• سه‌شنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94063119973
  • منبع : مطبوعات

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران:

مجسمه‌ها در غنی‌سازی زندگی شهری نقش دارند

مجسمه‌ها در غنی‌سازی زندگی شهری نقش دارند

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران پیام داد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران پیام داد.

به گزارش ایسنا، در متن پیام عیسی علیزاده آمده است: هنر مجسمه‌سازی قدمتی به اندازه تعلق انسان برای جاودانگی دارد. امروزه تندیس‌ها به خودی خود حامل فرهنگ یا هنر یک ملت نیستند، بلکه نگاهی که در پس این تندیس‌ها نهفته است، این نکته را گوشزد می‌کند.

هر سال ده‌ها مجسمه و اثر حجمی به‌وسیله شهرداری‌ها در فضاهای شهری نصب می‌شود. این حرکت در صورتی که به خوبی هدایت شود می‌تواند سهم مهمی در ارتقای کیفیت این فضا‌ها داشته باشد، بویژه آن‌که در سال‌های اخیر چنین فعالیت‌هایی عمومیت بیشتری یافته و اغلب، شهرداری‌ها به‌دنبال این هستند تا فضاهای شهری خود را مزین به پیکرهایی کنند و محصول این فعالیت‌ها خلق آثاری ارزشمند بوده است.

با توجه به این‌که هدف شهرسازی، ایجاد محیطی آرام و سالم است که آسایش و غنای زندگی در آن ممکن باشد و در این میان، مجسمه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در غنی ساختن زندگی شهری از طریق بیان هنری داشته باشند، مدیریت شهری نیز به این سمت گام برداشته است.

نباید این نکته را فراموش کرد که عملکرد اصلی مجسمه‌ها، ایجاد حس مکان و هویت تعریف‌شده و القای روحیه خاص در فضا یا تقویت روحیه یک فضا است. تعریف این عنصر و متمایز ساختن از سایر عناصر مبلمان شهری و آثار حجمی چندان ساده نیست و هر تعریفی در این زمینه نسبی است، چراکه مجسمه‌سازی یک رشته هنری است و هنر نیز تعاریف محدود و مشخص را برنمی‌تابد و خلاقیت هنری مرزهای هر تعریفی را در می‌نوردد.

مجسمه شهری، حجمی سه‌بعدی و دارای فرم و بیان هنرمندانه است که از جهات مختلف قابل نظاره است. کارکرد اصلی مجسمه تزیین، هویت بخشی یا انتقال پیامی به ناظران است و از مصالحی نظیر سنگ، بتن، فلز، چوب، فایبرگلاس ساخته می‌شود.

مهم‌ترین وجه تمایز مجسمه‌های شهری با مجسمه‌هایی که در فضای بسته قرار گرفته‌اند، آن است که بینندگان مجسمه‌های فضای باز بیشتر، توا‌تر دیدار آن‌ها فزون‌تر و ترکیب ناظران آن متنوع‌تر است، به این ترتیب افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند بیننده این حجم‌ها هستند. مجسمه‌سازی شهری کار مشترک مجسمه‌سازان، طراحان منظر و مبلمان شهری، برنامه‌ریزان و طراحان شهری است که با حمایت و هدایت مدیران شهری انجام می‌پذیرد. هریک از این عوامل در این فرآیند نقشی برعهده دارند. ساخت مجسمه به وسیله هنرمند مجسمه‌ساز انجام می‌شود و سایر متخصصان در انتخاب مقیاس و مکان مناسب نقش دارند. هدف این همکاری آن است که ضمن رعایت ملاحظات عملکردی بیشترین لذت بصری برای ناظر به‌وجود آید.

با این تعریف می‌توان گفت، مجسمه تنها اثر حجمی زینت‌بخش فضاهای شهری نیست. آثار حجمی متنوعی در فضاهای شهری استفاده می‌شوند که اگرچه گاهی تشابه نزدیکی با مفهوم مجسمه دارند، اما دارای هویت متمایز هستند. بهره‌برداری هوشمندانه از این آثار حجمی نیز می‌تواند در ارتقای کیفیت فضایی شهر موثر باشد. از این منظر در هر دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی تلاش شده تا آثاری که مرتبط با این اهداف است برای حضور در فضاهای شهری آماده شود، آثاری که می‌تواند علاوه بر روح بخشی به شهر نقش خاصی در عرصه فضاهای شهری بازی کند.

به گزارش ایسنا، هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران کار خود را اول مهرماه در برج میلاد آغاز می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha