• دوشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 94060201245
  • منبع : نمایندگی خوزستان

روزی چقدر نان بخوریم؟

 روزی چقدر نان بخوریم؟

ایسنا/خوزستان مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه نان برای هر فرد بالغ، 310 گرم است ولی بهتر است با توجه به سن، میزان نان مصرفی در نظر گرفته شود.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه نان برای هر فرد بالغ، 310 گرم است ولی بهتر است با توجه به سن، میزان نان مصرفی در نظر گرفته شود.

مهنوش صاحبدل در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، با بیان این که میانگین میزان نان مصرفی در روز برای گروه‌های سنی متفاوت است، اظهار کرد: یک واحد از گروه نان و غلات برابر با یک کف دست نان ضخیم مانند نان بربری، سنگک و تافتون است و برابر با 80 کیلوکالری انرژی است، ولی این میزان کالری در مورد نان‌های لواش متفاوت است. هر 4 کف دست از نان‌های لواش برابر با یک واحد و 80 کیلوکالری انرژی است. نان‌های سنگک، بربری، تافتون و لواش مرسوم​ترین نان‌های مورد استفاده در ایران است ولی بهترین نوع نان برای مصرف خانواده​ها، نان سبوس​دار است که ویتامین​های بیشتری را با مصرف آن دریافت می​کنیم.

وی افزود: بهترین نوع نان، نان سبوس​دار است اما نان سبوس​داری که سبوس آن همراه با آرد باشد. گاه در نانوایی‌ها در هنگام پخت، سبوس به نان افزوده می‌شود و در این حالت، سبوس تاثیری که باید در جذب ویتامین‌های مربوطه داشته باشد را نخواهد داشت.

صاحبدل عنوان کرد: نان سبوس​دار نسبت به نان سفید به طور میانگین دو برابر ویتامین و مواد معدنی و مواد فیبری دارد. همچنین فیبر موجود در نان سبوس​دار، برای رفع گرفتگی روده و یبوست مفید است.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه نان​های فانتزی تنها تامین کننده کالری هستند و ارزش تغذیه​ای واقعی ندارد، ادامه داد: نان​های فانتزی به دلیل فرایند سبوس​گیری بالا، تنها چاق​کننده هستند و ارزش غذایی این نان‌ها برای کسانی مناسب است که درصدد اضافه کردن وزن هستند.

وی گفت: نان‌های فانتزی از نظر فیبر غذایی نیز ارزشی ندارند؛ هر چند باید توجه داشت که نان​های مصرفی ما نیز به دلیل میزان سبوس​گیری بالایی که دارند، شبیه نان فانتزی شده​اند.

صاحبدل عنوان کرد: به دلیل آمار بالای کم​خونی در کشور و در جهت مقابله با این معضل، اکنون آرد استفاده شده در نانوایی​ها با آهن و اسیدفولیک غنی می​شوند و در آینده ویتامین دی نیز به آرد مصرفی نانوایی‌های کشور افزوده خواهد شد.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در گروه سنی 2 تا 3 سال، مصرف 50 گرم و 4 تا 5 ساله‌ها نیز 60 گرم نان روزانه توصیه شده است. همچنین در گروه سنی 6 تا 11 سال، روزانه 110 گرم نان بخورند. در میان 12 تا 17 ساله‌ها، پسران روزانه 350 گرم و دختران 270 گرم و در گروه سنی 18 تا 29 سال پسران روزانه 340 و دختران 240 گرم نان مصرف کنند.

صاحبدل افزود: در 30 تا 60 ساله‌ها، بهتر است مردان روزانه 340 و زنان روزانه 210 گرم و در سن بالای 60 سال نیز مردان روزانه 220 و زنان 150 گرم نان بخورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha