• شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94051005259
  • خبرنگار : 71503

راه‌اندازی خانه صنایع‌دستی در گرمسار

راه‌اندازی خانه صنایع‌دستی در گرمسار

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: به زودی خانه صنایع دستی در این شهرستان راه اندازی می‌شود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: به زودی خانه صنایع دستی در این شهرستان راه اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، «مهوش کمالی» اظهار کرد: یکی از سالن‌های مجموعه باغ موزه علم و صنعت (واقع در کارخانه پنبه پاک کنی) به این منظور پیش‌بینی شده و در حال حاضر نیز در حال مرمت و ساماندهی است.

وی گفت: این سالن جهت استقرار هنرمندان صنایع‌دستی غرفه‌بندی می‌شود و به صورت بازارچه تولید و عرضه و فضای نمایشگاهی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی هدف از راه‌اندازی خانه صنایع‌دستی را حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی، اشتغال‌زایی و متمرکز کردن هنرمندان در یک مکان عنوان کرد.

کمالی با قدردانی از مدیرکل جهاد کشاورزی استان و شهرستان گرمسار گفت: مکان باغ موزه علم و صنعت توسط اداره جهاد کشاورزی در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.

بافته‌های داری، سراجی سنتی، مرواربافی، رودوزی سنتی، سفال‌گری، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از رشته‌های فعال صنایع دستی شهرستان گرمسار است. ضلع غربی میدان معلم شهرستان گرمسار بنایی قدیمی با عنوان کارخانه پنبه پاک کنی قرار دارد که این مجموعه بسیار زیبا در دو طبقه و با پلان مستطیل شکل ساخته شده است.

مصالح تشکیل دهنده اصلی در انبارها خشت و گل است که یک ردیف آجر، نمای خارجی ستون‌های آن را شامل می‌شود که در نگاه اول به نظر کاروان‌سرایی درون شهری می‌رسد که بعدها تغییر کاربری پیدا کرده، اما از همان ابتدا به عنوان انبار پنبه ساخته شده و الگوی ساخت آن از پلان کاروانسراهای این منطقه نشات گرفته است.

مجموعه کارخانه پنبه پاک کنی و انبار پنبه در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت این مجموعه به اوایل دوره پهلوی برمی‌گردد. کارخانه پنبه پاک کنی پس از انجام مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان به باغ موزه صنعت گرمسار تبدیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha