• سه‌شنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 94063120157
  • خبرنگار : 71060

دبیر شورای عالی فضای مجازی معارفه شد

دبیر شورای عالی فضای مجازی معارفه شد

مراسم معارفه دکتر ابوالحسن فیروزآبادی به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی عصر امروز در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

مراسم معارفه دکتر ابوالحسن فیروزآبادی به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی عصر امروز در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم معارفه دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی با حضور وزرای مختلف، برخی اعضای شورای عالی فضای مجازی و مدیران اپراتورهای ارتباطی کشور آغاز شد.

در این مراسم وزیر اطلاعات، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یافته‌اند.

محمد نهاوندیان - رییس دفتر رییس جمهموری -، حجت‌الاسلام ابوترابی - نایب رییس مجلس شورای اسلامی - هم از دیگر مهمانان حاضر در این مراسم هستند.

معارفه دبیر شورای عالی فضای مجازی

پیش از این و در نخستین جلسه از دور دوم شورای عالی فضای مجازی، با توجه به پایان دوره و با اتفاق آرای اعضا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی به عنوان دبیر جدید شورا و رییس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شده بود.

قرار نیست از فضای مجازی بترسیم

نهاوندیان - رییس دفتر رییس جمهوری - در این مراسم پس از اعطای حکم دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی به صحبت پرداخته و اظهار کرد: توفیق شکست تحریم‌های اقتصادی در کنار حفظ و حراست از حقوق هسته‌ای توفیق بزرگی است که البته برای ما یک چالش توانمندساز هم خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ یکی از حوزه‌هایی که با شکست تحریم‌ها در آن فرصت حضور پررنگ تر فراهم می شود، حوزه رقابت‌های اقتصادی است و به خصوص در بخش اقتصاد دانش بنیان و ICT این موضوع نماد بیشتری دارد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه ایران از 20 سال قبل با دقت و توجه به فعالیت در این بخش پرداخته و خود را برای حضور در این زمینه آماده کرده اظهار کرد: به یاد دارم در برنامه سوم توسعه زمانی که این مباحث مطرح می‌شد تازگی بسیاری داشت چرا که ایران از اولین کشورهایی بود که از 15 سال پیش مواردی مثل قانون تجارت را مورد توجه قرار داده و آن را در مجلس به تصویب رساند.

رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طی دهه گذشته سرمایه گذاریهای متعددی در این حوزه‌ها انجام گرفته افزود: نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت آن که در این حوزه بیشتر از نظر اقتصادی توجه صورت گرفته و حتی در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی نیز در ابتدا بیشتر مواردی مانند تجارت الکترونیک مطرح می‌شد اما اکنون تغییر مهمی رخ داده و تحولات به ساحت‌های دیگر حیات اجتماعی نیز رسیده است.

نهاوندیان ادامه داد: اکنون فضای مجازی را می توان برگردانی از حیات اجتماعی انسان‌ها در همه ابعاد دانست و در چنین شرایطی تامین امنیت این فضا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت اطلاعات در فضای مجازی باید به واسطه دولت تامین شود اظهار کرد: حریم خصوصی افراد در فضای مجازی نیز اهمیت بسیاری دارد و همان طور که حتی در فقه هم اشاره شده هیچ کس نمی‌تواند وارد فضای خصوصی افراد شود مگر آن‌که با قاعده و حفظ اخلاق این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد:‌ همیشه در مقابله با پدیده‌های نو ممکن است دو رویکرد منفعلانه یا فعال و مبتکرانه انتخاب شود. در رویکرد انفعالی معمولا افراد یا مجذوب پدیده‌های جدید شده و یا مرعوب آن می‌شوند.

رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بندهای ده‌گانه حکم رهبری برای معرفی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: براساس این حکم کاملا مشخص است که توصیه رویکرد مبتکرانه بوده و قرار نیست از فضای مجازی بترسیم.

وی ادامه داد:‌ ملتی که به فرهنگ غنی و تجربیات تاریخی با شکوه مسلط است قطعا می تواند ارزش‌های خود را تجلی نوین بخشد. حال نیز قرار بر آن است که ما در دوره شورای عالی فضای مجازی فرصت زایی کنیم.

نهاوندیان ادامه داد: بخشی از رشدی که قرار بوده در نیمه دوم فرصت افق چشم‌انداز 20 ساله حاصل شود قطعا از طریق ICT باید باشد اما متاسفانه طی 13 سال گذشته کارنامه خوبی در این بخش برجای نمانده و در شرایطی که قرار بوده رشد 8 درصدی داشته باشیم اکنون متوسط رشد ما حدود 3 درصد است که این مساله نشان از برخی بی توجهی‌ها نسبت به این حوزه است.

وی ادامه داد:‌ حتما باید این توجه در 10 سال دوم و برنامه ششم توسعه صورت بگیرد. ما گاهی درباره اشتغال صحبت می کنیم اما متقاضیان بازار کار کمتر مورد توجه قرار می گیرند. اکنون نیروی کاری که بیکار است با برخی اشتغال‌های کار محور مجذوب بازار کار نخواهد شد ما در برخی موارد سرمایه‌گذاری های متعددی صورت داده ایم اما اشتغال آن در نهایت نصیب کشورهای همسایه شده چرا که جنس کار ایجاد شده با شرایط نیروی کار کشور تفاوت داشته است.

نهاوندیان در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر آن که لازم است شورای عالی فضای مجازی وظیفه سیاست گذاری را بر عهده گرفته و مسایل اجرایی بر عهده وزارتخانه‌ها باشد متذکر شد دولت عزم دارد شرکت‌های دانش بنیان را به چنان توانی برساند که در عرصه بین الملل رقابت کرده و حتی پیروز این میدان باشند البته برای رسیدن به این هدف لازم است فعالیت‌های مختلفی صورت بگیرد.

در ادامه ابوالحسین فیروز آبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی - هم به صحبت پرداخته و اظهار کرد: فضای مجازی جنبه‌های مختلفی دارد که تاکنون به جنبه‌های فرهنگی آن اشاره‌های مختلفی شده اما این می توان این فضا را از رویکرد اقتصادی نیز مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد:‌ امروز در دنیا رقابت بسیاری در این حوزه وجود دارد و برخی کشورها از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که فاوا و تکنولوژی را می توان از مواردی دانست که مورد توجه جدی قرار دارد.

دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی متذکر شد: این عرصه در بهره وری اقتصادی نیز نقش برجسته‌ای دارد و یکی از مواردی است که باید به آن عنوان یک الزام اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین یادآور شد: زمانی که فناوری اطلاعات در کشوری رشد کند بخش کشاورزی آن کوچک خواهد شد. اکنون سهم کشاورزی کشور حدود 35 درصد است در صورتی که در کشورهای پیشرفته این رقم حدود 10 درصد می شود. از سوی دیگر با پیشرفت فناوری اطلاعات در بحث خدمات شاهد پیشرفت‌هایی خواهیم بود.

فیروزآبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث اینترنت اشیا اشاره کرد و افزود: برای رسیدن به مواردی مانند اینترنت اشیا راه دوری در پیش رو نداریم و شاید تا 10 تا 15 سال دیگر کشور میزبان این فناوری ها باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه صحبت‌های خود به اولویتهای این شورا در دوره جدید اشاره کرد و افزود: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از جمله اموری است که در کشور ما فراتر از آنچه در کشورهای دیگر در حوزه فاوا انجام می‌شود مورد توجه قرار گرفته و در کنار مباحثی مانند توسعه محتوا احراز جایگاه مناسب در اقتصاد دانش بنیان توسعه نهادین و مسایلی از این دست جزو اولویت‌های ما خواهد بود.

وی در پایان صحبت‌های خود متذکر شد: با بهره گیری از ICT‌ می توان پیچیده ترین طرح های کشور را به انجام رساند و همه مردم را بسیج کرد بنابراین باید توان نخبگی خود را در تحول آنچه به ما ماموریت داده شده به کار گیریم.

وی همچنین از حاضران این مراسم تشکر کرده و یادآور شد: از این پس با وزارتخانه‌هایی مانند وزارت ارتباطات و ارشاد و سازمان صدا و سیما برنامه‌های متعددی دارد.

در بخش های دیگری از این مراسم نیز حجت الاسلام ابوترابی - نایب رییس مجلس شورای اسلامی - و علی ربیعی - وزیر کار و تعاون اجتماعی به صحبت پرداختند.

ابوترابی در صحبت‌های خود فضای مجازی را نزدیک‌ترین راه برای مقابله با فساد اداری دانست و آن را در شکل گیری دولت الکترونیک به معنای واقعی سهیم دانست.

ربیعی نیز به همکاری 10 سال خود با فیروزآبادی اشاره کرد و گفت: در حوزه فناوری اطلاعات هنوز ابعاد انقلاب ارتباطات به درستی درک نشده است.

در این مراسم علاوه بر برخی وزرای دولت، نمایندگان مجلس از جمله بیژن نوباوه و احمد توکلی نیز حضور داشتند و در کنار آن‌ها مدیران هر سه اپراتور تلفن همراه کشور و بخش‌های مرتبط با این حوزه نیز در مراسم حضور یافته بودند اما دبیران قبلی شورای عالی فضای مجازی حضور نداشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha