• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94072616850
  • خبرنگار : 30057

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس:

تنها 10 درصد قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اجرایی شده است

تنها 10 درصد قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اجرایی شده است

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تنها 10 درصد از قانون شرکتهای دانش بنیان اجرایی شده است، گفت: علی‌رغم آن که در این قانون دولت موظف به خرید کالاهای تولید داخل است هنوز این بند اجرایی نشده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تنها 10 درصد از قانون شرکتهای دانش بنیان اجرایی شده است، گفت: علی‌رغم آن که در این قانون دولت موظف به خرید کالاهای تولید داخل است هنوز این بند اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر اسفندیار اختیاری در نخستین همایش فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری با اشاره به راه‌اندازی پارک‌های علم وفناوری در کشور افزود: دو دهه پیش که بحث پارک‌های علم و فناوری مطرح شد، مسوولان از ما سراغ تاب و سرسره آن را می‌گرفتند ضمن آن که کسی از اقتصاد دانش بنیان مطلع نبود.

وی با تاکید بر این که در گذشته تنها یک ماده قانونی در حوزه دانش بنیان وجود داشت، گفت:‌ تنها در یک ماده قانونی در برنامه چهارم توسعه در خصوص ایجاد پارک‌های علم و فناوری اشاره شده بود.

اختیاری با اشاره به تلاشهای انجام شده برای تصویب قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان در سال 89 خاطرنشان کرد: در سال 89 که این قانون به تصویب رسید کار آسانی نبود و در همان سال نیز کمتر کسی با ادبیات دانش بنیان آشنا بود.

وی با بیان این که دو سال طول کشید که آیین‌نامه‌های مرتبط با قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان تدوین شود، گفت: همزمان با این اقدامات در شرایط بد اقتصادی بودجه‌هایی برای صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شد همانطور که در سالهای قبل از آن نیز اعتبارات این صندوق در نظر گرفته شده بود ولی به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه‌ها و سایر عوامل اعتبارات این صندوق محقق نشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ما اعتقاد داریم که ظرفیت‌های قانونی قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بسیار زیاد است ادامه داد: در حال حاضر تنها 10 درصد از این قانون اجرایی می‌شود و در عین حال ما هنوز وزرایی داریم که به اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک مقوله فانتزی نگاه می‌کنند.

اختیاری با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن مفاد قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان خاطرنشان کرد: اگر در این قانون معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برای شرکتها در نظر گرفته شده است باید از سوی وزرا اجرایی شود.

وی همچنین تصریح کرد: بر اساس این قانون دولت به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی موظف به خرید کالاهای تولید داخل است ولی این بند هنوز اجرایی نشده است که این نیاز به توجه بیشتر دولت دارد.

اختیاری با بیان این که باید قبول کنیم که نیاز به توسعه اقتصاد دانش بنیان داریم اجرایی شدن کامل این قانون را در گرو تعامل دستگاه‌ها دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha