• سه‌شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94062415522
  • خبرنگار : 71413

نامزدهای نهایی «بوکر» معرفی شدند

نامزدهای نهایی «بوکر» معرفی شدند

اسامی شش نویسنده به عنوان راه‌یافتگان به مرحله نهایی جایزه «من بوکر» 2015 اعلام شد.

اسامی شش نویسنده به عنوان راه‌یافتگان به مرحله نهایی جایزه «من بوکر» 2015 اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، فهرست نهایی جایزه «من بوکر» با حضور یک نویسنده برنده پولیتزر و یکی از نامزدهای نهایی پیشین این جایزه اعلام شد.

«آن تایلر» نویسنده آمریکایی برنده پولیتزری است که در این دوره با کتاب «قرقره آبی» برگزیده شده است. تایلر سال 1989 برای کتاب «درس‌های تنفس» موفق شد جایزه پولیتزر را در بخش ادبیات داستانی از آن خود کند.

«هانیا یاناگی‌هارا» نویسنده «یک زندگی کوچک» دیگر چهره آمریکایی است که در این فهرست جا گرفته است.

«تام مک‌کارتی» و «سانجیو ساهوتا» نمایندگان بریتانیا در این رقابت ادبی هستند. مک‌کارتی تنها نویسنده‌ای است که پیش‌تر هم در سال 2010 به این مرحله راه پیدا کرده است. او در این دوره برای کتاب «جزیره ساتن» نامزد شده است. هیأت داوران بوکر 2015 ساهوتا را برای نوشتن «سال فرار» برگزیده است.

«ماهی‌گیران» رمانی است که «چیگوزیه اوبیوما» از نیجریه را به مرحله نهایی نامزدی بوکر امسال رسانده است. اوبیوما با 28 سال سن، جوان‌ترین نامزد بوکر است که با اولین رمان خود به این مرحله راه پیدا کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، «مارلون جیمز» نویسنده جامائیکایی هم برای نگارش «تاریخچه مختصری از هفت قتل» نامزد شده است. او اولین نویسنده متولد جامائیکاست که نامزد بوکر شده است.

برنده نهایی «من بوکر» 13 اکتبر از میان این شش نفر انتخاب خواهد شد. سال گذشته «ریچارد فلاناگان» نویسنده استرالیایی موفق شد این جایزه را از آن خود کند. به هر یک از نویسندگان راه‌یافته به مرحله نهایی مبلغی 2500 پوندی و ویراست ویژه کتاب‌شان اعطا می‌شود. برنده نهایی نیز چکی را به مبلغ 50 هزار پوند از برگزارکنندگان «من بوکر» دریافت خواهد کرد.

«من بوکر» که اولین‌بار در سال 1969 برگزار شد، جایزه‌ای است برای بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است. این جایزه بیش از 40 سال تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما طی چند سال اخیر با وضع قوانین متفاوت تمام نویسندگان انگلیسی‌زبان دنیا حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند. هیأت داوران این جایزه، امسال برای انتخاب نامزدها 156 کتاب از نویسندگان کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha