• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94072617051
  • خبرنگار : 71191

«بیابان لوت» زیر ذره‌بین ارزیابان یونسکو

«بیابان لوت» زیر ذره‌بین ارزیابان یونسکو

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد: دو ارزیاب یونسکو از اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سفر به ایران در روز چهارشنبه - 29 مهرماه - بررسی شرایط ثبت جهانی بیابان لوت را در دستور کار خود دارند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد: دو ارزیاب یونسکو از اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سفر به ایران در روز چهارشنبه - 29 مهرماه - بررسی شرایط ثبت جهانی بیابان لوت را در دستور کار خود دارند.

به گزارش ایسنا، محمد حسن طالبیان با تاکید بر این‌که پرونده میراث طبیعی بیابان لوت نخستین پرونده میراث طبیعی ایران در یونسکو است که ثبت آن در فهرست میراث جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است،‌ تاکید کرد: پرونده ثبت جهانی بیابان لوت می‌تواند پیشگام ارائه‌ پرونده‌های طبیعی بیشتری از سوی ایران به یونسکو باشد.

او درباره ارزیابی بیابان لوت برای ثبت جهانی گفت: دو ارزیاب از اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) که یکی اهل نیوزیلند و دیگری از تونس است، چهارشنبه هفته جاری به ایران سفر می‌کنند تا در بازدید از بیابان لوت به بررسی وضعیت بیابان لوت برای گزارش به یونسکو اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه پرونده‌های میراث طبیعی از جمله پرونده بیابان لوت از عرصه و حریم گسترده‌ای برخوردار هستند، گفت: پرونده ثبت جهانی بیابان لوت از نگاه جامعه محلی و جامعه جهانی اهمیت زیادی دارد.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی با اشاره به لزوم بررسی دقیق وضعیت بیابان لوت برای ثبت جهانی از سوی ارزیابان یونسکو افزود: ارزیابان یونسکو از روز چهارشنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده برای بررسی پرونده بیابان لوت به استان‌های کرمان و خراسان جنوبی سفر می‌کنند.

به گفته طالبیان، ارزیابان یونسکو مسئولیت بررسی عرصه و حریم بیابان لوت را بر عهده دارند و باید وضعیت موجود در بیابان لوت را با آنچه در بازدیدهای خود مدنظر قرار می‌دهند برای یونسکو توصیف کنند، همچنین بررسی و ارزیابی ساختار مدیریت محلی و منطقه‌ای در حفاظت از لوت، وضعیت گردشگری و پایش مداوم کویر لوت، یکپارچگی و انسجام طبیعت منطقه لوت در همکاری دستگاه های مختلف ملی و منطقه‌ای و ارائه‌ی نتیجه بررسی‌ها به یونسکو از دیگر وظایف این ارزیابان یونسکو است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: ارزیاب‌های نیوزیلندی و تونسی یونسکو از اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت همچنین به بازدید از میراث طبیعی کشور و مناطق تاریخی و فرهنگی می‌روند و رویدادهای مهم میراث ناملموس ایران و میراث معنوی کشور در برگزاری مراسم ماه محرم را در مناطق مختلف کشور از نزدیک مشاهده می‌کنند.

بر اساس این گزارش؛ دشت لوت منطقه بیابانی بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان است. این منطقه کویری کشور که یکی از گرمترین نقاط روی کره زمین است، بین دو گسل نهبندان در شرق و نای‌بند در غرب قرار گرفته است. در حاشیه این نقطه از کره زمین و در دامنه کوه‌های مشرف به دشت لوت آثاری از سکونت انسان از هزاره چهارم پیش از میلاد به دست آمده است. بزرگترین ناحیه جمعیتی بیابان لوت منطقه «شهداد» است که کلوت‌های آن در جهان شهرت فراوان دارد. پرونده‌ی ثبت جهانی بیابان لوت تا پایان بهمن ماه باید نهایی و پس از آن در تیرماه سال آینده در اجلاس سال 2016 یونسکو مطرح شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha