• جمعه / ۲۴ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 94072415519
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

همایش پیرغلامان و خادمان حسینی برگزار شد

همایش پیرغلامان و خادمان حسینی برگزار شد

ایسنا/آذربایجان شرقی همایش پیرغلامان و خادمان حسینی و تکریم از هیات‌های حسینی در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد.

همایش پیرغلامان و خادمان حسینی و تکریم از هیات‌های حسینی در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، آیین تجلیل از پیرغلامان و خادمان آستان حسینی و تکریم از هیات‌های حسینی با عنوان "دلدادگان" با حضور جمع کثیری از مداحان و پیرغلامان حسینی استان آذربایجان شرقی همزمان با اولین روز از ماه محرم در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد.

در این مراسم یاد و خاطره مرحوم "حاج سعید رضی منش" و "مرحوم حاج محمدرضا جلالی" گرامی داشته شد.

‌همچنین از "حاج احمد دانی حکم آباد"، "حاج سیدرضا مجتبیانی" و "کربلایی جواد گل افشان" به عنوان پیرغلام حسینی تجلیل شد.

‌"رسول گلشنی، حسینقلی بقاور، شیخ حبیب پیراپسر و احد عدل جو" به عنوان مداح پیشکسوت نیز در این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این همایش همچنین از مداحان جوان "هاشم مونسی، اکبر یاری، محمود شیرزاد، محسن بخت شکوهی و یعقوب باهر" جهان تقدیر به عمل آمد.

مرثیه‌های غیرمستند نباید به اهل بیت (ع) نسبت داده شود

‌نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از مداحان اهل بیت(ع) خواست از استفاده از اشعار ذلت بار و به دور از واقع، در عزاداری‌ها بپرهیزند.

به گزارش ‌ایسنا، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در آیین تجلیل از پیرغلامان و خادمین آستان حسینی خطاب به مداحان تبریزی گفت: مرثیه خوانی و عزاداری امام حسین(ع) نباید توام با ذلت باشد، عده‌ای با اشعار خود می‌خواهند مردم را به گریه وادارند، اما سخنانی می‌گویند که مایه ذلت امام حسین(ع) است، مداحان باید اشعار خود را به دقت انتخاب کنند.

وی افزود: امام حسین(ع) با شعار "هیهات من الذله" وارد میدان نبرد شد، اما متاسفانه گاه در مراسم عزاداری مداحان از اشعاری استفاده می‌کنند که هدف و شعار امام حسین(ع) را زیر سوال می‌برد.

وی با بیان اینکه در رثای حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) اشعار ذلت بار گفتن دور از انصاف است، تاکید کرد: از اشعار عزت آفرین و اشعاری که دعوت به استکبار ستیزی می‌کند، استفاده کنید.

آیت الله مجتهد شبستری از جمله مزایای مداحان تبریزی را افتخاری بودن آن‌ها دانست و گفت: اجر و ثواب خود را با گفتن اشعار ذلت بار ضایع نکنید، مرثیه‌های غیرمستند نباید به اهل بیت (ع) نسبت داده شود، چرا که از لحاظ شرعی جایز نیست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: احساس می‌کنم حرکتی نو در ترویج رشته مداحی در کشور به راه افتاده است که پیشرفت خوبی داشته است، حتی دانش آموزان نیز در رشته مداحی وارد شده‌اند و این نشانگر این است که جوانان نیز علاقه زیادی به رشته مداحی دارند، از پیرغلامان می‌خواهم که این جوانان را به خوبی تربیت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha