• جمعه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94062717070
  • خبرنگار : 71342

انیمیشن «راه و بی‌راه»؛ غیرممکنی که ممکن شد

انیمیشن «راه و بی‌راه»؛ غیرممکنی که ممکن شد

سازنده انیمیشن «راه و بی‌راه» گفت: به‌دلیل محدودیت‌های مالی و نبود حمایت، کاری که باید در مدت دو سال انجام می‌شد، بعد از چهار سال به پایان رسید؛ اما کاری که غیرممکن می‌نمود، ممکن شد!

سازنده انیمیشن «راه و بی‌راه» گفت: به‌دلیل محدودیت‌های مالی و نبود حمایت، کاری که باید در مدت دو سال انجام می‌شد، بعد از چهار سال به پایان رسید؛ اما کاری که غیرممکن می‌نمود، ممکن شد!

زحل رضوی که انیمیشن «راه و بی‌راه» را به‌صورت یک پروژه کاملا خصوصی اجرا کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، ادامه داد: با وجود محدودیت‌هایی که داشتیم سعی کردیم کارمان را در سال‌های دشوار برای ساخت انیمیشن متوقف نکنیم.

وی با اشاره به اهداف ساخت این انیمیشن، اظهار کرد: هدف از تولید این مجموعه، اول از همه استقلال در تولید بدون حمایت‌های دولتی بود، کاری که اغلب دوستان و همکاران نشدنی می‌دانند؛ ولی ما ثابت کردیم که می‌شود کاری با کیفیت تصویری بالا و حجم زمانی زیاد انجام شود، بدون این‌که به سرمایه کلان دولتی نیاز باشد.

این انیماتور تأکید کرد: این موفقیت با پشتوانه اقتصادی اعضای اصلی گروه به‌دست نیامده است، چراکه مبلغ سرمایه اولیه بسیار ناچیز بود، اما یک عامل اصلی موجب موفقیت ما شد؛ مدیریت پروژه.

رضوی تصریح کرد: وقتی صحبت از مدیریت پروژه می‌شود، دو عامل مهم زیرشاخه باید در نظر گرفته شود؛ موفقیت ما بستگی خیلی زیادی به مدیریت درست مالی داشت که با ایجاد اعتماد در هنرمندانی که با ما همکاری می‌کردند و پرداخت به‌موقع و طبق توافق اولیه دستمزد آن‌ها صورت گرفت و دوم نگهداری از دوام رابطه کاری شکل‌گرفته با دوستان وهنرمندان همکار در پروژه، از طریق ایجاد فضای دوستانه و انعطاف‌پذیر و با وجود این‌ها، آنچه ناممکن می‌نمود، ممکن شد.

وی بیان کرد: در ابتدای کار، به حمایت مالی از سوی مرکز «صبا» امید داشتیم و این باعث شد در طراحی داستان به‌نوعی خودسانسوری مطابق الگوهای تلویزیونی داشته باشیم؛ ولی از اوایل روند تولید که مطمئن شدیم دیگر امیدی به حمایت دولتی وجود ندارد، تصمیم جدی گرفتیم که کار را هرطور شده، تمام کنیم. البته کاری که باید در دو سال تولید می‌شد، در چهار سال تولید شد. گاهی به‌دلیل مشکلات مالی ناچار به ایجاد وقفه در تولید شدیم؛ اما صبر و شکیبایی هنرمندان گروه، ادامه مسیر را ممکن کرد.

رضوی با اشاره به دیگر مشکلات ساخت این اثر، یادآوری کرد: ما در این مسیر، مجبور به از دست دادن خیلی از موقعیت‌های با ثبات مالی زندگی شدیم؛ ولی مطمئنم مسیری که توسط ما آغاز شد و توسط دوستان دیگری هم در سطوح کوچکتر شروع شده، ادامه خواهد یافت و سرانجام انیمیشن سرزمین ما به‌دلیل همین استقلال مالی از سرمایه‌های دولتی، به خلاقیت و بازار جهانی که شایسته آن است، خواهد رسید.

این هنرمند که انیمیشن «راه و بی‌راه» را براساس یکی از داستان‌های «هزار و یک شب» ساخته است، گفت: هرچند با توجه به محدودیت بودجه و نیرو برای رسیدن به هدف نهایی که اجتناب از توقف تولید در سال‌های سخت و بحرانی انیمیشن بود، به اجبار در انتخاب داستان محدودیت زیادی داشتیم و نمی‌توانستم از داستان‌های پر اکشن یا پر لوکیشن استفاده کنم، ولی سعی کردم با بهره‌گیری از طنز موقعیت و کلام و همین‌طور داستانک‌های جانبی، جذابیت لازم را برای مخاطب، بخصوص قشر نوجوان فراهم کنم و این نیاز به انتخاب داستانی داشت که در باطن خود، جذابیت و بکری لازم را داشته باشد.

رضوی که این اثر را برای گروه سنی نوجوان و جوان ساخته است، افزود: محتوای اثر از نظر داستانی، تفاوت چشمگیری با داستان‌هایی که تا کنون شنیده ایم، دارد. زنجیره اصلی داستان بر تلاش مرد جوانی بنا شده که بدون سرمایه اولیه و فقط با تکیه بر تلاش و دانش خود نسبت به شغلی که در آن مهارت دارد، سعی می‌کند زندگی جدیدی شروع کند.

او در عین حال ادامه داد: گرچه شخصیت‌پردازی و تم داستان براساس الگوهای کلاسیک بنا شده است و محتوا از نظر پیام داستانی کاملا مرزهای مشخصی دارد و شخصیت‌ها سیاه و سفیدند، ولی به عقیده من توانسته‌اند با پل زمانی که در تمام بخش ها زده‌ایم و با اتصال بین زمان گذشته و حال، چه در گفت‌وگو، چه در معماری و چه در انتخاب اسامی، به فانتزی لازم برای جذب مخاطب دست پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، گروه سازنده انیمیشن «راه و بی‌راه» عبارتند از: تهیه کننده: کلبه انیمیشن راورا، نویسنده و کارگردان: زحل رضوی، طراح کاراکتر و اسکچ پس زمینه: مسیح رضوی، نقاشی پس زمینه: نگار احمدی، لی اوت: زحل رضوی، انیمیت دوبعدی: رعنا عابدی، سجاد اسماعیل بیگی، مسیح رضوی، محمدرضا ثقفی، انیمیت CG مصطفی رضوی، زهرا کرمی، رعنا عابدی، سمیرا پیشانی دار، پریناز دباغ. طراح میانی: هدی زمانیان، کامپوزیت: مهدی صفارپور / مصطفی رضوی، تدوین‌گر: مهدی صفارپور.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha