• دوشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94063018928
  • خبرنگار : 71191

مهدی حجت خبر داد

پیشنهاد طرحی مشابه مقبره حافظ را دادم

پیشنهاد طرحی مشابه مقبره حافظ را دادم

«مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قبول کردند تا طرحی مجوق (تو خالی) برای مقبره‌ی شهید گمنام در «ارگ انار» تهیه کنند تا میراث فرهنگی هم آسیبی نبیند.»

«مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قبول کردند تا طرحی مجوق (تو خالی) برای مقبره‌ی شهید گمنام در «ارگ انار» تهیه کنند تا میراث فرهنگی هم آسیبی نبیند.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، چند سال پیش با مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک شهید گمنام در چند متری «ارگ تاریخی انار» دفن و به دنبال آن قرار شد مقبره‌ای برای آن شهید ساخته شود، ابتدا میله‌هایی غول‌پیکر با ارتفاعی حدود 8 متر اطراف قبر شهید گمنام بالا رفتند و حالا هم حدود 30 شاخه آهن با فرم هلالی برای گنبد کنار مقبره قرار گرفته است، شاخه‌هایی که هر کدام 10 متر هستند و به نظر می‌رسد مخالف آن‌چه در ابتدای قول و قرارها بحث‌اش شده بود، طرحی دیگر در حال اجرائی شدن است.

مهدی حجت، قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که پیشنهاد طرحی مناسب برای مقبره‌ی این شهید گمنام توسط وی به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح شده است،

در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: زمانی که من با مسئولان بنیاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این زمینه صحبت کردم، به آن‌ها پیشنهاد دادم طرحی را برای احداث مقبره‌ی این شهید عزیز به سازمان میراث فرهنگی ارائه کنند که مجوق (توخالی) باشد. مانند مقبره‌ی حافظ یا خیام که سازه‌ای بسیار سبک و توخالی در واقع شبیه یک ابر است.

رئیس ایکوموس ایران با بیان این‌که به دلیل احترام به شهید گمنام باید مقبره برای آن ساخته شود، این طرح را به مسئولان بنیاد حفظ آثار پیشنهاد داده است، ادامه داد: به آن‌ها تاکید کردم که طرح مقبره باید علاوه براین‌که یک نشانه برای وجود یک مکان مقدس در این نقطه باشد، باید برای رعایت ضوابط و مقررات میراث فرهنگی نیز به گونه‌ای باشد که حریم منظری محوطه‌ی تاریخی «ارگ انار» را نیز رعایت کند.

او افزود: به آنها تاکید کردم این محوطه باید توسط یک مهندس معمار با جزئیات به گونه‌ای طراحی شود که هیچ آسیبی به منظر محوطه تاریخی ارگ انار وارد نشود و مسئولان بنیاد نیز قبول کردند و قرار شد طرح اصلی را به ما ارائه کند.

بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی اظهارکرد: پس از آن تا زمانی‌که در این سازمان بودم، طرحی ارائه نشد و زمانی نیز که‌ از سازمان میراث فرهنگی بیرون آمدم پیگیر این قضیه نشدم.

به گزارش ایسنا، اکنون دوستداران میراث فرهنگی کرمان نگران وجود شاخه آهن‌هایی هستند که کنار مقبره‌ی شهید قرار گرفته است، آهن‌هایی که ذهن را بیشتر به ساخت گنبدی بزرگ برخلاف صحبت‌های اولیه می‌برد نه طرحی مجوق و زیبا.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha