• یکشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 94052513829
  • خبرنگار : 71467

فروپاشی یک موسسه غیرمجاز و ادامه اعتراض سپرده‌گذاران

فروپاشی یک موسسه غیرمجاز و ادامه اعتراض سپرده‌گذاران

تجمعات پی‌درپی سپرده‌گذاران موسسه اعتباری "میزان" مقابل بانک مرکزی ادامه دارد؛ اعتراضاتی که در حال حاضر بانک مرکزی کمترین قدرت پاسخگویی را نسبت به آن خواهد داشت.

تجمعات پی‌درپی سپرده‌گذاران موسسه اعتباری "میزان" مقابل بانک مرکزی ادامه دارد؛ اعتراضاتی که در حال حاضر بانک مرکزی کمترین قدرت پاسخگویی را نسبت به آن خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سرمایه گذاری کلان موسسه غیرمجاز "میزان" در پروژه پدیده شاندیز و در ادامه متوقف شدن فعالیت این پروژه بسیاری از سرمایه‌گذاران آن از جمله "میزان" را بلاتکلیف گذاشت.

از اواخر سال گذشته بود که با افشای مشکلات پیش آمده برای موسسه "میزان" و احتمالات مطرح شده در رابطه با ورشکستگی این موسسه، سپرده‌گذاران آن به طور گسترده ای برای دریافت سپرده‌های خود به شعب مراجع کردند ولی با توجه به سرمایه‌گذاری کلان "میزان" در پدیده شاندیز - که بیش از هزار میلیارد تومان عنوان می‌شود - منابعی در اختیار این موسسه نبود تا به صاحبان آنها برگرداند. خالی ماندن دست این موسسه، از هم پاشیدگی درونی آن و نگرانی سپرده گذاران برای از بین رفتن اموال، موجب شکل گیری موجی از اعتراضات و تجمعات برای دریافت حقوق‌شان شد.

با وجود اینکه "میزان"، یک موسسه غیرمجاز بوده و بانک مرکزی بارها نسبت به عواقب سپرده‌گذاری در این نوع موسسات هشدار داده بود و هیچ تعهدی نسبت به آن نداشت ولی با ورود به موضوع با همکاری استانداری خراسان رضوی تصمیم به ادغام این موسسه با بانک صادرات گرفته شد. اما با توجه به نبود تمایل مسئولان این موسسه برای ادغام شعب و برخی مسائل دیگر، ادغام به جایی نرسید و در نهایت رأی بر انحلال "میزان" داده شد.

بر این اساس هیات تصفیه‌ای با نظارت قوه قضاییه تشکیل و موظف به رسیدگی به اموال این موسسه شد؛ به گونه ای که هیات تصفیه ارتباطی به بانک مرکزی نداشته و متشکل از گروهی سه نفره از بازپرس قوه قضائیه و دادستانی است که مسئولیت فروش اموال موسسه میزان را بر عهده گرفتند و بعد از فروش اموال از سوی این هیات، منابع آن به حساب بانک صادرات واریز شد و این بانک که عاملیت موسسه "میزان" را برعهده دارد نسبت به پرداخت پول سپرده‌گذاران اقدام خواهد کرد.

با این حال تجمع سپرده گذاران موسسه "میزان" در حالی مقابل بانک مرکزی از روز گذشته و امروز ادامه دارد که در حال حاضر این بانک مسئولیت جدی در این رابطه نداشته و رسیدگی لازم از سوی قوه قضائیه انجام خواهد شد.

این در حالی است که بانک مرکزی نقشی در ایجاد یا انحلال موسسه "میزان" نداشته و این موسسه از سوی نهادی دیگر شکل گرفته است. در عین حال، طبق قانون هم بانک مرکزی تعهدی در رابطه با فعالیت موسسات غیرمجاز و سپرده‌گذاران آن ندارد و بارها هم مقامات ارشد این بانک در مورد نتیجه سپرده گذاری در چنین موسساتی هشدار داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۱:۴۹

اگه بانك مركزي مسئوليتي نداره چرا 265ميليارد تومان پول مردم دست بانك مركزي بوده اگه بانك مركزي مسئوليتي نداره پس كي مسئوليت داره....

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۱:۵۵

من تو يه شهر كوچك يه بقالي زدم به يه ماه نكشيد كه از فرمانداري و شهرداري و أصناف و .......اومدن گفتند يا پروانه كسب در بيار يا در مغازه‌اتو ببند،من متعجب از اينم كه يه مؤسسه چند ساله پول مردم و ور ميداره همه جاي ايران هم شعبه داره ،چه جوري غير مجاز بوده كه اين همه سال جاي جاي ايران داشته فعاليت ميكرده و كسي جلودارش نبوده

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۲:۲۷

باسلام و خسته نباشيد بايد از قوه قضاييه پرسيد ان روزي كه ميزان در سودهي بود مردم حق اعتراض به صندق را نداشتن چون عنوان مي شد مال دادگستري است

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۲:۴۶

واقعا برات متاسفم ايسنا بجاي طرفداري از مردم از بانک مرکزي حمايت ميکني؟؟؟؟ اگه خبر نداري باخبر باش که براي زدن يک بقالي بايد حداقل به 10 جا اعلام کني و اونا صلاحيتت رو احراز کنن.

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۲:۵۰

اين موسسه مگه از اولش مال قوه قضائيه نبوده؟؟؟ چطور لوگوي قوه قضائيه ، اسم "ميزان" و خيلي چيزهاي ديگه سالهاي سال حتي بر سر در اين موسسه بوده ، بعد قوه قضائيه و بخصوص وزير دادگستري نمي دونستن غير قانونيه؟؟؟ به نظر من قضيه کمي مشکوکه. اگر خبرگزاري ايسنا از اين دو نهاد نمي ترسه ، اين نظر من رو چاپ کنه تا شايد بلکه اين دو نهاد جوابي در اين خصوص داشته باشند. توو مشهد در تمام اين سال ها گفته مي شد که پديده مال قوه قضائيه است

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۳:۰۴

بانک مرکزي اگهي انحلال را در مطبوعات استان چاپ نمود . در اين 15 سال به وظيفه نظارتي خود عمل نکرده است /

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۲۱:۵۴

درس عبرتي باشه بري بقيه مردم تا ديگه در موسسات غير قانوني سرمايه گذاري نکنند.

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۷ ۰۲:۰۶

اينقد دنبالش نبندين غير مجاز حالا که مونده جواب مردمو بده شده غيرمجاز. خيلي هم مجاز بوده. غيرمجاز شمايين که مردمو بدبخت کردين خدا خيرتون نده به اين شب و روزا که مردمو داغ کردين