• یکشنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 94062918055
  • خبرنگار : 90069

در گزارش نیچر اعلام شد

ذرات معلق هوا سالانه 3 میلیون قربانی می‌گیرند

ذرات معلق هوا سالانه 3 میلیون قربانی می‌گیرند

در صورتی که روند فعلی تولید آلاینده‌ها ادامه یابد، شمار سالانه قربانیان آلودگی هوا می‌تواند تا سال 2050 میلادی دو برابر شود.

در صورتی که روند فعلی تولید آلاینده‌ها ادامه یابد، شمار سالانه قربانیان آلودگی هوا می‌تواند تا سال 2050 میلادی دو برابر شود.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجله «نیچر» در همین رابطه نتایج مطالعات یک تیم بین‌المللی کارشناسان وابسته به موسسه تحقیقاتی «ماکس پلانک» را منتشر کرد.

در گزارش این مجله آمده است که به طور متوسط سالانه سه میلیون و 300 هزار نفر، قربانی ذرات معلق در هوا می‌شوند. بیشترین تعداد قربانیان آلودگی هوا را آسیایی‌ها‌ به ویژه ساکنان کلا‌ن‌شهرهای این قاره تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین منابع انتشار آلاینده‌ها انواع فعالیت‌های سوختی به ویژه زغال سنگ و گازوئیل و نیز فعالیت‌های کشاورزی هستند.

بر اساس مطالعه موسسه ماکس پلانک، علت اصلی مرگ بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در چین همین آلاینده‌های معلق در هوا هستند. پس از چین، هندوستان با 650 هزار نفر در سال بیشترین سهم را در آمار قربانیان آلودگی هوا دارد. شمار قربانیان آلاینده‌های معلق در اتحادیه اروپا سالانه 180 هزار نفر است که 35 هزار تن از آنان آلمانی هستند.

به گزارش دویچه‌وله، ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون و نیز گاز اوزون، خطرناک‌ترین عوامل این مرگ‌ومیرها عنوان شده‌اند. ذرات بسیار ریز معلق در بخش‌های عمیق ریه انسان نفوذ می‌کنند و منجر به بیماری‌هایی همچون آسم، سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه می‌شوند.

بنابر این گزارش، حدود یک سوم قربانیان آلودگی هوا بر اثر آلاینده‌هایی جان می‌بازند که از بخاری‌های خانگی و ژنراتورهای برق گازوئیلی پراکنده شده‌اند. آنچه که تاکنون کمتر توجه کارشناسان محیط زیست را به خود جلب کرده، فعالیت‌های کشاورزی است. اما نتایج پژوهش کارشناسان موسسه ماکس پلانک بیانگر این واقعیت است که بخش قابل توجهی از آلاینده‌های معلق از طریق دامداری و کودهای شیمیایی حاصل می‌شود. مهم‌ترین آلاینده در این بخش، آمونیاک است.

به گفته پژوهشگران بیشترین ذرات معلق خطرناک در اروپا، ایالات متحده، روسیه و شرق آسیا از طریق فعالیت‌های کشاورزی تولید می‌شوند.

در بسیاری از کشورهای اروپایی حدود 40 درصد مرگ‌ومیرها ریشه در آلودگی هوا دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha