• سه‌شنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94081207318
  • خبرنگار : 71191

سید محمد بهشتی:

خیابان ولی‌عصر (عج) را به جاده تبدیل کرده‌ایم

خیابان ولی‌عصر (عج) را به جاده تبدیل کرده‌ایم

«"میدان مشق" امروزه همه‌ فعالیت‌های مُخل زندگی شهری را داراست، در این محوطه‌ی تاریخی متأسفانه هیچ فعالیت مقوم زندگی شهری نداریم. »

«"میدان مشق" امروزه همه‌ فعالیت‌های مُخل زندگی شهری را داراست، در این محوطه‌ی تاریخی متأسفانه هیچ فعالیت مقوم زندگی شهری نداریم. »

به گزارش ایسنا، سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: میدان مشق زمانی صحنه وقوع زندگی شهری با کیفیتی مطلوب بوده که در مرکز تاریخی می‌تواند ظهور و بروز داشته باشد و برای اینکه اینجا شاهد حضور فعالیت‌های مقوم زندگی شهری باشیم، باید فکری کنیم.

او بیان کرد: باید به این فکر کنیم که چطور سینما، روزنامه‌فروشی و آبمیوه فروشی را مانند ضلع غربی خیابان ولیعصر (عج) به این محوطه بیاوریم که هم به ارزش‌های میدان مشق خللی وارد نشود و هم نقش زندگی‌بخشی را از ناحیه فعالیت‌ها در میدان مشق ببینیم.

به اعتقاد رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، از اواسط دهه 70 میل به مَدَنیت در شهر تقویت شده و به مرور زندگی از فضاهای خصوصی به شهر نشت پیدا کرد و امروز این موضوع هر روز بیشتر می‌شود و حالا این زندگی شهری یک نیازها و فضاهایی را دارد که باید توسط زندگی شهری فتح شوند.

او خیابان ولیعصر (عج) را نمونه‌ای از این بحث دانست که هر چند سال‌هاست به خیابان تبدیل شده، اما ما مزاحم آن شده‌ایم و نمی‌گذاریم فضای موجود با جامعه شهری دست به دست شود و افزود: این خیابان را حتی با «BRT» به جاده تبدیل کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: در مورد میدان مشق هم همینطور است، یعنی در مقیاس شهری نسبت به مرکز تاریخی شهر تمنایی وجود دارد و یک کیفیت از زندگی شهری متقاضی یک چنین مکانی هستند، اما پشت این حصارها مانده‌اند و به محض اینکه این شرایط آماده شود، دست به دست می‌شوند.

بهشتی نکته‌ مهم در این زمینه را این دانست که اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، چطور در مورد آن زندگی شهری این دست به دست شدن صورت می‌گیرد و گفت: آیا اگر نگهبانان برداشته شوند درست می‌شود؟ مطمئن باشید که اگر اینطور شود فقط عده‌ای گردشگر می‌آیند و می‌روند و برای اینکه این منطقه به صحنه‌ای برای وقوع زندگی تبدیل شود، تمهیدات دیگری را می‌طلبد.

او که در نشست تخصصی «تجدید حیات مرکز تاریخی تهران، میدان مشق» سخن می‌گفت، ادامه داد: اگر دوباره به خیابان ولیعصر (عج) توجه کنید، می‌بینید که ضلع غربی آن مملو از جمعیت است، اما در ضلع شرقی آن خبری نیست با اینکه هر دو ضلع در یک خیابان هستند. اما به تبع وجود دو سینما، یک‌سری مغازه‌هایی وجود دارد که می‌توان بدون صرف هزینه به تماشای آنها پرداخت .

وی با تاکید بر اهمیت نقش مردم در شکل گیری ساختار شهری گفت :میدان مشق به عنوان صحنه ظهور و بروز زندگی شهری در مرکز تاریخی شهر تهران با اکتفا به وضعیت کالبدی فعلی که بسیار هم فاخر است، برای زندگی اهل شهر کفایت نمی کند .

او تاکید کرد: باید سرچشمه‌های زندگی که همان فعالیت‌های مقوم زندگی شهری است در میدان مشق ایجاد شود. خیابان را مهندسان نمی‌سازند، آنها فقط جدول و آسفالت را می‌سازند و این مردم هستند که در شرایطی خاص که احوالی خاص دارند خیابان، میدان و عرصه عمومی شهری رامی سازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha