مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اعلام تازهترین نتایج پایش کیفیت سوخت تهران از نوسانات کیفیت سوخت دیزل و بنزین در تهران خبر داد و افزود: مقدار گوگرد بنزین یورو 4 در تهران بیش از دو برابر حد مجاز بوده است.
به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وحید حسینی گفت: به منظور پایش کیفیت سوخت توزیعی شهر تهران در بهار و تابستان امسال تعداد 10 نمونه سوخت بنزین و پنج نمونه سوخت دیزل توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران جمع آوری شد و محتوای بنزن، گوگرد و عدد اکتان در نمونههای بنزین و همچنین محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونههای دیزل بررسی شد.
وی درباره نتایج این بررسیها اظهارکرد: نتایج بررسیها نشان میدهد که محتوای بنزین موجود در نمونههای بهار و تابستان با حد استانداردهای یورو 4 یعنی یک درصد حجمی مطابقت داشته است. در صورتی که محتوای گوگرد بنزین سوپر فصل تابستان در چهار نمونه از پنج نمونه در حد استاندارد قرار داشت و آن یک مورد نیز تا حد زیادی به استاندارد یورو 4، یعنی50 میلیگرم در لیتر نزدیک بود، این در حالی است که مقدار گوگرد نمونههای بنزین یورو 4 تابستان و نمونههای بنزین بهار (سوپر و یورو 4) فراتر از حد استاندارد و در جاهایی حتی به دو برابر حد مجاز رسیده است.
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، نتایج آنالیز همچنین نشان داد که در هر دو فصل عدد اکتان تحقیقی نمونههای بنزین سوپر با حداقل حد مجاز آن یعنی 91 مطابقت داشتهاند. در صورتیکه نمونههای یورو 4 هنوز به این حد نرسیدهاند. این در حالی است که هرچه عدد اکتان یک بنزین بالاتر باشد احتراق مناسبتری اتفاق میافتد و به موتور ضربه کمتری وارد میشود.
وی همچنین افزود: بنزین پاک بنزینی است که عدد اکتان آن حداقل 91 باشد که رعایت این حد از استاندارد باعث مصرف سوخت کمتر، توان موتور بالاتر و در نتیجه تولید آلودگی کمتر خواهد شد.
حسینی درباره نتایج آنالیز محتوای گوگرد و عدد ستان درنمونههای دیزل گفت: مقدارگوگرد در تمام نمونههای بهار از حد مجاز 50 میلیگرم در لیتر فراتر رفته، حتی در دو مورد این مقدار به 6750 و 1310 میلیگرم در لیتر نیز رسید، در حالیکه در تابستان تنها محتوای گوگرد یک نمونه فراتر از مقدار استاندارد بود. عدد ستان در اکثر نمونههای بهار و تابستان (به جز یک مورد) در حد مجاز 51 بود.
برخی پارامترهای سوخت یورو 4 منطبق بر استاندارد یورو 4 نیست
وی با تاکید بر اینکه بررسی کیفیت سوخت به صورت دورهای و منظم انجام می شود، ادامه داد: شاهد نوسان کیفیت سوخت هستیم و برخی پارامترهای سوخت یورو 4 منطبق بر استاندارد یورو 4 نیست. از جمله اینکه عدد اکتان یورو 4 پایین است. در واقع موتورهای احتراق داخلی برای یک عدد اکتان خاص طراحی میشوند. وقتی از بنزینی با عدد اکتان کمتر استفاده میشود میتواند منجر به افزایش انواع آلایندهها، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر مفید موتور شود.
بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا ادامه داد: محتوای گوگرد دیزل هم نوسان دارد که موجب نگرانی است. چرا که افزایش گوگرد موجود در سوخت میتواند به دو طریق نشر آلایندگی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد؛ نخست اینکه افزایش گوگرد در سوخت میتواند به طور مستقیم سبب افزایش هر دو آلاینده گوگرد دیاکسید و ذرات معلق سولفیده از تمامی خودروها شود و دومین مساله اینکه گوگرد باعث کاهش تاثیر سیستم کنترل نشر خودروهای می شود و در نهایت انتشار آلایندههایی مانند کربن منو اکسید، هیدروکربن ها، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق میشود.
انتهای پیام
نظرات