• جمعه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۴:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94062012433
  • خبرنگار : 71191

نقش موزه‌ها در برنامه ششم توسعه

این پیشنهاد به دردسرش می‌ارزد؟

این پیشنهاد به دردسرش می‌ارزد؟

«در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده‌ایم که همه‌ی نهادها و وزارت‌خانه‌ها موظف هستند هر کدام یک موزه خصوصی داشته باشند، تا بتوانیم هر هفته یک موزه ایجاد کنیم!»

«در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده‌ایم که همه‌ی نهادها و وزارت‌خانه‌ها موظف هستند هر کدام یک موزه خصوصی داشته باشند، تا بتوانیم هر هفته یک موزه ایجاد کنیم!»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، موزه‌ی «استاد صنعتی» پس از 9 سال حالا حال بهتری دارد و قرار است به زودی به دنیا لبخند بزند. اما این لبخند را مدیون نگاه‌های جمعیت هلال احمر و

شهرداری تهران است که از اواسط سال گذشته کار مرمت و به سازی این بنا را آغاز کردند و تا چند ماه دیگر امید دارند به بازگشایی دوباره‌اش.

البته قبل از آغاز هر کاری میراث فرهنگی استان تهران در هر اظهار نظری درباره‌ی وضعیت‌های مختلفی که هر بار گریبان موزه‌ی صنعتی را می‌گرفت خود را تنها ضلعِ مثلث مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی و منجی شاهکارهای علی‌اکبر صنعتی می‌دانستند و معتقد بودند تا کنون هلال احمر و شهرداری هیچ قدمی برای ساماندهی این بنای تاریخی برنداشته‌اند.

اما حالا در میانه‌ی راه عمل؛ یعنی مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی از تنها ضلعی که صحبت نمی‌شود میراث‌فرهنگی است و هر حرفی که برای ساماندهی و بازسازی «موزه صنعتی» مطرح می‌شود توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران و هلال احمر است و نه سازمان میراث فرهنگی!

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، اما معتقد است؛ ایجاد موزه در کشور بر عهده‌ی سازمان میراث فرهنگی نیست و باید فقط وظیفه‌ی نظارتی روی این موزه‌ها داشته باشد، در واقع مهم‌ترین کار سازمان میراث فرهنگی در بخش موزه‌ها، هدایت و ترغیب برای ایجاد موزه‌هاست.

او می‌گوید: اگر بخواهیم موزه‌های کشور توسعه پیدا کند باید به فکر موضوع‌ محوری برای آن‌ها باشیم. اینکه سازمان میراث فرهنگی بخواهد پول بدهد و همه کارهای ایجاد یک موزه را انجام دهد نمی‌توان نام آن را موزه گذاشت.

وی می‌گوید: رسالت ما تغییر نگاه به موزه و ایجاد آن به عنوان مهمترین رکن فرهنگی یک جامعه است و هر سازمان و نهاد و فرد حقیقی و حقوقی برای این که بتواند به این نتیجه برسد، راهی به جز ایجاد موزه ندارد.

مدیر سابق موزه‌ی ملی ایران تاکید می‌کند: مهمترین رسالت این اداره کل تغییر نگاه به موزه‌هاست. هر سازمان، وزارتخانه، نهاد و هر فرد حقیقی و حقوقی برای اینکه بتواند خود و دستاوردها و تلاش‌هایش را نشان دهد نیاز به ایجاد موزه و به وجود آوردن تغییر نگاه در مردم را دارد.

او با تأکید بر اینکه ما فقط با ایجاد موزه می‌توانیم محصول خود را به همه نمایش دهیم، ادامه می‌دهد: موزه امروز کارکردهای زیادی دارد. حال اگر این باور را به همه سازمان‌ها برسانیم به جای اینکه میراث فرهنگی 10 یا 20 موزه در طول سال ایجاد کند به یکباره شاهد ایجاد موزه‌های زیاد با تنوع‌های زیادی هستیم.

کارگر توضیح می‌دهد: در دو سال گذشته 40 موزه در کشور افتتاح شده است که از این تعداد فقط 15 موزه متعلق به سازمان میراث فرهنگی بودند و 13 موزه توسط نهادهای دولتی غیر میراث فرهنگی ایجاد و بقیه را بخش خصوصی بوجود آورده‌اند.

وی در ادامه از برنامه‌ی جدید سازمان میراث فرهنگی برای ایجاد موزه در سراسر کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده‌ایم که همه ساختمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها موظف هستند هر کدام یک موزه خصوصی داشته باشند که اگر این مصوبه در برنامه گنجانده شود اتفاق خوبی خواهد بود و با روند کنونی سال آینده شاهد این خواهیم بود که هر هفته یک موزه ایجاد شود.

او در ادامه با بیان این نکته که ایران امروز با تاریخ گذشته آمریکا قبل از سال 2000 که هر سه روز یک موزه ایجاد می‌کرد فاصله‌های زیادی دارد، اظهار می‌کند: میراث فرهنگی نهایتا می‌تواند متولی موزه‌هایی باشد که آثارشان اختصاصا توسط میراث فرهنگی در کاوش‌ها یا عملیات‌های کشف آثار تاریخی از قاچاقچیان به دست می‌آید، باشد.

وی می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی نباید متولی تاریخ «هلال‌احمر»، «صنعت» یا «خودرو» باشد. هر کدام از نهادها و دستگاه‌های دولتی متولی کار خود هستند و می‌توانند این وظیفه را نیز به خوبی انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha