• یکشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 94081005357
  • خبرنگار : 71467

اوضاع نابسامان یکی دیگر از موسسات اعتباری غیرمجاز

پول نداریم، حسابتان را تمدید کنید!

پول نداریم، حسابتان را تمدید کنید!

با وجود اینکه برخی موسسات اعتباری غیرمجاز در مسیر ساماندهی و دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی قرار گرفته‌اند، ولی در مواردی هستند موسساتی که اوضاع چندان مناسبی نداشته و تضمینی برای انجام تعهدات آنها مقابل سپرده گذارانشان وجود ندارد. شرایطی که تاکید دارد تا زمانی که مجوز موسسات نهایی نشده جایگاه قابل اعتمادی برای سپرده‌گذاری نیستند.

با وجود اینکه برخی موسسات اعتباری غیرمجاز در مسیر ساماندهی و دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی قرار گرفته‌اند، ولی در مواردی هستند موسساتی که اوضاع چندان مناسبی نداشته و تضمینی برای انجام تعهدات آنها مقابل سپرده گذارانشان وجود ندارد. شرایطی که تاکید دارد تا زمانی که مجوز موسسات نهایی نشده جایگاه قابل اعتمادی برای سپرده‌گذاری نیستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اخیرا رییس کل بانک مرکزی بار دیگر در مورد موسسات اعتباری غیر مجاز هشدار داد و اعلام کرد که مردم برای دریافت خدمات و سپرده‌گذاری فقط به بانک‌ها و موسسات اعتباری که اسامی آنها در سایت بانک مرکزی ثبت شده است مراجعه کنند.

تاکید چندباره سیف و معاونانش نسبت به عدم سپرده‌گذاری و فریب خوردن در مقابل سودهای بالای موسسات غیر مجاز در حالی مطرح می‌شود که با وجود تحولاتی که در ساماندهی و کنترل عملکرد بازار غیرمتشکل پولی در یکی دو سال اخیر ایجاد شده، باز هم برخی مردم نسبت به سپرده‌گذاری در این موسسه‌ها اقدام می‌کنند که حاصل آن در مواردی چیزی جز وارد شدن ضرر و زیان یا از دست رفتن سرمایه‌ برای آنان نبوده است.

چندی پیش بود که موسسه میزان که حتی تا پای دریافت مجوز هم پیش رفته بود به دلیل نداشتن ساختاری محکم و پایه‌ای قوی و منطبق با قانون با یک تکانه فرو ریخت و در طول یک سال کارکنان و سپرده‌گذارانش را با مجموع سرمایه بیش از 3000 میلیارد تومانی که از مردم جمع کرده بود معلق گذاشت. این در حالی است که برخی گزارش‌های رسیده مردمی حاکی از آن است که یکی دیگر از موسسات غیرمجاز نام آشنا که اتفاقا از سابقه زیادی هم برخوردار است، اکنون شرایط مطلوبی نداشته و حتی در برخی شعب آن توان پرداخت منابع مشتریان وجود ندارد.

بنا بر اظهارات سپرده‌گذاران، این روزها برخی شعب این موسسه دچار ازدحام مشتری برای دریافت منابع شده‌اند، ولی نه تنها موسسه توان بازپرداخت سپرده‌ها را ندارد بلکه حتی مشتریان خود را از دریافت سودهای کوتاه مدت سپرده‌ محروم کرده است. نکته قابل تامل اینجاست که موسسه در این شرایط هم باز برای نگه داشتن منابع سپرده‌گذاران، آنها را به تمدید حساب سپرده سالانه و گشایش چنین حسابهایی با سود بالاتر و حتی تا 25 درصد تشویق می‌کند! و مشتری هم در حالتی که توان دریافت منابع خود را ندارد ناگزیر به پذیرش این پیشنهاد می‌شود.

به هر حال سود پرداختی در موسسات غیرمجار که عمده دلایل ترغیب شدن مردم برای رفتن به سمت آنهاست شاید فقط دو تا سه درصد بیشتر از سود موسسات یا بانک‌های مجاز باشد، ولی در مقابل آن نه تضمینی برای بقای موسسه وجود دارد و نه در هنگام هر گونه اتفاقی برای این دست از موسسات، بانک مرکزی مسوولیت آن را می‌پذیرد و فقط ممکن است از میلیون‌ها تا میلیاردها سرمایه یک سپرده‌گذار در نهایت به سرنوشتی مانند سرمایه سپرده‌گذاران موسسه منحل شده میزان دچار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۵۵

چرا نام موسسه رو اعلام نميکنيد ؟ اون بنده خداهايي که 3 سال پيش اون موقعي که اسمه اين موسسات توي سايت بانک مرکزي بود و پولشونو 5 ساله اونجا گزاشتن الان چکار کنن؟ اگه موسسه اي به مشکل خورده اسمشو بگين تا مردم پولشونو از اونجا در بيارن نه اينکه فقط به گفتن اسم غير مجاز بسنده کنيد

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۵۸

ايسنا به جاي اينکه بگي يکي ديگر از موسسات شرايط خوبي ندارد، اسم موسسه رو بگو. شما الان فکر کردي داري به مردم هشدار ميدي؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۲:۳۷

بانکها پولي رو که از دست مردم ميي گيرن توي گاوصندوق نمي ذارن که ، سرمايه گذاري مي کنن ( در جاي درست يا نادرست ). اگر مردم يکباره به بانک ملي و تجارت و ملت و ... هم هجوم بيارن براي گرفتن سپرده هاشون وضع اونها هم بهتر از ميزان نخواهد بود. منظورم اينه که وقتي ملت جوگير ميشن و هجوم مي برن براي گرفتن پولشون هر موسسه اي رو ناخواسته نابود مي کنن و دودش هم اول از همه توي چشم خودشون ميره.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۳:۵۰

منم موافقم اگه به هجوم مردم باشه تو ايران هر بانکي اعم از دولتي و خصوصي حتي بانک مرکزي قادر به پرداخت سپرده هاي مردم در کوتاه مدت نخواهد بود پس بهتره بجاي جاروجنجال به اين موسسات کمک بشه زودتر مجوز لازم رو بگيرن يا در بانک هاي بزرگتر ادغام بشن

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۴:۴۸

به نظر من سپرده گذاري تو موسسه هاي غيرمجاز حماقت محضه

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۵:۳۶

خوب اسمش و بگو بقيه کلاه سرشون نره

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۶:۴۲

به نظر بنده بايد تمامي اين موسسات را تعطيل و پلمب کنند. اينها اخلال‌گر اقتصادي‌اند.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۸:۱۲

موسسه مالي اگر غيرمجاز است پس چرا به فعاليت خود ادامه ميدهد؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۹:۱۹

اينهم بازيهاي مافياي قدرت وپوله یک موسسه داره باسودهاي نجومي خون مردمو ميمکه و با نزول خواران زدوبند ميکنه و وام فروشي ميکنه من خودم قرباني اين موسسه هستم ايسنابه رسالتت قسم درج کن

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۹:۴۷

تو کشوري که اسم نظام بانکي را گذاشته اسلامي ولي قوانين بانکها و عملکردشون نه اسلامي ونه بانکداريه و تو کشوري که به جاي افراد متخصص واقتصاددان و اگاه به امور بانکي افراد خاصی براي مديريت انتخاب ميشوند تصميمهاي بانکي در جاهاي ديگر خارج بانک گرفته ميشود. پرداخت وام نه با بررسي و اعتبار سنجي واقعي بلکه با سفارش و زور و سياست انجام ميشود.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۱ ۱۷:۴۳

وظيفه بانک مرکزي دادن مجوز است و فرافکني نکند و توپ را مرتب تو زمين موسسات و مردم بندازه

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۱ ۲۲:۳۶

بقول مرحوم بوگارت خدا بيامرزتت پسر(موسسه) کارت تمومه

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۰۳:۵۱

بعضي ها دو سال پيش که موسسه اي مجوز داشته و هم اکنون مجوز نداره حساب 5 ساله باز کردن اگه بخوان حسابشون رو بردارن که بسيار ضرر ميکنن اگه هم برندارن نگران منحل شدن موسسه و از دست رفتن سرمايه خود هستن. اخه اين چه قانونيه که هرسال بايد مجوز بگيرن يا اگه دولتي جديد مياد رو کار بايد مجوز ازش بگيرن. پس مردم چکار کنن که اونموقع مجوز داشت و حالا نداره؟ اين ظلم به مردم هستش که خواب راحت ندارن از دست بانک مرکزي. موسسه اي که يبار مجوز گرفته که نميشه بعد بگيد ديگه مجوز نداره. الان براي مغازه بقالي هم مجوز نداشته باشي نميذارن کار کنه و پلمب ميشه پس چطور 7 هزار موسسه مجوز ندارن. انقدر با مردمي که هميشه در صحنه حضور دارن بازي نکنيد و زودتر مجوز موسسات رو بدين تا مردم از نگراني منحل شدن بيرون بيان. کساني که دوسال پيش حساب 5 ساله باز کردن که نميتونن برن حسابشون رو خالي کنن و ضرر چند ميليوني کنن. اونموقع که حساب باز کردن مجوز داشته. لطفا پيگيري کنيد تا مردم از نگراني دربيان