

وی خواستار اختصاص اعتبارات مورد نیاز طرح برای جلوگیری از شیوع بیماری خشکیدگی بلوط و سرایت آن به سایر عرصه های جنگلی شد و برآورد انجام شده در مورد اعتبار مورد نیاز برای مقابله با خشکیدگی جنگلهای زاگرس را دریافت اعتبار سالانه یک میلیارد تومان دانست و گفت: سال گذشته مقداری اعتبار به این امر اختصاص یافت، اما کافی نبود.

شیخ ویسی با تاکید بر اینکه معضل خشکیدگی بلوط همه جنگل های زاگرس را تهدید می کند، گفت: راهکارها باید به گونه ای عملیاتی شوند که در تمام منطقه و به صورت یکجا انجام گیرند، چراکه پرداختن به این مقوله برای حفظ و حراست از جنگلهای زاگرس سرنوشت ساز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha