• دوشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 94081106006
  • منبع : نمایندگی فارس

نایب رئیس کمیته دوچرخه‌سواری فارس:

امکان اجاره دوچرخه به بانوان در شیراز وجود ندارد

امکان اجاره دوچرخه به بانوان در شیراز وجود ندارد

ایسنا/فارس دوچرخه همچنان بهترین و سالمترین وسیله حمل و نقل از زمان اختراع تاکنون محسوب می‌شود، وسیله‌ای که می‌تواند سلامت فردی و اجتماعی را متضمن باشد اما استفاده از آن در جوامع شهری ایران بسیار کم‌رونق است.

دوچرخه همچنان بهترین و سالمترین وسیله حمل و نقل از زمان اختراع تاکنون محسوب می‌شود، وسیله‌ای که می‌تواند سلامت فردی و اجتماعی را متضمن باشد اما استفاده از آن در جوامع شهری ایران بسیار کم‌رونق است.

نایب رئیس کمیته دوچرخه‌سواری هیئت ورزش‌های همگانی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، اظهار کرد: با اینکه دوچرخه‌سواری ورزشی مهیج، شاد و مفید محسوب می‌شود اما آنگونه که باید، استفاده از آن در سفرهای درون‌شهری، جا نیفتاده و رونقی مناسب ندارد.

رنجبر معتقد است، یکی از بهترین راهکارها برای کاهش ترافیک، مقابله با آلودگی‌های هوا و صوتی، ارتقای سلامت جامعه و ایجاد و افزایش سطح نشاط و شادابی شهروندان و تلاش برای رونق دوچرخه‌سواری است.

او، محدودیت‌های بانوان برای استفاده از این وسیله در شهرها را یکی از مشکلات، عنوان و اضافه کرد: حتی در پایگاه‌های محدود و معدودی که برای کرایه دوچرخه توسط شهرداری در شیراز ایجاد شده است، امکان اجاره دوچرخه به بانوان وجود ندارد.

رنجبر، توجه شهرسازان به پیش‌بینی یک خط ویژه تردد دوچرخه در نقاط مختلف را راهکاری مناسب برای توسعه این ورزش، عنوان و خاطرنشان کرد: می‌توان با مدیریتی مناسب، امکان رونق دوچرخه‌سواری را فراهم کرد.

نایب رئیس کمیته دوچرخه سواری هیئت ورزش‌های همگانی فارس، نبود فضایی مناسب، ایمن، در دسترس و متناسب برای دوچرخه‌سواری تفریحی و ورزشی در شیراز را یکی از کمبودها دانست و خاطرنشان کرد: شیراز شهری با رویکرد گردشگری است و ایجاد فضایی مناسب برای دوچرخه‌سواری هم می‌تواند بر جذابیت‌های گردشگری آن بیفزاید.

او با بیان اینکه بانوان بیشتر از آقایان، از دوچرخه‌سواری استقبال می‌کنند، لزوم توجه به حل این مشکل را از ضرورت‌ها دانست و گفت: اگر فضای مناسب فراهم شود، بی‌تردید شاهد استقبال روزافزون شهروندان از دوچرخه‌سواری خواهیم بود.

رنجبر تاکید کرد: شیراز می‌تواند با فراهم کردن بسترهای مناسب، شهری الگو در توسعه دوچرخه‌سواری عمومی بین شهروندان در کشور باشد. البته قیمت بالای دوچرخه، یکی از عوامل محدود کننده است که در کنار ایجاد فضاهای امن و ایمن، باید به‌دنبال راهکارهای مناسب برای تسهیل دسترسی به این وسیله جهت اقشار مختلف مردم نیز فراهم شود.

او در عین‌حال همراهی تمام دستگاه‌های دولتی برای فعالیت در زمینه ترویج دوچرخه‌سواری را یک راهکار دانست و گفت: ما باید فرهنگسازی را از سازمان‌هایی نظیر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها آغاز کنیم و به‌تدریج دستگاه‌های دولتی را در این موضوع همراه کرده و با یک برنامه‌ریزی هدف‌مند، زمینه را برای توسعه ورزش دوچرخه‌سواری فراهم کنیم.

رنجبر تاکید کرد: باید بستری فراهم کرد که افراد پس از اخذ گواهینامه، مجاز به استفاده از دوچرخه در معابر عمومی باشند و البته زیرساخت هم برای ورود ایمن دوچرخه‌سوارانی که تمام اصول را رعایت می‌کنند، فراهم باشد.

او با ابراز تاسف از اینکه آمار دقیقی از تعداد کسانیکه به شکل مستمر از دوچرخه استفاده می‌کنند در شیراز نیست، افزود: بسیاری از مردم خصوصا کسبه، از گذشته تا امروز دوچرخه را به‌عنوان یک وسیله حمل و نقل انتخاب کرده‌اند و هنوز هم هستند کسانیکه با دوچرخه در سطح شهر تردد می‌کنند اما اینها هم نیازمند ساماندهی هستند. صدور گواهینامه برای کسانیکه دوچرخه را به‌عنوان وسیله حمل و نقل انتخاب کرده‌اند، می‌تواند در تهیه آمار نیز به ما کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha