• یکشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94071912199

اظهارات زاکانی در مخالفت با کلیات طرح برجام

اظهارات زاکانی در مخالفت با کلیات طرح برجام

علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس گفت که ادعاها مربوط به برجام نادرست است.

علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس گفت که ادعاها مربوط به برجام نادرست است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، زاکانی در مخالفت با کلیات طرح اجرای برجام اظهار کرد: ما امروز در گردنه‌ی حساسی از تاریخ عمر مجالس به ویژه مجلس نهم قرار داریم. امروز بحث برجام است که با عنایت به ابعاد مختلفی که دارد باید برای تصویب به مجلس داده شود، اما متاسفانه دولت تدبیر و امید اولین گام را جهت ارسال آن به مجلس انجام نداد.

او ادامه داد: در مسیر رسیدگی به برجام هم تقریبا از همه خطوط قرمز عبور شد و رسیدگی‌هایی که ما با کمیسیون برجام انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که قوانینی که مجلس بنیان گذاشته و قانون سال 84 که رهبری آن را جزو انگشت شمار قوانین برتر صدساله شمرده‌اند تیم مذاکره کننده از آنها عبور کرده است.

زاکانی افزود:‌ ما در کمیسیون برجام مسیری را دنبال کردیم که حاصلش گزارش واقع‌بینانه شد و آن را به سمع و نظر مردم رساندیم. در این گزارش معلوم شد که همه ادعاها بدون هیچ خللی نادرست است. ادعای اول این بود که برجام سایه جنگ را از کشور برگرفت، اما این مساله به واسطه اقتدار ایران بود.

این نماینده مجلس ادامه داد‌: اعلام شد که اگر ما توافق ژنو را انجام نمی‌دادیم فروش نفت صفر می‌شد اما با آمارهای آمریکا و اسناد بین‌الملل ثابت شد که این مساله نادرست است. کسانی که می‌خواهند کشور را بحرانی نشان دهند خودشان بگویند که به دنبال چه قصدی هستند؟ ما در اوج تحریم‌ها 1.8میلیون بشکه نفت فروختیم.

زاکانی همچنین عنوان کرد:‌ اعلام کردند که تحریم‌ها لغو می‌شود، اما هیچ تحریمی به غیر از چهار تا و نصفی به دستور رئیس جمهور آمریکا لغو نمی‌شود. تحریم‌های ‌ایالت متحده لغو نمی‌شود. البته تحریم‌های کنگره تنها تحریم‌هایی است که مجاز بوده لغو شود.

زاکانی ادامه داد: اعلام کردند تیم مذاکره کننده با مقامات کشور هماهنگ بوده در کلیات بله اما در جزییات نه. دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند که کمیته هسته‌ای جلسات آنچنانی نداشته و در این دو سال فقط 20 بار جلسه گذاشتند.

زاکانی همچنین گفت: بعداز توافق نامه رهبری در دیدار با خبرگان رهبری فرمودند باید اگر لغوی صورت نمی‌گیرد تعلیق در برابر تعلیق باشد. سوال من این است که کجای طرحی که الان مطرح شده این فرمایش رهبری را مد نظر قرار داده است؟ اگر برجام به این طرح که هست مدنظر قرار گیرد خطرات بزرگی برای کشور خواهد داشت. اعلام کردند برای ما مشکلات امنیتی نمی‌آورد اما آنچه گفت می‌شود در مقام شعار است و حرف‌هایی که آقایان ظریف و صالحی و عراقچی و شمخانی می‌زنند با یکدیگر تناقض دارد.

این نماینده مجلس در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اسناد مربوط به برجام و قطعنامه گفت: اعلام کردند سند دیگری هم هست که بین آمریکا و ایران برقرار شده؛ اگر بر طبق آنچه در برجام عنوان شده پیش برویم 31 سال طول می‌کشد که بتوانیم 90 هزار سو داشته باشیم. بعلاوه مسیر ارائه شکایات ما و حق خواهی ما مسدود است. ما از آقای عراقچی پرسیدیم اگر شکایت داشته باشیم به چه کسی باید شکایت کنیم؟ ایشان گفتند به خدا. اگر قرار بود به خدا شکایت کنیم چرا اینقدر مذاکره کردیم. ما تیم مذاکره کننده را متهم به خیانت نمی‌کنیم اما نتوانسته حقوق ملت را از گرگ‌های آمریکای و اروپا بگیرد. لازم نیست اگر تیمی نتوانست حق ملت را ادا کند، ملت زیر بار برود. ما خواهان تغییرات اساسی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha