• جمعه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94051608997
  • خبرنگار : 71191

50 روز از نبود «شهریار عدل» گذشت

50 روز از نبود «شهریار عدل» گذشت

حدود 50 روز از درگذشت «شهریار عدل» گذشت؛ مردی که به اعتقاد اهالی میراث فرهنگی، برای کشورش فخر می‌آفرید و تا جان در بدن داشت، تلاش کرد که ایران را به دنیا معرفی کند.

حدود 50 روز از درگذشت «شهریار عدل» گذشت؛ مردی که به اعتقاد اهالی میراث فرهنگی، برای کشورش فخر می‌آفرید و تا جان در بدن داشت، تلاش کرد که ایران را به دنیا معرفی کند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، بیش از 40 روز از نبود «شهریار عدل» می‌گذرد و هیچ مراسمی حتی با عنوان یادبود در چهلمین روز نبودش برگزار نشد، البته به گفته‌ی کامران عدل، برادر وی هزینه‌ی برگزاری مراسم چهلم «شهریار عدل» برای شادی روح او، صرف کارهای خیریه شد.

پس از خاکسپاری شهریار عدل، برخی مسوولان و حتی اعضای خانواده‌اش صحبت‌های مختلفی درباره‌ی دادن کاربری جدید به خانه‌ی او در ایران مطرح کردند و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد کرد تا در صورت موافقت خانواده‌اش، خانه‌ی او به «موزه» تبدیل شود، یا رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی اعلام کرد این خانه به «دفتر معماری و هنر ایران» تبدیل می‌شود.

حالا پس از گذشت حدود 50 روز از درگذشت «شهریار عدل» سیدمحمد بهشتی - رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - که پیگیر تغییر کاربری خانه‌ی این ایران‌شناس و باستان‌شناس فقید است، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: با سازمان زیباسازی شهرداری تهران قضیه را دنبال می‌کنیم تا نخست این سازمان، خانه را خریداری کند و پس از آن به بنیادی عام‌المنفعه تبدیل شود.

وی با اشاره به این نکته که پیگیری‌های خرید این خانه با تغییر مدیریت سازمان زیباسازی مواجه شد، افزود: در حال حاضر منتظر هستیم تا با جا افتادن رئیس جدید این سازمان، دوباره بحث خرید خانه را دنبال کنیم و پس از آن با برادر مرحوم عدل صحبت کرده‌ایم تا بررسی‌های لازم انجام شود و خانه در قالب بنیادی عام‌المنفعه به بنیاد فرهنگی «عدل» تبدیل و اقدامات پژوهشی و علمی در این خانه انجام شود.

بهشتی درباره‌ی احتمال برگزاری مراسمی یادبود برای عدل پس از گذشت بیش از 40 روز از درگذشت وی، اضافه کرد: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال تدارک یادنامه‌ای برای او در سالگرد مرحوم عدل هستیم و قصد داریم در سالگرد فوت وی با برگزاری برنامه‌ای آن را منتشر کنیم.

به گزارش ایسنا، پروفسور شهریار عدل 31 خردادماه پس از احساس درد در قفسه‌ی سینه، ایست قلبی کرد و در فرانسه دارفانی را وداع گفت.

او معاونت امور بین‌الملل موسسه فرهنگی ایکوموس در ایران را برعهده داشت. همچنین در مرکز یونسکو در پاریس بسیار نفوذ داشت و در تهیه‌ی پرونده و ثبت جهانی آثار تاریخی در فهرست یونسکو نقش موثری ایفا می‌کرد.

شهریار عدل دارنده‌ی مدال فرهنگ جهانی یونسکو با نام «پنج قاره» از دبیرکل یونسکو بود که در 13 مهر 1388 (5 اکتبر 2009 میلادی) در مقر سازمان یونسکو در پاریس و همزمان با آغاز تشکیل مجمع عمومی سالانه کشورهای عضو یونسکو به او اهدا شد.

هر چند در زمان تشیع پیکر او از موزه‌ی ملی ایران، کامران عدل برادر وی اعلام کرد پیگیری می‌کند تا در صورت امکان پیکر شهریار عدل را به هرات منتقل و کنار جد خود دفن کند، اما دوشنبه 8 تیر، پیکر وی در قطعه‌ی نام‌آوران بهشت‌زهرا (س) به خاک سپرده شد.

البته برادر وی پس از دفن شهریار عدل همچنان تاکید می‌کند پس از گذشت مدت زمان شرعی دفن وی و در واقع امانت دادن پیکر عدل به خاک در بهشت‌زهرا (س)، احتمال انتقال پیکر شهریار عدل به مکانی دیگر وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha